Jump to content

Krympeplast over båten - et forsøksprosjekt fra okt 23 til april 24 - oppdateres... KONKLUSJON


Hekri

Recommended Posts

Kort konklusjon på denne tråden;

 

 

April 2024:  Konklusjon;

Krympeplast har fungert bra. 

 

Viktig at det ikke varmes for mye ved pålegging, slik at plasten blir tynn og krymper og sprekker. 

Vanskelig å legge på i sterk vind. 

Etter pålegging har jeg tettet opplagte problemsteder med tilhørende tape. 

Noen mindre drypp og lekkasjer ble oppdaget under det første regnværet. Bortsett fra det, har plasten i all hovedsak vært tett.

 

De åpninger som naturlig ikke ble tettet eller kunne tettes, bidro til passe gjennomlufting og ingen mugg eller fuktproblem.

Plasten er hvit, noe som gjør det lyst å jobbe under ved behov - veldig praktisk om dagen vel og merke. 

 

Plasten er i utgangspunktet såpass tykk at det ikke har blitt rifter eller hull når vi har kommet borti med ymse utstyr.

Men det er ikke noe sjakktrekk å fremprovosere skader. Det tåler ikke all verden, men solid nok ved vettig bruk. 

 

Det har være mye sterk vind, og som dere husker, perioder med mye snø - (Tønsberg).  

Krympeplasten har ikke blafret i vinden!!! Den har ligget støtt og nærmest urørlig. 

 

For at snøen skal skli av bør fallet ikke være noe mindre enn det bildene i tilliggende tråd viser.

Det kan være et problem ved temperaturendringer at fallet er for lite slik at snøen ikke sklir av, og fryser fast etter mildvær.

Dette problemet oppstår også med presenning. 

 

Veldig lettvint å fjerne plasten når skuta skal tas i bruk. Men du får ikke gjenbrukt plasten til krymping. 

 

Vesentlig dyrere enn å bruke (gjenbruke) presenning. 

I mitt tilfelle måtte jeg ha en presenning ca 10 x 10 meter med solide maljer og godt surret fast. 

100 kvadratmeter solid presenning er tung å håndtere. Billige lettpresenninger har erfaringsmessig for dårlig kvalitet og er - for lette. 

 

Miljøaspektet er ikke vurdert her - men det har selvfølgelig sin vekt.....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Ser det fungerer bra og kjenner flere som bruker krympeplast, men med det stativet under krympelasten og den jobben med å få på plasten, så ser jeg ikke helt poenget.

Må jo være langt rimeligere med en presennig over den lille toppen der , jeg har 10x8m på min 50 foter, på det lille loftet ditt hadde det vel fint holdt med en 5m presenning. Knapt noe mer jobb og kan brukes året etter..

 

Jeg har kjøpt presenning fra maritim 400g/m3, ikke noe ob-wik kvalitet, bare en vanlig ekstra kraftig armert presenning, ligger på nå og vært brukt i 10+ vintersesonger. 

 

Bruker 2-3timer på stativ og 2t på presenning og det er på det sirkusteltet mitt..

Link to post
Share on other sites

Ikke særlig miljøvennelig om alle i Norge skulle brukt sånne mengder plast!   selv har jeg kjøpt for stor båt til Naustet, men må si jeg orker ikke tanken på stativer presseninger, krympeplast og båten langt unna hjemme. dessuten kan det lett bli -25 her. Glad jeg har ordnet meg med frostfri vinterlagring i hall. inn og utsett tar 5min. Industrispyler på kaia og vårpussen gjøres innendørs.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha observert to tråder her hvor trådstarter har satt ut vinteropplag, bedt om krympeplast, kommet tilbake når høst og vinter har kommet godt i gang og observert at båten fortsatt ikke har fått krympeplast.  Er dette en risiko man bør ta i betrakning dersom valget står mellom å la noen legge krympeplast på båten vs å selv tekke båten med presenninger?

 

Er krympeplast noe som bare benyttes på motorbåter, eller er det også relevant for seilbåter?

 

(Som helårsbruker av båten så er dette svært lite relevant for min del, bare nysgjerrig) :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 6 minutter siden:

Jeg mener å ha observert to tråder her hvor trådstarter har satt ut vinteropplag, bedt om krympeplast, kommet tilbake når høst og vinter har kommet godt i gang og observert at båten fortsatt ikke har fått krympeplast.  Er dette en risiko man bør ta i betrakning dersom valget står mellom å la noen legge krympeplast på båten vs å selv tekke båten med presenninger?

 

Er krympeplast noe som bare benyttes på motorbåter, eller er det også relevant for seilbåter?

