Jump to content

Jeg må ha et kompass i båten. Hva bør jeg velge?


tom Cognac

Recommended Posts

Hvis GPS faller ut så bytter jeg fra satellitt til magnetisk kompass for elektronikken. Ved å se på kartet og bruke radaren så skal jeg nok klare å navigere. 

 

Det analoge kompasset i båten min er gjemt bak en av skjermene og sikkert forstyrret av skjermer og strømledninger. 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke gyro. Det er et vanlig magnetkompass med elektrisk overføring til instrument.

 

Gyro viser rettvisende nord og bruker en del strøm for å fungere. Det er en snurredings-greie som må drives av elektrisk motor. Veldig avansert på 50-tallet. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 time siden:

Takker for svar. Aldri hørt om det før, så det var nytt for meg

Det er fra 1977  og virker i Stålbåt når Kompasset er i masta,

 

Hulda skrev 27 minutter siden:

Det er ikke gyro.

 

Når jeg sa Gyrooppheng så var det for å illustrere at det er alltid er   i vater  og er  riktig i alle himmelretninger så langt jeg har sett.

det står i  skrivet  hva slags kompass det er.

""This is a magnetic compass with a built in sensor coil which transsmitson the magnesyn principal.""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev Just now:

Det er fra 1977  og virker i Stålbåt når Kompasset er i masta,

 

 

Når jeg sa Gyrooppheng så var det for å illustrere at det er alltid er   i vater  og er  riktig i alle himmelretninger så langt jeg har sett.

det står i  skrivet  hva slags kompass det er.

""This is a magnetic compass with a built in sensor coil which transsmitson the magnesyn principal.""

Jadda, jeg vet at du vet hva et ekte gyrokompass er. Men det er ikke alle av disse under 60 år, kortbuksegutta, som vet forskjellrn. 

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 22 timer siden:

Båt no 3 er tilbake til plastikk. Der finnes det et kompass. Har egentlig aldri kikket etter, men går ut i fra at det viser rett.

 

Har aldri hatt en båt med kompass som viser rett. Det viser alltid noen grader feil kurs i en eller flere retninger. Selv med nitidig forsøk på justering. Det kalles deviasjon. Det viktigste er å ha laget en oversikt over disse feilene (en deviasjonstabell). Sammen med kunnskap om misvisningen der man er, kan man finne ut hvor nord egentlig er.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, alf-inge said:

Har aldri hatt en båt med kompass som viser rett. Det viser alltid noen grader feil kurs i en eller flere retninger. Selv med nitidig forsøk på justering. Det kalles deviasjon. Det viktigste er å ha laget en oversikt over disse feilene (en deviasjonstabell). Sammen med kunnskap om misvisningen der man er, kan man finne ut hvor nord egentlig er.

 

Da har du vel ikke vært på rett sted. Her på vestlandet så er sann nord lik magnetisk nord, så deviasjon er ikke noe vi holder på med. Den forrige båten som jeg hadde var en stålbåt og den hadde store feil i kompassretningen på grunn av magnetisme i skroget. (Regner i alle fall med at det var grunnen.) Tviler på at det vil være noe stort problem i en plastbåt.

 

En seilbåt, eller båter i sin alminnelighet beveger seg jo heller ikke i den retningen som kompasset viser, selv om det viser helt rett. Båtens retning i vannet avhenger jo av 3-4 faktorer, 1. "heading" eller "kompassretning 2. Kraftkomponent fra seil/skrog/overbygg. 3. Kraftkomponent fra kjøl. 4.Havstrømmer.

 

Når båten er i bevegelse og i bølger og vind så blir jo avlesningen av kompasset forholdsvis unøyaktig.

 

Til sammen så blir disse avvikene ved bruk av tradisjonelle magnetkompass ganske store.

