Jump to content

Akterstag i dyneema på masthead


seilfred

Recommended Posts

Jeg har i en tidligere post her beklaget meg over et forstag som jeg ikke føler blir tight nok. Stående riggs alder er for meg ukjent, og det aner meg at jeg nok bør bytte. 

Har i dag doble akterstag i 8mm wire, men leker med tanken på å bytte til et enkelt med hanefot til de gamle festene og taustramming. Tenkte også på om jeg kunne benytte dyneema hele veien, men leser på southern cross and spars hjemmeside at dyneema ikke bør brukes på masthead. Hva er grunnen til det? Og hva tror folk ellers om planen?

 

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Jeg hadde dyneema akterstag på min forrige båt, en Humphrey 30, med forstaget montert en liten meter under akterstaget. Det gikk helt fint. Når det er sakt har jeg god erfaring med Southern Cross og har ingen grunn til å betvile de har rett i deres anbefalinger. Ta en telefon til dem og forhøre deg. Sier de "no-go", ville jeg droppet dyneema..

Link to post

Dyneema strekker seg nok litt mer enn stål når det står under belastning over lang tid, men så lenge det er strammemulighet bør det gå greit. Jeg har dyneema akterstag og lensetakler. Riktignok brøkdelsrigg, men det er rette salingshorn, så det er bare dyneema som holder masten bakover. Jeg byttet etter 10 år, men så ikke noe særlig svekkelse. 

 

Du kan gjerne beholde doble, og stramme ved å trekke en sammenkobling med to eller tre blokker nedover.

Link to post
seilfred skrev for 11 timer siden:

men leker med tanken på å bytte til et enkelt med hanefot til de gamle festene og taustramming.

Fant du ut av årsaken til slakt forstag? Jeg finner ikke tråden din. Ang akterstag: hvorfor bytte fra dobbelt til enkelt akterstag? Du har vel to fester i mastetoppen, ikke et i senter? 

Link to post
J-Å skrev for 10 timer siden:

Dyneema strekker seg nok litt mer enn stål når det står under belastning over lang tid, men så lenge det er strammemulighet bør det gå greit. Jeg har dyneema akterstag og lensetakler. Riktignok brøkdelsrigg, men det er rette salingshorn, så det er bare dyneema som holder masten bakover. Jeg byttet etter 10 år, men så ikke noe særlig svekkelse. 

 

Du kan gjerne beholde doble, og stramme ved å trekke en sammenkobling med to eller tre blokker nedover.

Stramming ved sammentrekning er det jeg har idag, men synes ikke det fungerer særlig bra.. 

der er flere fordeler med enkelt akterstag som jeg ser det: vektbesparelse, jevnt trekk på midten av masten (vanskelig å få de doble helt likt spent) og lett rigging. Trenger ikke holde på med vantskruer og greier hvis jeg har taustramming. Det var ihvertfall min tanke..

 

ang sikkerheten med doble kontra enkelt stag, så kan jeg ikke forestille meg at det skulle være noe problem.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Code0 skrev for 3 timer siden:

Fant du ut av årsaken til slakt forstag? Jeg finner ikke tråden din. Ang akterstag: hvorfor bytte fra dobbelt til enkelt akterstag? Du har vel to fester i mastetoppen, ikke et i senter? 

Nei, har ikke funnet årsaken. Men for- og akterstag har blitt slappere i løpet av vinteren, så det er noe som står og gir seg. For alt jeg vet, så kan stagene være originale.. jeg stoler ikke på dem lenger. Når masten kommer ned kanskje jeg finner en årsak, men jeg regner med jeg gjør lurt i å bytte stående rigg uansett. 

Å ordne et sentrert feste i mastetoppen skal jeg klare på en eller annen måte, og fordelen av å slippe å rigge til med vantskruer + vektbesparelsen ville være verdt å gjøre en innsats for. 2 ganger 8mm wire veier overraskende mye..?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
seilfred skrev 25 minutter siden:

..der er flere fordeler med enkelt akterstag som jeg ser det...

Du vil ha en blokk i enden av det enkle akterstaget, og en hanefot som går gjennom denne? Det går sikkert bra det, men den må vel ganske høyt opp, for at ikke hanefoten skal være i veien i cockpit?  

 

Du bør nok ha mulighet til å stramme ganske hardt. Med lensetakler brukes mye vinsjer til stramming, i tillegg til utveksling med blokker. Hydraulisk kan også være en løsning (men de er dyre). Kanskje tautalje på den ene siden og hydraulisk strammer på den andre?