 

(Som helårsbruker av båten så er dette svært lite relevant for min del, bare nysgjerrig) :-)

Som på alle områder her i livet blir ikke jobben bedre en den som utfører den, men jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Er det verre om man ikke får krympeplastet båten en om de som tar betalt for å dekke den med presenning ikke gjør det? Man kan krympeplaste seilbåter også men det er litt mer jobb, og skjøten for å få plasten rundt masten kan bli et svakt punkt man må være nøye med.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 3 timer siden:

på det lille loftet ditt hadde det vel fint holdt med en 5m presenning. Knapt noe mer jobb og kan brukes året etter..

 

Jeg har kjøpt presenning fra maritim 400g/m3,

 

:smiley: ...ikke umulig at jeg følger ditt eksempel @Førstefender

Nå kan ihvertfall de som tenker kryping en eller annen høst søke opp krympeplast og lese hva vi har erfart og mener om dette. 

 

@-morten-, det er kanskje ikke særlig bra om "alle" krymper.

Det er mer enn nok at det blir pakket tusenvis av "traktoregg" hver høst. Men det er et problem som hører hjemme i Bondebladet. 

 

Du ser vel ikke mye krympeplast på dine breddegrader @tobixen, selv ikke på land?

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Hekri said:

 

Det er mer enn nok at det blir pakket tusenvis av "traktoregg" hver høst. Men det er et problem som hører hjemme i Bondebladet. 

 

 

Plast fra rundballer gjennvinnes , selv om noe havner i naturen så klart. De som har presse får levert dette gratis hos Felleskjøpet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Hekri said:

Du ser vel ikke mye krympeplast på dine breddegrader @tobixen, selv ikke på land?

Sant, men jeg var helårsbruker av båten allerede med første båt jeg kjøpte, og har sjeldent gjort noe vintertekking av båten, hverken i Nord-Norge, Oslofjorden eller Middelhavet. :-)

 

Jeg kan ikke minnes å ha sett båter i krympeplast etter å ha satt kursen mot sydligere breddegrader, men skal heller ikke utelukke at jeg har sett noe slikt uen å legge merke til det.  Det er vel ikke helt unormalt å levere både biler og mindre båter innpakket i krympeplast ved levering fra fabrikk.

 

Det er jo store lokale variasjoner på disse breddegrader, men jeg minnes betraktningen min da jeg var på land i Lisboa - "den såkalte vinteren her er både varmere og tørrere enn sommerene fra min barndom i Tromsø".  Jeg har jo opplevd en god del regn såvel som en del lave temperaturer denne vinteren, kan ikke si at påstanden er like sann for denne vinteren - men generelt sett tørker det jo opp, det er sjeldent at båten er våt flere dager i strekk.

 

Det var jo enkelte båter som var noe tiltekket mens jeg var i Portugal, men da var det stort set ifbm skader eller reperasjoner, enten lokal tekking med presenninger eller å rigge opp en teltløsning rundt hele båten.  Jeg skal ikke utelukke at det fantes båter på opplagsplassen som var pakket inn i krympeplast uten at jeg la merke til dem, men troligvis ikke.

 

For å finne snø og sludd må man generelt litt opp i høyden.  Jeg ble litt overrasket over å se at det er drøssevis med fjelltopper i nabolaget på over totusen meter, noen på over tretusen meter.  Visstnok finnes det flere skitrekk her i Tyrkia, og jeg har nå et foto med palmetrær og snedekte fjelltopper i det fjerne, tatt fra Antalya (ved havnivå).  Kroatia og Bosnia var kaldt, og der så jeg også lange snedekte fjellkjeder, men de var ikke synlige fra kysten.  Da jeg seilte rundt Italia ble jeg overrasket over å se noen hvite fjelltopper langt i det fjerne.

Link to post
Share on other sites

(Jeg hadde en tanke før jeg dro ned at båtvedlikehold ville bli mye enklere når det stort sett er tørt, særlig siden jeg har en stor vedlikeholdsbyrde med lakking, og tidvis problemer med fukt i treverk - men så lenge båten faktisk benyttes til seiling får den seg jo tidvis grundig saltvannsjuling - og jeg er overrasket over hvor mye slitasje man får av solstråler og saltsprut)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 14 minutter siden:

og jeg er overrasket over hvor mye slitasje man får av solstråler og saltsprut

Dette gjelder ikke bare båter - prøv å kjøp en bruktbil fra Florida eller et middelhavsland. De er ikke blanke i lakken. 

Men det er en annen sak. 

 

Kanskje jeg må gjøre som @Bjørn Løvjomås og konvertere til vind, og tørke støv av gammal erfaring, og lære meg å seile..... og legge presenning over skuta vinterstid. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 1 time siden:

og legge presenning over skuta vinterstid. 

Eyyy.  Det er absolutt ikke nødvendig med sånne stilkbåter..  de og kan brukes hele året. 20240404_123652.jpg.d6869a2df12588e09958bcb37fdf76b9.jpg

De må være startklare når kapteinen får ett illebefinnende å vil å tur 😅😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...