Jump to content

Går sink anoder ut på dato..?


R.O

Recommended Posts

Litt ulik tæring på anodene mine. Har en D4 med drev. Anoder på motoren bytter jeg hvert år, men anoden til eksobendet tæres lite. Den er ikke byttet på 4-5 år, men pusses årlig. Er det kun tæring man skal vurderer, eller mister de også effekt over tid..? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett anoder som SER tilnærmet nye ut men veier omtrent ingenting. Har de mistet mye vekt er der ikke mye igjen å tære på.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 5 minutter siden:

Noe som ikke er jern eller kobber. Hos meg tar høyttrykkspyler vekk belegg og groe. 

 

Hulda skrev 6 minutter siden:

Noe som ikke er jern eller kobber. Hos meg tar høyttrykkspyler vekk belegg og groe. 

O.K.  Takker for svar.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 59 minutter siden:

Noe som ikke er jern eller kobber. Hos meg tar høyttrykkspyler vekk belegg og groe. 


Ikke børst med jern leste jeg rett etter å ha gitt alle anodene en god gjennomgang med en stålbørste som lå lagelig til i bilen. Deretter sandpapir for å få de blanke. Hvilke skade gjør en kort runde med jern/kobber børste….?

Link to post
Share on other sites

Kan det være slik at anoden har dårlig kvalitet dersom den ikke tærer og forsvinner? Det var var en sak jeg leste nylig, men så husker jeg ikke hvor. Men den handlet om dette der kunder klagde over at den forrige anoden holdt mye lengre enn den jeg har nå, den forsvinner på et blunk.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Et par historier:

1

En nå avdød kompis dreide seg en anode ut av et aluminiumsemne han fant. Det var en evighetsanode, tæret ikke så mye som et gram på flere år. Den beskyttet ingenting.

2

Da jeg jobbet hos Yamaha var det en kunde som klaget over våre superdyre anoder, som tæret vekk på en sesong. Nå hadde han fått fatt i uoriginale saker som var like bra etter endt sesong. Da undervannshuset måtte av, var det korrodert dønn fast.

 

Moralen:

Anoder som tærer gjør en jobb. Tærer de for mye, så gjør de fremdeles en jobb, men det kan være at det f.eks. er en elektrisk feil i systemet. Bobler det fra anodene er det et faresignal.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 47 minutter siden:

Kan det være slik at anoden har dårlig kvalitet dersom den ikke tærer og forsvinner?

 

Kan også være dårlig kontakt mellom anode og det metallet som skal beskyttes.

På mitt Mercruiser drev fant jeg anoder som tæret lite. Viste seg at hullene som skruene som holder anodene var fulle av oksyd. Renset hullene og fikk kontakt igjen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 23 minutter siden:

Kan også være dårlig kontakt mellom anode og det metallet som skal beskyttes.

Jeg pleier å finne frem multimeteret og måle motstanden mellom anode og metallet som skal beskyttes. Er motstanden tilnærmet null ohm sier jeg meg fornøyd. 

 

 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 17 timer siden:

Ikke børst med jern leste jeg rett etter å ha gitt alle anodene en god gjennomgang med en stålbørste som lå lagelig til i bilen. Deretter sandpapir for å få de blanke. Hvilke skade gjør en kort runde med jern/kobber børste….?

Hvor farlig det er å bruke stålbørste på anodene vet jeg ikke, så det skal jeg ikke si noe om. Men stålet i stålbørsten er herdet stål, det avgir ikke veldig mye jern til anoden, så jeg hadde ikke vært spesielt bekymret. Når du i tillegg har pusset over med sandpapir, så tipper jeg du har fjernet de få Fe-molekylene stålbørsten har avgitt til sinken :smiley: 

 

dennrick skrev for 13 timer siden:

Kan det være slik at anoden har dårlig kvalitet dersom den ikke tærer og forsvinner?

Nå har jo dette vært diskutert i en rekke tråder tidligere, blant annet i denne. På side 6 i den tråden kan du lese litt om anoder og legering. I prinsippet er det jo slik at et uedelt metall skal beskytte et metall som er mer edelt (iht. spenningsrekka hvor sjøvann er elektrolytt). En anode som er edel vil derfor være en dårlig anode. En god anode må ligge lengre ned i spenningsrekka, altså mer uedel. For å få til det kan de justere på legeringselementene. Det er f.eks. veldig stor forskjell på ren aluminium og sjøvannsbestandig aluminium. Hvis du lager deg en anode av sjøvannsbestandig aluminium tror jeg ikke propellen din blir særlig godt beskyttet...

 

Link to post
Share on other sites

Det er dette med tro og tvil. Børst rusfritt stål med stålbørste og tilsett saltvann. Overflaten ruster. Bruk vanlig sandpapir på rustfritt stål, det ruster. Vanlig sandpapir inneholder SiC (silisiumkarbid) som har forbindelser som ligger på topp i spenningsrekkene. Det er denne effekten som påvirker anodene. Hadde jeg forurenset anoden til et hæljern, ville jeg ikke vært bekymret, fordi bortfall av effektiv anode ikke er katastrofal. Hadde jeg forurenset en anode som skal på et drev i aluminium, så ville jeg nok byttet anoden. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 21 minutter siden:

Det er dette med tro og tvil. Børst rusfritt stål med stålbørste og tilsett saltvann. Overflaten ruster.

Ja, godt poeng det der. Det er jo ikke uten grunn at det er tabu å bruke vanlig stålbørste på rustfrie produkter. Hvor mye det har å si for en anode kan jeg derimot ikke si noe om. Men det er jo helt klart greit å være på den sikre siden. En plastbit kan f.eks. være fint til å skrape av oksidbelegg som ikke forsvant med høytrykkspyleren. Jeg er også av den typen som ikke bytter anoder som har mye igjen. En anode som ikke er tæret i det hele tatt ville jeg nok derimot vurdert å bytte...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...