 

Sikkerhetsmessing bør det være OK, hvis du dimensjonerer godt, og følger litt med. 

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

Helt normalt at riggen slakker av om vinteren. Aluminium har større utvidelseskoeffisient enn stål. Så, hvis du ikke har mast av treverk, så er det helt normalt. Slutt å bekymre. Også når det gjelder doble akterstag.


Det er nok riktig, men her er det 10 grader, akterstag + forstag er skrudd i bunn, og jeg visper dem rundt som var det hoppetau. Noe har gitt seg. 
Om det er selve stagene eller innfesting i topp, eller båten i seg selv(usannsynlig), det vet jeg ikke.. men akterstag og forstag skal byttes. De er med sikkerhet over 16 år, men muligvis mye eldre. 
Toppvantene står fint, og med riktig spenning, ingen slark der. 
Hva gjelder doble akterstag, ser jeg på det med praktiske øyne, nå når jeg alikevel skal bytte..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Tok for øvrig en tlf til southern cross. 
De sa at grunnen til at de ikke anbefaler akterstag i dyneema til masthead er fordi hvis du har rette salinger, så raser masten forover dersom akterstaget går. Og dyneema er tross alt litt mere utsatt for en skarp kant e.l.  
Bortsett fra det ville det ikke være problemer med det opplegget jeg skisserer, så jeg fikk intrykk av at «uoffisielt» så var det en grei løsning. Må dog ha temmelig mye utveksling på taustramming for å orke å spenne masten ordentlig opp, men det kan jo løses 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
seilfred skrev 22 minutter siden:

Tok for øvrig en tlf til southern cross. 
De sa at grunnen til at de ikke anbefaler akterstag i dyneema til masthead er fordi hvis du har rette salinger, så raser masten forover dersom akterstaget går. 

På kryss vil jo storseilet holde masten, og det er gjerne da en strammer mest på akterstaget. Hvis du har et reserve storseilfall, så kan du evt. sette det bakover ved hard seilas på lens. Du kan jo også velge dyneema med ytterkappe, men det gjør spleising litt mer komplisert.

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg følger opp denne tråden, for de som måtte være interesserte. 

Valget falt til slutt på å bytte ut for og akterstag, og beholde doble akterstag som før. Begrunnelsene var fler: Etter en snakk med John Mast her i dk (Ja, de heter mast….) som mente at dyneema var fyfy på rigg med rette salingshorn, ble jeg betenkelig. @Hulda hadde også et godt poeng lengre oppe her om at ryker det ene akterstaget, så står riggen. Jeg liker den tankegangen. Vektbesparelse ble også egentlig bare av teoretisk interesse, da resten av riggen veier utrolig mye alikevel. Pris var også et tema, og med alle kraftige blokker, tauverk osv. som jeg hadde måtte kjøpt, så ville det fort ha kostet over 10.000 kr. To nye wirestag er knapt så dyrt..

 

jeg endte med å forkorte forstaget, så nå har jeg en langt bedre mastelogg, og stadig mulighet for å justere begge veier. Det var rett og slett et riktig valg. Gjenstår å se om seilet passer, men det skulle det ifølge beregningene.

 

spørsmålet er fortsatt hvorfor forrige oppsett ble så slapt, for jeg fant ingen synlige skader. Kan wiren gi seg med årene?? 

 

 

Masteloggen ser nå omtrent slik ut:

IMG_7092.jpeg.1319b9b45a972f0a55dea805a4b406e2.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
  • 9 måneder senere...
seilfred skrev On 11.5.2024 at 12.57:

Jeg følger opp denne tråden, for de som måtte være interesserte. 

Valget falt til slutt på å bytte ut for og akterstag, og beholde doble akterstag som før. Begrunnelsene var fler: Etter en snakk med John Mast her i dk (Ja, de heter mast….) som mente at dyneema var fyfy på rigg med rette salingshorn, ble jeg betenkelig.

IMG_7092.jpeg.1319b9b45a972f0a55dea805a4b406e2.jpeg
 

 

 

Om det er fyfy med Dyneema med rette salingshorn, så er de ihvertfall fy med bakoversvepte salingshorn også !

er riggen dimensjonert med ett akterstag rette eller bakover……så trenger båten akterstaget for å seile !!

 

att bakoversvepte kan ta litt mer ”akter-kraft” er helt klart, men skulle den kunne ta all kraft…..da hadde riggen ikke hatt akterstag, det finnes den type rigg, men den er ganske uvanlig.

