Jump to content

Noen spørsmål om plastpest


Fantares

Recommended Posts

Har påvist plastpest.
Båten har vært lagret ute på henger siden oktober i fjor.
Den er nå sandblåst og det virker som om omfanget av plastpest er noe begrenset.
Små blærer som åpnet ved sandblåsning er 3-12mm.
Tipper et sted mellom 70-100 stk. Disse er noe spredt, men mest konsentrert på begge sider like under vannlinjen fra midten og bakover. Også en del på kjølen.
Noen av blærene er veldig små og kun synlig ved å studere skroget fra en bestemt vinkel i sollys. Ikke alle åpnet seg ved sandblåsing, så noen ble borret opp.
Jeg lette etter blærer som var veskefylt og luktet, men jeg kunne faktisk ikke påvise dette i noen av blærene.

Spørsmål:
Kan det være at blærenes veskeinnhold allerede har tørket noe opp siden båten har stått på land siden oktober? 
Jeg skal nå flytte båten innendørs i oppvarmet lokale - hvor lenge må den tørke for at jeg kan være sikker på at dette blir en permanent reparasjon?
Jeg registrerer at det fortsatt er noen ørsmå forhøyninger som kan være blærer - bør disse også bores opp? 
Bør blærene som åpnet seg ved sandblåsing også slipes opp mekanisk i tillegg?
Etter tørking - hva er mest hensiktsmessig fyllmasse, epoksy eller polyester?

Alle kommentarer mottas med takk! :smiley:

IMG_0253.jpeg

IMG_0242.jpeg

IMG_0250.jpeg

IMG_0239.jpeg

IMG_0249.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det vanligste er vel å sparkle dem opp med epoxy. 

 

Ellers så er vel dette med plastpest mest et kosmetisk problem. En litt rar ting: For sju-åtte år siden hadde jeg båten oppe for å bytte propell. Da var bunnen full av småblærer. Da var det ikke tid til annet enn å få den på sjøen igjen. Siden da har den vært oppe fire-fem ganger, uten at jeg har sett en eneste blære...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da skal båten inn til lagring i oppvarmet hall.
Kan muligens også kle inn skroget med presenning på begge sider fra fenderlist og ned samt benytte avfukter mellom presenningene.

Hvor lenge bør båten tørkes på denne måten før arbeidet med epoksysparkling kan påbegynnes? 
 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg hadde blærer med veske som luktet eddik. Den ble sandblåst og sparklet med epoxy, 7-8 år senere kom det noen få overfladiske blærer tilbake. Jeg mistenker at den ikke fikk tørket skikkelig ut før sparkling. Har ikke helt oversikten over hvor lenge den tørket fordi den ble tatt ut av hallen en periode, men kanskje 6-8 uker og det ble brukt avfukter i starten. 

D39CCD16-03F0-4048-ACD2-534684BECDB4.jpeg

51DB1103-FF8D-4927-AC50-6248603100D5.jpeg

519D958B-44F4-4B9B-99BC-DF44CA82E2B3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei Vikjo,
Takk for innlegg med bilder fra din reparasjon.
Ser av det midterste bildet at det er vått rundt enkelte av blærene.
Ble disse åpnet ytterligere før tørking eller tørket de slik vi ser dem på bildet, for så å bli gjensparklet med epoksy?
Skyllet du hullene med vann noen ganger i løpet av tørkeprosessen?

Link to post
Share on other sites

Blærene ble ikke åpnet ytterligere, bare sparklet og sprøytet med flere lag med epoksyprimer og et toppstrøk før bunnstoff. Jeg hadde en rapport på hvor tykt dette var men den fulgte med båten når jeg solgte. Skylle med vann er vel standard prosedyre, arbeidet ble utført av et svensk firma og jeg hadde ikke mulighet til å følge opp arbeidet i detalj.
Båten det blir målt fukt på var min.

D54292C9-E4C7-48D2-A43C-C5DC51E4AF7E.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...