Jump to content

Leter etter del til sammenkobling av betongbrygger - Bilde


mons

Recommended Posts

Jeg planlegger reparasjon av endel bølgebrytere i vår. Betongelementene er opprinnelig skrudd sammen med en gummiprofil som holder innbyrdes avstand, men er fleksibel.

Boltene gummien er festet med er svært rustet og jeg vurderer å montere en annen type kobling mellom bryggene - kanskje i tillegg.

Det er gjort på et av elementene, men jeg finner ikke denne gummibufferen på nett. Noen som vet hvem som forhandler den?

Svært åpen for andre løsninger også.

Legger ved bilde av gummiprofilen ovenfra, fra siden med rustne bolter og et bilde av den demperen jeg er på jakt etter.

 

Det er uaktuelt å bytte bolter i eksisterende profil da bryggene i tilfelle må demonteres helt og kjernebores fra enden.

IMG_20240403_191512.jpg

IMG_20240403_192211.jpg

IMG_20240403_192219.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 46 minutter siden:

Svært åpen for andre løsninger også.

 

Få tak i tykk armert gummimatte, feks samlebånd, i feks 60 cm bredde, kapp en bit like lang som brygga er bred og legg den over skjøten (evt flere lag med samlebånd for å få mer styrke), legg en dørkplate på feks 20 cm bredde og lengde lik bryggebredda på hver bryggedel. Bor gjennom dørkplate, samleband og betongbrygge og sett  inn ekspanderende murbolt (eller hva det nå heter) og skru på en mutter på toppen. Sett på et passende antall slike bolter (helst ikke tett på linje da du ikke ønsker å kløyve av ytterste biten). Kapp det som er over mutteren så du ikke så lett snubler i dem.

 

Evt bruk planke på toppen for å ikke få muttere som er høyere enn alt annet.

 

Industrielle samlebånd er solide og blir iblant byttet pga skade et sted, mens det er mange gode partier som kan brukes til slikt, så det trenger nok ikke å koste så mye om du kontakter et firma som bytter slike og helt sikkert kaster mange meter med ok gummisamlebånd.

 

Har selv vært hos et slikt firma og forsynt meg av avkapp/feilproduksjon av ubrukt gummi (småbiter av ulike tykkelser, kunne vel puttet alt i en brødpose, ikke armert) og betalte en femtilapp for noen få år siden. Trengte det for å modifisere snøfreseren så den endelig kaster snøen ordentlig og ikke bare noen få meter, en ekstremt god investering.

 

Original gummiløsning er nok bedre, men som du sier vanskelig å få tak i og altfor mye jobb med å få inn nye bolter.

Link to post
Share on other sites

Kunne vært en løsning, men litt lite motstand mot å stuke bryggene sammen. Hvis bryggene beveger seg mye i storm risikerer jeg at betonghjørnene treffer hverandre og knuses. Vi snakker om 100 m lengde og kanskje 150-200 tonn som skal henge sammen i uvær. Første bolt blir ca 15 cm inn på brygga, og jeg trenger en løsning som kan kvalitetssikres.

Mons

Link to post
Share on other sites

Gummimuffen med gjengestang som du viser på øverste bildet, ligner mye på de som vi har i seilforeningen (men her er muffen innfelt i bryggen). 

Disse er levert av http://www.fpt.no/marinautstyr.htm 

 

Fortøyningsmateriell.

Sammenmonteringsmateriell for bryggene.

Bryggene har ankerbrønner i hvert hjørne. Hver ankerbrønn har 2 stk Ø90 mm innføringer. Det er innstøpt sirkulære spor for gummibuffere.

Sammenmontering kan gjøres på følgende måter:

 

1.      Kortlenket kjetting, gummibuffer og låsesjakkel.

2.      Kraftig gjengestang (Ø36) med gummibuffer, gummiforinger, gummiskiver, stålskiver og mutre.

3.      Kombinasjon av gjengestang og kjetting samt gummiforinger, skiver og mutre.

Overnevnte komponenter er normalt lagervare hos oss.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...