 

seiler jeg ikke, båten ligger still, så står riggen uten akterstag, den står på de aktre undervanten !

(jeg har rette sailongshorn, og forøvrig John Mast rigg)

 

@seilfred da du sier att det er vanskelig å få strekt forstaget med akterstaget, har du slakket fremre undervant ?

jeg hadde ikke for en sekund vurdert Dyneema i stående rigg, på en så flott langturs seiler som OE32an.

når man ser hur fort den svekkes av UV-lys…….på en regattabåt hadde jeg tenkt annerledes 


sen ser det ut som du har vindgiveren akterover ??

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Mange båter som kun bruker akterstaget nesten utelukkende for riggtrim. Vil påstå at de aller fleste av dagens massemarkedbåter med 9/10 rigg er bygget akkurat slik.  Min 80-talls Linjett med enkle vinklede salinger og 7/8 har check-stag og akterstag, men ingen av dem er strengt tatt nødvendige for å holde masten på plass. Forrige eier seilte båten  opp og ned Norskekysten i 40 år uten engang å ha montert check-stagene. Å hale inn på akterstaget på den båten gir masten bananform, men bidrar ikke noe særlig til aksial støtte. Men akterstag (i dyneema) har den likefullt.

 

seilfred skrev On 11.5.2024 at 12.57:

spørsmålet er fortsatt hvorfor forrige oppsett ble så slapt, for jeg fant ingen synlige skader. Kan wiren gi seg med årene?? 

 

Nå mener jeg OE32 har gjennomgående mast og er bygget som en stridsvogn, men har du sjekka at det ikke er deformasjon i dekket? Det er ikke uhørt at skrog kan deformeres om man pådrar seg en delaminering i dekket. ...og "tie-downs" under dekk ved mastegjennomføringa er også noe jeg ville sjekka.

Link to post

Nå har jeg på YouTube sett noen båter som har svikt i mastfundamentet grunnet feilkonstruksjon og/eller råte i innstøpt treverk. Hvilket naturlig nok gir slakk rigg. Som man kan etterstramme i det uendelige. Jeg har kun vært borti én båt der masten truet med å komme gjennom bunnen i fotkant av kjølen.

Link to post
Gunga Din skrev for 2 timer siden:

 

att bakoversvepte kan ta litt mer ”akter-kraft” er helt klart, men skulle den kunne ta all kraft…..da hadde riggen ikke hatt akterstag, det finnes den type rigg, men den er ganske uvanlig.

 


siterer meg selv :glimter:

 

en riggtype uten akterstag er B&R-rigg (Bergström & Ridder, kanskje mer kjent som uppfinner/designer av noe nesten alle har på sine båter……Windexen !!)

 

B&R rigg kan gå uten akterstag, ofte er masten da også utstyrt med støttebein ned mot dekk alltså stag som kan ta både trykk o trekk-last……

 

se sid 53

https://support.seldenmast.com/files/1587561659/595-540-S.pdf

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Absolutt. Og så har du resten av modellene som ikke har de ekstra diagonalene som B&R riggen har. Eksemplifisert med en tilfeldig valgt "mainstream" båt:

 

image.jpeg.4d8ebb7197e9a12dcead0b96907f3dcd.jpeg

 

Riggen er her en 9/10 som står på dekk med doble vinklede spredere som er festet i borde. Utover det er det ikke noe fixfaxeri eller forsterkninger. Disse båtene utstyres med genaker og heller ikke da ser produsenten det nødvendig å utruste dem med akterstag.

 

Legg forøvrig merke til at denne hverken har akterstag, storseiltraver eller cunningham, noe som får meg til å tro at dette egentlig er en motorbåt som cosplayer som seilbåt.

 

image.jpeg.b8862eec8160170ccae696f83a43d5a1.jpeg

 

Her er en annen modell som har akterstag, men som ikke trenger akterstaget for å holde masta:

image.jpeg.8cc38f3034edd2ff23cab8f4f91451ad.jpeg

Link to post

Nå ble løsningen imidlertid  å forkorte forstaget noe, som gjorde at jeg egentlig er fornøyd med hvordan masteloggen har vært siste sesong.

Nå er planen å få på plass et peke, med permanent forstag, og indre forstag på festet der genuaen satt før. 

Dermed er jeg egentlig ganske glad for at jeg valgte å beholde doble akterstag i wire, ettersom disse fint vil ta belastningen. Tung rigg blir det.. ingen tvil. Men jeg tenker det er riktig filosofi ift båttype, og der har @Gunga Din glimrende poenger!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...