seilfred Startet 1.April Del på Facebook Startet 1.April Jeg har i en tidligere post her beklaget meg over et forstag som jeg ikke føler blir tight nok. Stående riggs alder er for meg ukjent, og det aner meg at jeg nok bør bytte. Har i dag doble akterstag i 8mm wire, men leker med tanken på å bytte til et enkelt med hanefot til de gamle festene og taustramming. Tenkte også på om jeg kunne benytte dyneema hele veien, men leser på southern cross and spars hjemmeside at dyneema ikke bør brukes på masthead. Hva er grunnen til det? Og hva tror folk ellers om planen? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Bjørkski Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April Jeg hadde dyneema akterstag på min forrige båt, en Humphrey 30, med forstaget montert en liten meter under akterstaget. Det gikk helt fint. Når det er sakt har jeg god erfaring med Southern Cross og har ingen grunn til å betvile de har rett i deres anbefalinger. Ta en telefon til dem og forhøre deg. Sier de "no-go", ville jeg droppet dyneema.. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April Dyneema strekker seg nok litt mer enn stål når det står under belastning over lang tid, men så lenge det er strammemulighet bør det gå greit. Jeg har dyneema akterstag og lensetakler. Riktignok brøkdelsrigg, men det er rette salingshorn, så det er bare dyneema som holder masten bakover. Jeg byttet etter 10 år, men så ikke noe særlig svekkelse. Du kan gjerne beholde doble, og stramme ved å trekke en sammenkobling med to eller tre blokker nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April seilfred skrev for 11 timer siden: men leker med tanken på å bytte til et enkelt med hanefot til de gamle festene og taustramming. Fant du ut av årsaken til slakt forstag? Jeg finner ikke tråden din. Ang akterstag: hvorfor bytte fra dobbelt til enkelt akterstag? Du har vel to fester i mastetoppen, ikke et i senter? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April Hvorfor ikke spørre Southern Cross om deres vurdering vedr. Dynema? Vanskelig å gjette hva og hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 2.April Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April J-Å skrev for 10 timer siden: Dyneema strekker seg nok litt mer enn stål når det står under belastning over lang tid, men så lenge det er strammemulighet bør det gå greit. Jeg har dyneema akterstag og lensetakler. Riktignok brøkdelsrigg, men det er rette salingshorn, så det er bare dyneema som holder masten bakover. Jeg byttet etter 10 år, men så ikke noe særlig svekkelse. Du kan gjerne beholde doble, og stramme ved å trekke en sammenkobling med to eller tre blokker nedover. Stramming ved sammentrekning er det jeg har idag, men synes ikke det fungerer særlig bra.. der er flere fordeler med enkelt akterstag som jeg ser det: vektbesparelse, jevnt trekk på midten av masten (vanskelig å få de doble helt likt spent) og lett rigging. Trenger ikke holde på med vantskruer og greier hvis jeg har taustramming. Det var ihvertfall min tanke.. ang sikkerheten med doble kontra enkelt stag, så kan jeg ikke forestille meg at det skulle være noe problem. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 2.April Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April Code0 skrev for 3 timer siden: Fant du ut av årsaken til slakt forstag? Jeg finner ikke tråden din. Ang akterstag: hvorfor bytte fra dobbelt til enkelt akterstag? Du har vel to fester i mastetoppen, ikke et i senter? Nei, har ikke funnet årsaken. Men for- og akterstag har blitt slappere i løpet av vinteren, så det er noe som står og gir seg. For alt jeg vet, så kan stagene være originale.. jeg stoler ikke på dem lenger. Når masten kommer ned kanskje jeg finner en årsak, men jeg regner med jeg gjør lurt i å bytte stående rigg uansett. Å ordne et sentrert feste i mastetoppen skal jeg klare på en eller annen måte, og fordelen av å slippe å rigge til med vantskruer + vektbesparelsen ville være verdt å gjøre en innsats for. 2 ganger 8mm wire veier overraskende mye..😅 Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