 

Hvis man seiler etter landmerker, så blir det vel noe bedre, men stadig vekk feil. Hvis man skal seile i "en rett linje", så må nesa enten peke enten til styrbord eller til babord for landmerket, avhengig av alle de faktorene som til sammen gir båten en sidelengs bevegelsesvektor, slik at ingen båt, i den praktiske virkelighet, beveger seg i den retningen som magnetkompasset viser.

 

Avdrift og feil eller unøyaktig avlesning av kompasset vil normalt være mye større enn magnetisk deviasjon. 

 

Har man der i mot en GPS kartplotter av en eller annen type, da kan man lese ut båtens sanne kurs og kompensere fortløpende for avdrift.

 

Rett?!  

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 6 timer siden:

Har man der i mot en GPS kartplotter av en eller annen type, da kan man lese ut båtens sanne kurs og kompensere fortløpende for avdrift.

 

Da kjører man båt med nesa i skjermen :headbang: noe jeg ikke applauderer - forrige sesong ble jeg rent nesten i senk av flere  3.etasjere hvor "kapteinene" satt på toppen med nesa tydelig i en eller annen skjerm. Jeg vil NYTE båtlivet, og ikke være engstelig for alle idiotene som bare tenker elektronikk og skjerm.

(Ett av tilfellene jeg opplevde var en svær 3.etasjer som kom i godt over 5 knop (hvor det var tydelig merket med SVÆRE gulmalte skilt med "5" på på hver side av nordre innsegling (ganske trangt) til Risholmen ved Hankø) og enset verken meg eller hun som padlet i kajakk utover. Han hadde flaks som ikke traff noen av oss og signal fra meg (veiving med armene) registrerte han overhode ikke. Sånne idioter har jeg dessverre opplevd flere ganger. Da min kone spurte hva som er viktigst på sjøen svarte jeg:" Observasjon, observasjon og atter observasjon!!!"  Det hjelper lite med all verdens elektronikk hvis man ikke greier å bruke øynene og sunn fornuft. God båtsommer.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Nei, men ditt bruk av kompass begrenser seg vel til å holde kursen om du skulle bli utsatt for pluselig tåke. Så jeg ville vel kjøpt meg et håndholdt peilekompass med battetilys og holder. Jeg har to slike om bord. Ett Silva og ett Plastimo. Begge helt OK.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 37 minutter siden:

Nei, men ditt bruk av kompass begrenser seg vel til å holde kursen om du skulle bli utsatt for pluselig tåke. Så jeg ville vel kjøpt meg et håndholdt peilekompass med battetilys og holder

 

    :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 43 minutter siden:

Nei, men ditt bruk av kompass begrenser seg vel til å holde kursen om du skulle bli utsatt for pluselig tåke. Så jeg ville vel kjøpt meg et håndholdt peilekompass med battetilys og holder. Jeg har to slike om bord. Ett Silva og ett Plastimo. Begge helt OK.

Du kan være inne på noe der :yesnod: , jeg skal stort sett bruke båten til dagturer i Østfold (og sikkert noen turer innover til Oslo og litt Vestfold og Telemark - må jo ned å se på museet til Odd Nerdrum i Stavern), båten min er 6m og 40 cm lang og pr. definisjon trenger jeg ikke kompass, men nå synes jeg alle båter burde ha et magnetisk kompass ombord, bare for det maritime "looken" - hvis du skjønner? Siden båten min bare skal brukes på dagsturer - trenger jeg jo strengt tatt heller ikke lanterner, - men jeg har en rundtlysende i toppen av masta, en hvit i masta som peker rett fram, en grønn og rød på hver side og en hvit som peker bakover(akterover), jeg kunne vel egentlig også kutte ut disse med mitt bruk? Men en båt må ha lanterner synes jeg, ikke minst fordi det er maritimt - hvis du skjønner?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 16 timer siden:

 

Når jeg sa Gyrooppheng så var det for å illustrere at det er alltid er   i vater  og er  riktig i alle himmelretninger så langt jeg har sett.

