seilfred Svart 12.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar Og ja @Gunga Din, jeg har vindgiveren akterover helt bevisst, fordi man kan stille den inn sånn i systemet, og da fungerer den samtidig som en windex (typ…) Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 13.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar Hulda skrev for 13 timer siden: Nå har jeg på YouTube sett noen båter som har svikt i mastfundamentet grunnet feilkonstruksjon og/eller råte i innstøpt treverk. Hvilket naturlig nok gir slakk rigg. Som man kan etterstramme i det uendelige. Jeg har kun vært borti én båt der masten truet med å komme gjennom bunnen i fotkant av kjølen. Kan nesten ikke forestille meg at det skulle være tilfelle. Innstøpt langkjølt blykjøl.. selvfølgelig ikke umulig, men jeg tror nok at forstaget mitt var for langt helt enkelt. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart Torsdag 08:01 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:01 Det er ikke kjølen som flytter på seg i de tilfellene jeg har sett. Det er fundamentet som gir etter. Om fundamentet svikter 10 mm, så blir riggen veldig slakk. Masten på bildet heller ikke mye akterover, den er omtrent i lodd. Burde være mye å stramme på. Ellers så kan jeg legge til at forstaget på Hulda heller ikke blir imponerende stramt. Det er som å stramme en strikk. Og mastfundamentet til Hulda er helt greit, for vantene er beinstramme. Selv le vanter når vi seiler. Noen båter er bare slik. Link to post
Indy Svart Torsdag 08:55 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:55 8 hours ago, seilfred said: Nå er planen å få på plass et peke, med permanent forstag Hva er grunnen til at du ønsker et permanent forstag? Med dagens teknologi på flyvende forseil kan da det ikke lenger være nødvendig? Fra et peke kjører man vanligvis store flyvende seil i medvind og på slør, enten Code eller gennaker, på rull, og det er mye mer fleksibelt å kunne bytte disse seilene enn å være "stuck" med en stor genoa på et fast forstag. Link to post
seilfred Svart Torsdag 17:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:09 Kommer til å ha kryssfokk på indre forstag, genua er stykke ut på peket, og så kommer det fortsatt til å være plass til et flyvende forseil helt ytterst. Men det har jeg ikke råd til i år, så det kommer senere. Dette blir helt genialt for meg som seiler mye single handed, og de med tilsvarende båt og tilsvarende løsning, sier du blir kvitt en del logjerrighet. Det har oe32ern godt av.. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn