function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

2015 Mercury 30HK EFI, vann i oljen


Sagen

Recommended Posts

Hei, jeg prøvde og starte min 2015 Mercury 30HK EFI igår. Det bare klikket i starter, hmmm. Da er batteriet flatt tenkte jeg, hadde ikke multimeter for og teste. Kjøpte nytt batteri på Biltema. Dro tilbake idag med multimeter og nytt batteri. Det gamle målte 12.57 V. Like mye som det nye.

Prøver og starte igjen, det samme. Prøver og dra i stertsnora, rikker seg ikke. Tar av deksel og løfter opp peilepinnen, der renner det ut gråbrun guffe.

Vann i olja, og det virket som den var helt full ( etter tappet så det ut som 2.3-2.5 liter ( 1.8 liter kapasitet ).

Etter tappet så fikk jeg turnet motor med elstart.

 

Tenkte toppakning med det første men så leste jeg hvis termostat ikke lukker så kan vann sige inn.

 

Har ikke tatt ut plukkene enda.

 

Hva tror dere?

 

Mvh Frank

IMG_7046(1).jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke vært redd for en 10 år gammel firetakter, har hatt 20+ år gamle uten problemer.

 

Er dette første start etter vinteren?

Når ble impeller sist skiftet, hva med olje, har du brukt tilsetninger i drivstoff osv? 

Siden vannet veltet ut peilepinnen, så har nivået steget, altså vann har kommet inn i oljen.

Vann i olje er veldig typisk grunnet ødelagt toppakning, eller sprekk i blokka. Dette igjen typisk grunnet overoppheting.

 

Det første jeg ville gjort nå, er å få ut tennpluggene, og rotere motor rolig for hånd. Sjekk om motor roterer greit, eller om det er ulyder/skraping osv, men ikke start motoren!

 

Du har ikke hatt noe hvit røyk ved tidligere turer?

 

Når det angår termostat, så er det jo forsåvidt noe du kan prøve for å utelukke problemer der.

Denne skal testes årlig, men jeg mener de bør skiftes uansett hvert 5. år hvis du kjører i saltvann.

Sjekk om termostat virker ved å koke den (heng i en tråd), og ha et termometer i vannet, så du kan se at den utløses ved den temperaturen den skal. Hvis jeg husker riktig fra motoren jeg jobbet på så sitter den på venstre side, høyt oppe med en "Mercury" logo på seg. 
Det som kan skje med en termostat som sitter fast, er at varm olje møter en konstant kald motor, og det kan kondensere. Stempelringene som da også er for kalde vil kanskje ikke tette så mye som de skal, og noe kondensvann blir med ned i oljen. Da vil også typisk noe bensin bli med sammen med vannet. 

Så det er jo lov å håpe at det bare er å bytte termostat og fylle ny olje og kjøre videre, men det er vanskelig å si uten videre inspeksjon. 

 

Hvis du så videre har helt ren og fin olje, så er det jo bare å håpe at motoren ikke har blitt skadet ved å kjøre for lenge med vann i oljen. 

 

Jeg har med innenbordsmotor vært vant til å peile olje, sjekke dieselfilter og kjølevæske før hver tur. Det tar 1 min, og gjør at man er sikker på at alt er på stell. 

Link to post
Share on other sites

nordemoniac skrev for 3 timer siden:

Det som kan skje med en termostat som sitter fast, er at varm olje møter en konstant kald motor, og det kan kondensere. Stempelringene som da også er for kalde vil kanskje ikke tette så mye som de skal, og noe kondensvann blir med ned i oljen. Da vil også typisk noe bensin bli med sammen med vannet. 

Så det er jo lov å håpe at det bare er å bytte termostat og fylle ny olje og kjøre videre, men det er vanskelig å si uten videre inspeksjon. 

Kjenner at jeg har litt vanskelig for å tro at dette er årsaken. Det kan vel umulig bli flere liter med vann i olja pga. denne kondensen? Motoren var jo så full av olje/vann-emolusjon at det rant over. 

 

Ellers enig i at han må begynne pent her med å plukke ut pluggene og turne motoren forsiktig. Litt vanskelig å si hva som har skjedd på dette tidspunktet.

 

Eika skrev for 14 timer siden:

Det jeg tenker er 10år gammel 4takt, virker som svært mange av de ikke har levetid lenger enn det. Jeg personelig ville aldri eid en 4takt som er 10år gammel 

Dette er andre generasjon etter at Mercury forbedret aluminiumslegeringen i adapterplata. Unødvendig å skremme folk med slike utsagn Eika. Synes heller vi skal prøve å hjelpe trådstarter med å identifisere problemet. 

Link to post
Share on other sites

AT en 10 år gammel 4-takter er oppbrukt er jo bare svada. Min Yamaha F50 er 24 år og like god.

Det hele står på vedlikehold og da er sinkanoder det springende og viktigste punktet.

Kjenner ikke Mercuryen men har den sinkanoder i blokk og har de i så fall noen gang vært skiftet? Hvis ikke har du sannsynligvis tæring i blokk/adapterplate som gjør at olje og vann blandes. At en defekt termostat skal fylle bunnpanna med vann har eg aldri hørt om.

Så sjekk ut sinkanoder så kanskje er du på sporet av problemet. 

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 24 minutter siden:

Kjenner ikke Mercuryen men har den sinkanoder i blokk og har de i så fall noen gang vært skiftet?

Vet ikke med denne modellen, men min Mercury har ikke anoder på blokka. Kan også bekrefte at adapterplata og bunnpanna var like fin da motoren ble skrudd ned (av en helt annen årsak) i vinter.  

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 4.4.2024 at 12.45:

Kjenner at jeg har litt vanskelig for å tro at dette er årsaken. Det kan vel umulig bli flere liter med vann i olja pga. denne kondensen? Motoren var jo så full av olje/vann-emolusjon at det rant over. 

Enig. Men siden det ble nevnt i første post, så er dette den eneste muligheten som jeg kjenner til for at dette kan skje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...