J-Å Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April seilfred skrev 25 minutter siden: ..der er flere fordeler med enkelt akterstag som jeg ser det... Du vil ha en blokk i enden av det enkle akterstaget, og en hanefot som går gjennom denne? Det går sikkert bra det, men den må vel ganske høyt opp, for at ikke hanefoten skal være i veien i cockpit? Du bør nok ha mulighet til å stramme ganske hardt. Med lensetakler brukes mye vinsjer til stramming, i tillegg til utveksling med blokker. Hydraulisk kan også være en løsning (men de er dyre). Kanskje tautalje på den ene siden og hydraulisk strammer på den andre? Sikkerhetsmessing bør det være OK, hvis du dimensjonerer godt, og følger litt med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April Helt normalt at riggen slakker av om vinteren. Aluminium har større utvidelseskoeffisient enn stål. Så, hvis du ikke har mast av treverk, så er det helt normalt. Slutt å bekymre. Også når det gjelder doble akterstag. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April Dyneema svekkes av UV lys (sol). Kan være en utfordring for stående rigg Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 2.April Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April Hulda skrev for 4 timer siden: Helt normalt at riggen slakker av om vinteren. Aluminium har større utvidelseskoeffisient enn stål. Så, hvis du ikke har mast av treverk, så er det helt normalt. Slutt å bekymre. Også når det gjelder doble akterstag. Det er nok riktig, men her er det 10 grader, akterstag + forstag er skrudd i bunn, og jeg visper dem rundt som var det hoppetau. Noe har gitt seg. Om det er selve stagene eller innfesting i topp, eller båten i seg selv(usannsynlig), det vet jeg ikke.. men akterstag og forstag skal byttes. De er med sikkerhet over 16 år, men muligvis mye eldre. Toppvantene står fint, og med riktig spenning, ingen slark der. Hva gjelder doble akterstag, ser jeg på det med praktiske øyne, nå når jeg alikevel skal bytte.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 2.April Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April Tok for øvrig en tlf til southern cross. De sa at grunnen til at de ikke anbefaler akterstag i dyneema til masthead er fordi hvis du har rette salinger, så raser masten forover dersom akterstaget går. Og dyneema er tross alt litt mere utsatt for en skarp kant e.l. Bortsett fra det ville det ikke være problemer med det opplegget jeg skisserer, så jeg fikk intrykk av at «uoffisielt» så var det en grei løsning. Må dog ha temmelig mye utveksling på taustramming for å orke å spenne masten ordentlig opp, men det kan jo løses Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April Hulda er bygget etter den filosofien at om ett stag eller vant ryker, så står masten. Derav doble akterstag og kutterrigg. Som skulle vært Solent, men produsenten av riggen bommet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April seilfred skrev 22 minutter siden: Tok for øvrig en tlf til southern cross. De sa at grunnen til at de ikke anbefaler akterstag i dyneema til masthead er fordi hvis du har rette salinger, så raser masten forover dersom akterstaget går. På kryss vil jo storseilet holde masten, og det er gjerne da en strammer mest på akterstaget. Hvis du har et reserve storseilfall, så kan du evt. sette det bakover ved hard seilas på lens. Du kan jo også velge dyneema med ytterkappe, men det gjør spleising litt mer komplisert. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 11.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai Jeg følger opp denne tråden, for de som måtte være interesserte. Valget falt til slutt på å bytte ut for og akterstag, og beholde doble akterstag som før. Begrunnelsene var fler: Etter en snakk med John Mast her i dk (Ja, de heter mast….) som mente at dyneema var fyfy på rigg med rette salingshorn, ble jeg betenkelig. @Hulda hadde også et godt poeng lengre oppe her om at ryker det ene akterstaget, så står riggen. Jeg liker den tankegangen. Vektbesparelse ble også egentlig bare av teoretisk interesse, da resten av riggen veier utrolig mye alikevel. Pris var også et tema, og med alle kraftige blokker, tauverk osv. som jeg hadde måtte kjøpt, så ville det fort ha kostet over 10.000 kr. To nye wirestag er knapt så dyrt.. jeg endte med å forkorte forstaget, så nå har jeg en langt bedre mastelogg, og stadig mulighet for å justere begge veier. Det var rett og slett et riktig valg. Gjenstår å se om seilet passer, men det skulle det ifølge beregningene. spørsmålet er fortsatt hvorfor forrige oppsett ble så slapt, for jeg fant ingen synlige skader. Kan wiren gi seg med årene?? Masteloggen ser nå omtrent slik ut: Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.