 


At det befinner seg et ekte gyrokompass i mastetoppen, det tviler jeg også på.
Du mener sikkert gimbalopphengt. Det er det de vanlige kompassene er opphengt i, selve rosa vil da være i vater.
Mest sannsynlig er det en fluxgate i mastetoppen som plukker opp den magnetiske nordpolen. Som abbor nevner.

Det gamle mekaniske gyrokompasset var også opphengt i gimbalringer for at det skulle være i vater.  
Dagens moderne lasergyroer er fast uten gimbalringer.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 8 timer siden:

En seilbåt, eller båter i sin alminnelighet beveger seg jo heller ikke i den retningen som kompasset viser, selv om det viser helt rett. Båtens retning i vannet avhenger jo av 3-4 faktorer, 1. "heading" eller "kompassretning 2. Kraftkomponent fra seil/skrog/overbygg. 3. Kraftkomponent fra kjøl. 4.Havstrømmer.

 

Når båten er i bevegelse og i bølger og vind så blir jo avlesningen av kompasset forholdsvis unøyaktig.

 

Til sammen så blir disse avvikene ved bruk av tradisjonelle magnetkompass ganske store.

Ut fra det  borde vi aldri ha funnet Skagen  elle Persgrunden  når vi på 50- 90 tallet

når en dro fra Vestfol / Telemark, med  kompass, etter 3 for vind 2 for strøm og 2 for bølger metoden. Og finne en sky som sto mest stille og styrer etter og skifte sky når det ikke stemte med kompasset. Klokke var viktig. Og det viktigeste var de med erfaring som hadde tatt turen før. en steg i gradene sakte men sikkert

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, tom Cognac said:

Da kjører man båt med nesa i skjermen :headbang: noe jeg ikke applauderer - forrige sesong ble jeg rent nesten i senk av flere  3.etasjere hvor "kapteinene" satt på toppen med nesa tydelig i en eller annen skjerm. Jeg vil NYTE båtlivet, og ikke være engstelig for alle idiotene som bare tenker elektronikk og skjerm.

 

Det kan jo fungere akkurat omvendt. Hele poenget (for meg) det er jo å ikke ha behov for å sitte med nesa i kompass eller et kart eller en skjerm.

 

Man orienterer seg i "terenget" med gps/automatiske sjøkart i løpet av 5 sekunder eller så. Samtidig så tar man ut landmerker og forholder seg til dem den neste halvtimen.

 

Da kan man ha 100% av oppmerksomheten på båt, seil, sjø og omgivelser.

 

Hvis man nyter båtlivet bedre med sitte og kikke på kart og kompass, så er det jo fritt fram å også gjøre det, så sant man også har tid til å holde utkikk. Forskjellen med bruk av automatiske sjøkart og GPS, det er jo bare at det tar så uendelig mye mindre tid og også krever mye mindre oppmerksomhet enn "kart og kompass".

 

Dette er kanskje litt sett i et seilbåtperspektiv, der det kanskje er litt om å gjøre å ikke måtte bruke tid på kart, kompass eller skjerm. Mulig at det kan fungere litt annerledes for de som sitter oppe i 3'dje etasje og kjører ror og trottle.

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

men nå synes jeg alle båter burde ha et magnetisk kompass ombord, bare for det maritime "looken" -

...kjøp kompass som Hulda skriver, hva du pynter med er helt opp til deg. Ikke legg mye vekt på gyro og gimbal.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 52 minutter siden:

Det kan jo fungere akkurat omvendt. Hele poenget (for meg) det er jo å ikke ha behov for å sitte med nesa i kompass eller et kart eller en skjerm.

 

Man orienterer seg i "terenget" med gps/automatiske sjøkart i løpet av 5 sekunder eller så. Samtidig så tar man ut landmerker og forholder seg til dem den neste halvtimen.

 

Da kan man ha 100% av oppmerksomheten på båt, seil, sjø og omgivelser.

