Jump to content

Jeg må ha et kompass i båten. Hva bør jeg velge?


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har riktignok en garmin i båten (som jeg ikke skjønner noe særlig av) og ønsker å kjøpe et kompass jeg kan montere på dashbordet. Jeg har sett litt på disse som Maritim selger:

https://www.maritim.no/plastimo-kompass-offshore-105-innfelt-sort

https://www.maritim.no/silva-kompass-125ftc

https://www.maritim.no/silva-kompass-100fc

https://www.maritim.no/silva-kompass-100nbc-fbc

 

Båten (en Flipper 640 HT ) kommer nok bare til å bli brukt til dagsturer (kveldsturer...???),så kompass er egentlig unødvendig :rolleyes: men en båt må ha et kompass synes nå jeg. 

Noen som har en ide om hvilket jeg bør kjøpe?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, enslagsgjest said:

Monter kompasset i taket så blir det ikke så påvirket av alle elektronikken på dashen. 

... synes jeg er et godt forslag.

 

5 hours ago, Furu said:

du finner nok også et kompass på din Garmin plotter også 

... synes jeg ikke selv om. Som tiderne er, og hvor GPS-signalerne ikke nødvendigvis er stabile, vil jeg foretrække et magnetisk kompas; om ikke andet, så som alternativ til GPS-plotteren.

 

Et hvilket som helst kompas af et anerkendt mærke vil fungere og selvfølgelig skal en båd da have et kompas 😇

Link to post
Share on other sites

Hva skal du bruke det til? navigasjonskompass? Styrekompass?   Om du ikke vet hvor du er , er det ikke mye vits i å ha et magnetkompass på dasjen!  Hadde kompass på forrige båt, men ble ikke ofte brukt. Jeg bruker både kartplotter og Ipad med Navionics, så kursen min vises på to steder. Har også backup på telefon, om alt går i svart! Føler ikke behov for å ha et magnetkompass. Husk at magnetkompass også har missvisning. så da bør man ha en deviasjonstabell for å få det til å bli rett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Analogt kompass er viktig når elektronikken svikter og tåka velter inn. Også greit til å ta kjappe peilinger, f.eks. mot andre båter m.h.t kollisjonsfare. Jeg ville hatt et fastmontert du ser godt fra styreposisjon, samt et håndholdt peilekompass. Begge med lys... Fastmontert kompass må justeres i forhold til deviasjon/avvik...  Selv om du monterer den i taket vil den påvirkes.. 

 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 39 minutter siden:

Også greit til å ta kjappe peilinger, f.eks. mot andre båter m.h.t kollisjonsfare. Jeg ville hatt et fastmontert du ser godt fra styreposisjon, samt et håndholdt peilekompass. Begge med lys... Fastmontert kompass må justeres i forhold til deviasjon/avvik

For å ta en peiling og holde en kurs trenger ikke kompasset være justert. Da brukes det til å holde en fast kurs (unngå å kjøre i ring), om den er 188° eller 191° spiller liten rolle. Men om man skal føre bestikk og ta ut kurser som så skal holdes i forhold til Nord så må man ha (nogenlunde) kontroll. I Oslofjorden kan man neglisjere misvisning, da kompletterer man med andre / optiske inputs. Deviasjon (at kompasset påvirkes av omkringliggende magnetiske komponenter) er det nok lurt å ta en sjekk på, høyttalere og små bluetooth-høyttalere f. eks.

 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 9 timer siden:

Monter kompasset i taket så blir det ikke så påvirket av alle elektronikken på dashen. 

 

Men pass på at det da ikke kommer i nærheten av f.eks. en vindusviskermotor.
For slike motorer er kraftige magneter som kan sende kompasset fullstendig "på bærtur".
Også høyttalere i nærheten, gjerne i salongen på motsatt side av skottet, er FY, FY når det gjelder magnetkompass!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 3 timer siden:

Deviasjon (at kompasset påvirkes av omkringliggende magnetiske komponenter) er det nok lurt å ta en sjekk på, høyttalere og små bluetooth-høyttalere f. eks.

