R.O Startet 3.April.2024 Link til dette innlegget Startet 3.April.2024 Litt ulik tæring på anodene mine. Har en D4 med drev. Anoder på motoren bytter jeg hvert år, men anoden til eksobendet tæres lite. Den er ikke byttet på 4-5 år, men pusses årlig. Er det kun tæring man skal vurderer, eller mister de også effekt over tid..? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Jeg har sett anoder som SER tilnærmet nye ut men veier omtrent ingenting. Har de mistet mye vekt er der ikke mye igjen å tære på. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hulda Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Bytt når de er nede på 30 % av nye. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Hulda skrev 9 minutter siden: Bytt når de er nede på 30 % av nye. Hva er det lurt å "børste" anodene med ?, Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Noe som ikke er jern eller kobber. Hos meg tar høyttrykkspyler vekk belegg og groe. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Hulda skrev 5 minutter siden: Noe som ikke er jern eller kobber. Hos meg tar høyttrykkspyler vekk belegg og groe. Hulda skrev 6 minutter siden: Noe som ikke er jern eller kobber. Hos meg tar høyttrykkspyler vekk belegg og groe. O.K. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 3.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Hulda skrev 59 minutter siden: Noe som ikke er jern eller kobber. Hos meg tar høyttrykkspyler vekk belegg og groe. Ikke børst med jern leste jeg rett etter å ha gitt alle anodene en god gjennomgang med en stålbørste som lå lagelig til i bilen. Deretter sandpapir for å få de blanke. Hvilke skade gjør en kort runde med jern/kobber børste….? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Det kan passivere anoden. Mao., den funker ikke. Sannsynligvis går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Kan det være slik at anoden har dårlig kvalitet dersom den ikke tærer og forsvinner? Det var var en sak jeg leste nylig, men så husker jeg ikke hvor. Men den handlet om dette der kunder klagde over at den forrige anoden holdt mye lengre enn den jeg har nå, den forsvinner på et blunk. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Et par historier: 1 En nå avdød kompis dreide seg en anode ut av et aluminiumsemne han fant. Det var en evighetsanode, tæret ikke så mye som et gram på flere år. Den beskyttet ingenting. 2 Da jeg jobbet hos Yamaha var det en kunde som klaget over våre superdyre anoder, som tæret vekk på en sesong. Nå hadde han fått fatt i uoriginale saker som var like bra etter endt sesong. Da undervannshuset måtte av, var det korrodert dønn fast. Moralen: Anoder som tærer gjør en jobb. Tærer de for mye, så gjør de fremdeles en jobb, men det kan være at det f.eks. er en elektrisk feil i systemet. Bobler det fra anodene er det et faresignal. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 dennrick skrev 47 minutter siden: Kan det være slik at anoden har dårlig kvalitet dersom den ikke tærer og forsvinner? Kan også være dårlig kontakt mellom anode og det metallet som skal beskyttes. På mitt Mercruiser drev fant jeg anoder som tæret lite. Viste seg at hullene som skruene som holder anodene var fulle av oksyd. Renset hullene og fikk kontakt igjen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Olevine Svart 3.April.2024 Link til dette innlegget Svart 3.April.2024 Jens_P skrev 23 minutter siden: Kan også være dårlig kontakt mellom anode og det metallet som skal beskyttes. Jeg pleier å finne frem multimeteret og måle motstanden mellom anode og metallet som skal beskyttes. Er motstanden tilnærmet null ohm sier jeg meg fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.April.2024 Link til dette innlegget Svart 4.April.2024 Det er en grei metode. Det er veldig få som kan sveise fast anodene, slik jeg gjør på Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April.2024 Link til dette innlegget Svart 4.April.2024 R.O skrev for 17 timer siden: Ikke børst med jern leste jeg rett etter å ha gitt alle anodene en god gjennomgang med en stålbørste som lå lagelig til i bilen. Deretter sandpapir for å få de blanke. Hvilke skade gjør en kort runde med jern/kobber børste….? Hvor farlig det er å bruke stålbørste på anodene vet jeg ikke, så det skal jeg ikke si noe om. Men stålet i stålbørsten er herdet stål, det avgir ikke veldig mye jern til anoden, så jeg hadde ikke vært spesielt bekymret. Når du i tillegg har pusset over med sandpapir, så tipper jeg du har fjernet de få Fe-molekylene stålbørsten har avgitt til sinken dennrick skrev for 13 timer siden: Kan det være slik at anoden har dårlig kvalitet dersom den ikke tærer og forsvinner? Nå har jo dette vært diskutert i en rekke tråder tidligere, blant annet i denne. På side 6 i den tråden kan du lese litt om anoder og legering. I prinsippet er det jo slik at et uedelt metall skal beskytte et metall som er mer edelt (iht. spenningsrekka hvor sjøvann er elektrolytt). En anode som er edel vil derfor være en dårlig anode. En god anode må ligge lengre ned i spenningsrekka, altså mer uedel. For å få til det kan de justere på legeringselementene. Det er f.eks. veldig stor forskjell på ren aluminium og sjøvannsbestandig aluminium. Hvis du lager deg en anode av sjøvannsbestandig aluminium tror jeg ikke propellen din blir særlig godt beskyttet... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 4.April.2024 Link til dette innlegget Svart 4.April.2024 Det er dette med tro og tvil. Børst rusfritt stål med stålbørste og tilsett saltvann. Overflaten ruster. Bruk vanlig sandpapir på rustfritt stål, det ruster. Vanlig sandpapir inneholder SiC (silisiumkarbid) som har forbindelser som ligger på topp i spenningsrekkene. Det er denne effekten som påvirker anodene. Hadde jeg forurenset anoden til et hæljern, ville jeg ikke vært bekymret, fordi bortfall av effektiv anode ikke er katastrofal. Hadde jeg forurenset en anode som skal på et drev i aluminium, så ville jeg nok byttet anoden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April.2024 Link til dette innlegget Svart 4.April.2024 Hulda skrev 21 minutter siden: Det er dette med tro og tvil. Børst rusfritt stål med stålbørste og tilsett saltvann. Overflaten ruster. Ja, godt poeng det der. Det er jo ikke uten grunn at det er tabu å bruke vanlig stålbørste på rustfrie produkter. Hvor mye det har å si for en anode kan jeg derimot ikke si noe om. Men det er jo helt klart greit å være på den sikre siden. En plastbit kan f.eks. være fint til å skrape av oksidbelegg som ikke forsvant med høytrykkspyleren. Jeg er også av den typen som ikke bytter anoder som har mye igjen. En anode som ikke er tæret i det hele tatt ville jeg nok derimot vurdert å bytte... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.