Jump to content

Akterstag i dyneema på masthead


seilfred

Recommended Posts

Jeg har i en tidligere post her beklaget meg over et forstag som jeg ikke føler blir tight nok. Stående riggs alder er for meg ukjent, og det aner meg at jeg nok bør bytte. 

Har i dag doble akterstag i 8mm wire, men leker med tanken på å bytte til et enkelt med hanefot til de gamle festene og taustramming. Tenkte også på om jeg kunne benytte dyneema hele veien, men leser på southern cross and spars hjemmeside at dyneema ikke bør brukes på masthead. Hva er grunnen til det? Og hva tror folk ellers om planen?

 

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde dyneema akterstag på min forrige båt, en Humphrey 30, med forstaget montert en liten meter under akterstaget. Det gikk helt fint. Når det er sakt har jeg god erfaring med Southern Cross og har ingen grunn til å betvile de har rett i deres anbefalinger. Ta en telefon til dem og forhøre deg. Sier de "no-go", ville jeg droppet dyneema..

Link to post
Share on other sites

Dyneema strekker seg nok litt mer enn stål når det står under belastning over lang tid, men så lenge det er strammemulighet bør det gå greit. Jeg har dyneema akterstag og lensetakler. Riktignok brøkdelsrigg, men det er rette salingshorn, så det er bare dyneema som holder masten bakover. Jeg byttet etter 10 år, men så ikke noe særlig svekkelse. 

 

Du kan gjerne beholde doble, og stramme ved å trekke en sammenkobling med to eller tre blokker nedover.

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev for 11 timer siden:

men leker med tanken på å bytte til et enkelt med hanefot til de gamle festene og taustramming.

Fant du ut av årsaken til slakt forstag? Jeg finner ikke tråden din. Ang akterstag: hvorfor bytte fra dobbelt til enkelt akterstag? Du har vel to fester i mastetoppen, ikke et i senter? 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 10 timer siden:

Dyneema strekker seg nok litt mer enn stål når det står under belastning over lang tid, men så lenge det er strammemulighet bør det gå greit. Jeg har dyneema akterstag og lensetakler. Riktignok brøkdelsrigg, men det er rette salingshorn, så det er bare dyneema som holder masten bakover. Jeg byttet etter 10 år, men så ikke noe særlig svekkelse. 

 

Du kan gjerne beholde doble, og stramme ved å trekke en sammenkobling med to eller tre blokker nedover.

Stramming ved sammentrekning er det jeg har idag, men synes ikke det fungerer særlig bra.. 

der er flere fordeler med enkelt akterstag som jeg ser det: vektbesparelse, jevnt trekk på midten av masten (vanskelig å få de doble helt likt spent) og lett rigging. Trenger ikke holde på med vantskruer og greier hvis jeg har taustramming. Det var ihvertfall min tanke..

 

ang sikkerheten med doble kontra enkelt stag, så kan jeg ikke forestille meg at det skulle være noe problem.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 3 timer siden:

Fant du ut av årsaken til slakt forstag? Jeg finner ikke tråden din. Ang akterstag: hvorfor bytte fra dobbelt til enkelt akterstag? Du har vel to fester i mastetoppen, ikke et i senter? 

Nei, har ikke funnet årsaken. Men for- og akterstag har blitt slappere i løpet av vinteren, så det er noe som står og gir seg. For alt jeg vet, så kan stagene være originale.. jeg stoler ikke på dem lenger. Når masten kommer ned kanskje jeg finner en årsak, men jeg regner med jeg gjør lurt i å bytte stående rigg uansett. 

Å ordne et sentrert feste i mastetoppen skal jeg klare på en eller annen måte, og fordelen av å slippe å rigge til med vantskruer + vektbesparelsen ville være verdt å gjøre en innsats for. 2 ganger 8mm wire veier overraskende mye..😅

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev 25 minutter siden:

..der er flere fordeler med enkelt akterstag som jeg ser det...

Du vil ha en blokk i enden av det enkle akterstaget, og en hanefot som går gjennom denne? Det går sikkert bra det, men den må vel ganske høyt opp, for at ikke hanefoten skal være i veien i cockpit?  

 

Du bør nok ha mulighet til å stramme ganske hardt. Med lensetakler brukes mye vinsjer til stramming, i tillegg til utveksling med blokker. Hydraulisk kan også være en løsning (men de er dyre). Kanskje tautalje på den ene siden og hydraulisk strammer på den andre?

 

Sikkerhetsmessing bør det være OK, hvis du dimensjonerer godt, og følger litt med. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Helt normalt at riggen slakker av om vinteren. Aluminium har større utvidelseskoeffisient enn stål. Så, hvis du ikke har mast av treverk, så er det helt normalt. Slutt å bekymre. Også når det gjelder doble akterstag.


Det er nok riktig, men her er det 10 grader, akterstag + forstag er skrudd i bunn, og jeg visper dem rundt som var det hoppetau. Noe har gitt seg. 
Om det er selve stagene eller innfesting i topp, eller båten i seg selv(usannsynlig), det vet jeg ikke.. men akterstag og forstag skal byttes. De er med sikkerhet over 16 år, men muligvis mye eldre. 
Toppvantene står fint, og med riktig spenning, ingen slark der. 
Hva gjelder doble akterstag, ser jeg på det med praktiske øyne, nå når jeg alikevel skal bytte..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Tok for øvrig en tlf til southern cross. 
De sa at grunnen til at de ikke anbefaler akterstag i dyneema til masthead er fordi hvis du har rette salinger, så raser masten forover dersom akterstaget går. Og dyneema er tross alt litt mere utsatt for en skarp kant e.l.  
Bortsett fra det ville det ikke være problemer med det opplegget jeg skisserer, så jeg fikk intrykk av at «uoffisielt» så var det en grei løsning. Må dog ha temmelig mye utveksling på taustramming for å orke å spenne masten ordentlig opp, men det kan jo løses 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev 22 minutter siden:

Tok for øvrig en tlf til southern cross. 
De sa at grunnen til at de ikke anbefaler akterstag i dyneema til masthead er fordi hvis du har rette salinger, så raser masten forover dersom akterstaget går. 

På kryss vil jo storseilet holde masten, og det er gjerne da en strammer mest på akterstaget. Hvis du har et reserve storseilfall, så kan du evt. sette det bakover ved hard seilas på lens. Du kan jo også velge dyneema med ytterkappe, men det gjør spleising litt mer komplisert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...