Blir nok mest putring i Oslofjorden - fra Larkollen osv. Elektronikk (høyttalere etc )er det lite av i båten foruten garmin'en (som jeg ikke blir klok på, sto i båten da jeg kjøpte den) På fjorden ønsker jeg stillhet, ønsker å høre bølgene og måkeskrikene :clap:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 3 timer siden:

Analogt kompass er viktig når elektronikken svikter og tåka velter inn. Også greit til å ta kjappe peilinger, f.eks. mot andre båter m.h.t kollisjonsfare. Jeg ville hatt et fastmontert du ser godt fra styreposisjon, samt et håndholdt peilekompass. Begge med lys... Fastmontert kompass må justeres i forhold til deviasjon/avvik...  Selv om du monterer den i taket vil den påvirkes.. 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 11 timer siden:

Hva skal du bruke det til? navigasjonskompass? Styrekompass?   Om du ikke vet hvor du er , er det ikke mye vits i å ha et magnetkompass på dasjen! 

Nei - jøss, hva skal det være godt for..... :rolleyes: ......... jeg har pyntegjenstander i stua og bilder på veggene......... men bruker jeg det til noe egentlig :rolleyes: .............ikke en dritt - best å plukke det ned :lol: :lol: :lol:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Alle de 3 båten som jeg har hatt har hatt kompass, men det var bare i båt no 2 jeg tok meg tid til å kikke på kompasset.

 

Båt no 2 var nemlig en stålbåt, og der hadde hele skroget blitt magnetisk, så der viste kompasset øst og vest i hytt og pine. Rundt kompasshuset så fantes det noen små magneter man kunne flytte på (går jeg ut i fra) slik at man kunne korrigere for skrogets magnetisme. Fant aldri ut av det og forsøkte heller ikke å surre spole rundt båten for å avmagnetisere den.

 

Båt no 3 er tilbake til plastikk. Der finnes det et kompass. Har egentlig aldri kikket etter, men går ut i fra at det viser rett.

 

Nå i GPS'ens tidsalder, så finnes det liksom enklere metoder enn "kart og kompass". Skulle sattelittene falle ned en dag, så kan man jo også navigere etter landmerker, i alle fall hvis man er i nærheten av land.  

 

Kompasset står ved siden av rattet, og det hadde jo kanskje ikke sett så pent ut, uten kompass.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 8 timer siden:

Nå i GPS'ens tidsalder, så finnes det liksom enklere metoder enn "kart og kompass". Skulle sattelittene falle ned en dag, så kan man jo også navigere etter landmerker, i alle fall hvis man er i nærheten av land.  

Jeg er en gammel gubbe, på mine forrige båter (som jeg hadde i perioden 1976 til 1996) hadde jeg ALLTID kompass - som ble brukt på turer hovedsaklig fra Oslo til Kr.sand S. kjørte båt også i dårlig vær (les tykk tåke) og stolte alltid på forarbeidet jeg hadde gjort med å lage WP etter sjøkart, liggende på magen på dørken i båtene. Dessverre stoler jeg ikke på moderne teknologi (hva om strømmen plutselig blir borte, det gjelder alt - også mobiltelefon på land, hva om russerne bomber oljeplattformer og vindkraftverk?), men et magnetisk kompass (som man har klokelig korrigert for deviasjon) er det eneste sikre ombord. Jeg brukte kompasset MYE. Hos meg var og er kompasset ikke til pynt, det skal BRUKES og man bør vite hvordan man bruker det! 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 1 time siden:

Dessverre stoler jeg ikke på moderne teknologi 

 

Jeg har ikke noe problem med å stole på moderne teknolgi, men jeg har bare aldri følt at jeg trenger det. Så for meg er papirkart og kompass en nødvendighet. Båten har et eldgammelt Bergen Nautic kompass i messing som har vist seg både stabilt og pålitelig i alle årene jeg har hatt båten. Nintendonavigasjon har aldri fristet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, index said:

Jeg har ikke noe problem med å stole på moderne teknolgi, men jeg har bare aldri følt at jeg trenger det. Så for meg er papirkart og kompass en nødvendighet. Båten har et eldgammelt Bergen Nautic kompass i messing som har vist seg både stabilt og pålitelig i alle årene jeg har hatt båten. Nintendonavigasjon har aldri fristet...

