Jump to content

Rutgerson konkurs. Sweden Yacht Group


Bitteliten

Recommended Posts

https://www.yacht.de/en/yachts/shipyards/insolvency-end-for-sweden-yachts-group-rutgersson-shipyard-insolvent/
 

de har bla hatt rettightenene til Malö, Sweden Yacht, Regina, CR. Det er ikke første gang familein går konkurs og kunder taper mye penger. 

 

Det  godt kjent at det er stor forskjell på disse båtene produsert på Orust, og produsert av Rutgersons. Selvom de ser like ut er det stor forskjell i kvalitet. «Om du ikke blir lurt får du en dårlig båt» ble jeg fortalt av en lokal i bransjen som ikke på noen måte konkurrerer med de, men som vet hva hen snakker om. 
 


Rexanders som er de som opprinnelig utviklet og lagde Regina af Vindö båtene produserte disse til 2011. Da solgte de rettigheter, former og verftet. Jeg har selv en Regina af Vindö 43 produsert av Rexanders i 2005. Vi er svært trygge på kvaliteten på båten vår :smiley:

Link to post
Share on other sites

Slikt skjer vel hver gang det er nedgangstider. Man husker vel Norsk Båtsenter/Johs. Lunde fra forrige runde?

 

Det er alltid fortjenestefullt å sikre seg med garantier når det forskudds- eller terminbetales. De sier i artikkelen at båtene tilhører kjøperne, da er de i grunnen heldige. Etter vanlig norsk metodikk hadde det lett vært omvendt.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Hovedproblemet er vel at kjøper sitter igjen med et skrog til 70000 euro, mens han har innbetalt over 500000 euro for materiell som ikke er innkjøpt og arbeide som ikke er utført. Mens selger har hevdet at dette er innkjøpt, arbeide utført og har 'bevist' dette med bilder og fakturaer. Kunden virker til å ha blitt systematisk svindlet over lang tid.

Link to post
Share on other sites

Båtadvokaten skrev for 3 timer siden:

Slikt skjer vel hver gang det er nedgangstider. Man husker vel Norsk Båtsenter/Johs. Lunde fra forrige runde?

 

Det er alltid fortjenestefullt å sikre seg med garantier når det forskudds- eller terminbetales. De sier i artikkelen at båtene tilhører kjøperne, da er de i grunnen heldige. Etter vanlig norsk metodikk hadde det lett vært omvendt.

Jeg husker ganske godt konkursen i NordWestNajad  fordi jeg hadde en båt i opplag der og en i bestilling. 
den i opplag var klart identifiserbar som min da den var Nor registrert og det forelå skriftlig opplagsavtale

najaden vi hadde bestilt hadde vi ikke betalt noe på fordi verftet ikke kunne stille bankgaranti

 

identifiseringskravet på hvem som faktisk eier skrog/båt var strengt dengang. Særlig banken var litt nøye på det ettersom de hadde pant i varelageret…

 

i stedet for bankgaranti tilbød NordWest oss sikkerhet i båter de hadde på lager. Vi kunne få en eierandel i båten. Hvilket jeg ikke aksepterte da jeg ikke var interessert i å eie en andel av en båt som jeg måtte selge selv for å få dekket et eventuelt tap. Ref også at banken mente de hadde pant i samme varelager..

Bobehandlingen viste at bankens panterett ikke trumfet individuell tinglyst rett til båter i varelageret, hvilket nok ikke gjorde banken særlig blide

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...