 

Hvis man nyter båtlivet bedre med sitte og kikke på kart og kompass, så er det jo fritt fram å også gjøre det, så sant man også har tid til å holde utkikk. Forskjellen med bruk av automatiske sjøkart og GPS, det er jo bare at det tar så uendelig mye mindre tid og også krever mye mindre oppmerksomhet enn "kart og kompass".

 

Dette er kanskje litt sett i et seilbåtperspektiv, der det kanskje er litt om å gjøre å ikke måtte bruke tid på kart, kompass eller skjerm. Mulig at det kan fungere litt annerledes for de som sitter oppe i 3'dje etasje og kjører ror og trottle.

Har du (som seiler?) hørt om WayPoint??? Jeg kjører motorbåt, ofte i fartsområdet 15 - 25 knop i åpent farvann, ellers forholder jeg meg til fartsgrensene på stedet (normalt 5 knop)! Når jeg skal fra A til B sitter jeg i båten (godt fortøyd til en brygge) med sjøkartene foran meg (for den aktuelle distansen jeg skal kjøre) og stikker ut WP'er (som kan være fyr, sjømerker, båker, holmer og annet), jeg bruker paralellforskyver, passer og kompassrosa på kartet og leser av antall grader. Som blir notert på eget ark, eller i en loggbok. Dette kan bli seende slik ut:

- reise fra brygge kurs 220gr til fyr,

kurs 135 til sjømerke,

kurs 026 til båke

osv - osv (kursangivelsene over her var bare en indikering og overhode ikke korrekte)

Da følger jeg det nedtegnede kursene og bruker øynene til å observere (observere og observere) for hindringer som ikke var innkalkulert eller avmerket i kartet. 

 

Dette har for meg aldri slått feil. Jeg reiste en gang fra Nevlunghavn via Tristein fyr, bøya langt der ute (gul og svart bøye med lyd, utenfor Rakkebåene), til Svenner fyr og inn til Sandefjord. Jeg kjørte i den tykkeste ertesuppe av en tåke. + 3 - 5 meter høye bølger (rester etter et skikkelig uvær) i en Fjord 24 Weekender. Samboeren den gangen var redd for å havne i Sverige når jeg hadde satt kursen mot bøya. Men - hadde jeg ikke vridd på rattet hadde jeg kjørt bøya rett ned. Bøya var ikke synlig før jeg var kanskje 20 - 30 meter fra den. Samboen ble overlykkelig. Vi tok en kaffe og et skolebrød fortøyd til gjestebrygga i Sandefjord. Jeg skal innrømme at først da kjente jeg nervene :yesnod:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 6 minutter siden:

...kjøp kompass som Hulda skriver, hva du pynter med er helt opp til deg. Ikke legg mye vekt på gyro og gimbal.

- takker for tips, men det blir nok et fastmontert kompass :yesnod: gyro og annet stæsj har jeg ikke behov for. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 3 timer siden:

Da kjører man båt med nesa i skjermen :headbang: noe jeg ikke applauderer - forrige sesong ble jeg rent nesten i senk av flere  3.etasjere hvor "kapteinene" satt på toppen med nesa tydelig i en eller annen skjerm. Jeg vil NYTE båtlivet, og ikke være engstelig for alle idiotene som bare tenker elektronikk og skjerm.

(Ett av tilfellene jeg opplevde var en svær 3.etasjer som kom i godt over 5 knop (hvor det var tydelig merket med SVÆRE gulmalte skilt med "5" på på hver side av nordre innsegling (ganske trangt) til Risholmen ved Hankø) og enset verken meg eller hun som padlet i kajakk utover. Han hadde flaks som ikke traff noen av oss og signal fra meg (veiving med armene) registrerte han overhode ikke. Sånne idioter har jeg dessverre opplevd flere ganger. Da min kone spurte hva som er viktigst på sjøen svarte jeg:" Observasjon, observasjon og atter observasjon!!!"  Det hjelper lite med all verdens elektronikk hvis man ikke greier å bruke øynene og sunn fornuft. God båtsommer.