 

Smak og behag. Jeg bruker i praksis nesten bare mobiltelefon og Skippo app. (Tidligere Gulesider sjøkart.)

 

Jeg stoler ikke på moderne teknologi, i den forstand at om jeg skulle miste mobiltelefonen over bord, så ville det ikke forbause meg i det hele tatt.

 

Som sikkerhetstiltak så har jeg alltid med meg dobbelt sett av en komplett mobiltelefon, dvs med hvert sitt sim kort osv. Dessuten så har begge mobiltelefonene nedlastede kopier av de kartene som skal brukes. Begge mobiltelefonene er også av type med innebygd magnetkompass. Båten har også mulighet for 12 V lading.

 

Selv om GPS sattelittene faller ned eller ut, og Internett slutter å fungere og jeg mister den ene mobiltelefonen på sjøen, så skal jeg allikevel være godt hjulpet av den telefonen jeg har tilbake. 

 

En gang i tiden så var jeg ute på en tur. Det var vinter (på vestlandet) og det var mørkt og så seig det på med tåke, så man kunne ikke se meteren foran seg. Da var det fram med mobilen. Jeg så ingen ting annet enn svart tåke fram til at jeg var helt inne i havna og kunne se utligger, nede på venstre side. 

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 2 minutter siden:

En gang i tiden så var jeg ute på en tur. Det var vinter (på vestlandet) og det var mørkt og så seig det på med tåke, så man kunne ikke se meteren foran seg. Da var det fram med mobilen. Jeg så ingen ting annet enn svart tåke fram til at jeg var helt inne i havna og kunne se utligger ned på venstre side. 

 

Da kan nok mobilappen være nyttig ja. Selv om den ikke ser andre båter i tåka. Men til vanlig navigasjon synes jeg en mobilskjerm blir for liten til å ha kontrollen. Dessuten er det artig å sitte med kart og kompass, finne formasjoner på land å peile etter etc. Synes jeg. Man får jo et tettere forhold til omgivelsene når man har fokus ut glasset og ikke ned i mobilen. Ref Sleipnerulykken, der skipperen stod med nesen i radarskjermen da det smalt. Elektronisk assisterte grunnstøtinger har blitt den nye normalen nå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

59 minutes ago, index said:

Men til vanlig navigasjon synes jeg en mobilskjerm blir for liten til å ha kontrollen.

 

Ja, det er et problem. Det er jo heller ikke så gunstig å stå med mobiltelefonen i høyre hånd og å ta ned storseilet med venstre hånd. Da blir det fort at man slenger fra seg mobiltelefonen ett eller annet sted, eller over bord. Og når man blir våt på fingrene så fungerer heller ikke touch skjerm så bra, og å låse opp skjerm med fingeravtrykk, det fungerer heller ikke.

 

Vil forsøke å eksperimentere litt med et 12 toms nettbrett og en PC i sommer. Vil da også legge inn IP kamera og utsikt framover fra posisjon nede i seilbåten. Har testet grundig på hytta, men så langt ikke i båten. Ser ut til å fungere veldig bra. 

 

Metoden med å finne og styre eller navigere etter landmerker synes jeg vanligvis fungerer aller best uansett hvilke tekniske hjelpemidler man bruker. Da kan man ha fokus på landskapet og båten, mer eller mindre hele tiden.

 

Noe av det med bruken av mobiltelefon, det er jo at det blir nesten for enkelt, slik at den kan ta sjarmen ut av tingene. Var for eksempel nede i Adis Abbaba i Ethiopia for litt siden, og det å gå rundt der og være lokalkjent, det ble nesten helt feil.   

 

 

Link to post
Share on other sites

har et  NM 4  repeater compass  fra NECO Marine LTD

det stiller inn med en kursanviser når en er på kurs.

den gamle autopiloten  kunne finne på å svinge ST litt og litt  i

gråvær og ingen landkjenning var det kjekt og oppdage kursavik  før en merket det på bølgene at noe var på gang.

Var til god hjelp  noen ganger i gråvær og  ingen landkjenning, før en fikk karter på PC og GPS.

Blitt en vane så den er i bruk hver gang en legger ut på tur.

Kjekt å ha, 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...