 

Du som er i ferd med å innføre navigasjonsteknoligi som ble tatt i bruk på sjøen for snart 1000 år siden (magnetkompass) har muligens begrenset kunnskap om hva dagens teknologi kan gjøre:wink:

 

Jeg sitter ofte med nesa i skjermen som du kaller det. Jeg har en halvlederradar med Doppler prosessering som viser mål på vei mot en, vekk fra en og stillestående i forskjellige farger og målfølging som automatisk begynner å spore mål som kommer innenfor definerte sektorer med kursvektorer og tegner spor. Dette kan jeg gjøre på to skjermbilder med forskjellige radar avstandsinstillinger. Kombinert med kartskjerm, ekkolodd og AIS har jeg full kontroll uavhengig av lysforhold eller om det er tåke. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 25 minutter siden:

Du som er i ferd med å innføre navigasjonsteknoligi som ble tatt i bruk på sjøen for snart 1000 år siden (magnetkompass) har muligens begrenset kunnskap om hva dagens teknologi kan gjøre:wink:

"Never change a winning team!" heter det, derfor sverger jeg til en kanskje over 1000 år gammel teknologi. 

 

abbor skrev 25 minutter siden:

Jeg sitter ofte med nesa i skjermen som du kaller det. Jeg har en halvlederradar med Doppler prosessering som viser mål på vei mot en, vekk fra en og stillestående i forskjellige farger og målfølging som automatisk begynner å spore mål som kommer innenfor definerte sektorer med kursvektorer og tegner spor. Dette kan jeg gjøre på to skjermbilder med forskjellige radar avstandsinstillinger. Kombinert med kartskjerm, ekkolodd og AIS har jeg full kontroll uavhengig av lysforhold eller om det er tåke. 

- hmmmmm........det blir kanskje litt voldsomt å montere alt stæsjet du bruker ombord i min båt (se bildet) - eller??? (nå skal det sies at jeg overhode ikke er en utstyrsfreak som jeg tror mange på BP er (dessverre) - jeg har. f.eks en ELDRE mobiltelefon (Nokia Lumia 1020, kjøpte den den gang fordi det var den mobilen som tok best fotografier!), som jeg faktisk kan RINGE med :lol:

altera mulier utenfor garasje - mekka.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Som sikkert en del har fått med seg er jeg er teknolog og svært opptatt av utstyr og ny teknologi. For meg er båtelektronikk en egen hobby, egentlig ikke spesielt overraskende siden jeg er elektronikkingeniør og lidenskapelig fisker. 

 

Mitt poeng er ikke at du ikke skal dømme alle som sitter opptatt med skjermene sine mye av tiden, hvis de har radar kan de være fullstendig orientert om hva som skjer rundt dem. 

 

Båten min er bare 21', er mulig å montere mye utstyr også på en mindre båt. 20210828_201548.jpg.6b597ea5b58788aa7312ff368e8c9069.jpg

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 1 time siden:

Mitt poeng er ikke at du ikke skal dømme alle som sitter opptatt med skjermene sine mye av tiden,

Jeg mener at sjøen er for ALLE :yesnod: uansett hva de har av elektronikk i båten, men det jeg synes er litt pussig er at i løpet av de siste 3 årene så har jeg ofte nesten blitt senket av båter hvor det er tydelig at føreren sitter med nesa langt nedi en skjerm. Neida - jeg drar ikke alle over en kam, det finnes sikkert de som bruker både vett, elektronikk og ØYNENE når de er på sjøen, bare så synd at det har blitt færre av dem (jeg hadde en lengre pause uten båt, fra 1996 til 2020, før det hadde jeg hatt båt i godt over 20 år, jeg merker en klar endring blant båtførere fra da og til nå. Det er nå mer uvettig kjøring for å nevne noe!) Men for all del - du kan sikker dine saker og opptrer hensynsfullt og bra på sjøen :thumbsup::yesnod:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...