Dieseldyret123 Startet 7.April Del på Facebook Startet 7.April Hei, har en slags lysebrun "nugatti" lignende gugge som bygger seg opp i toppen av kjølevanns tanken / lokket etter noen turer. Fikk beskjed om at en av de forrige eierne har bytta fra blå til rød frostvæske ( Noe man IKKE skal gjøre uten å flushe ut alt det blå). Erfaring med om det kan forårsake mitt problem? Jeg tenker og kjøre noen flasker med radiator rens i systemet og flushe det skikkelig,før jeg fyller på ny frostvæske, men er også usikker på hvor jeg kan tappe ut vannet, er det tappeplugg i blokka,evnt i kjøleren,eller hvor finner jeg disse? Og ca hvor mange liter går det på den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Ikke bland inn noen andre kjemikalier før du har tappet ut ALT via det laveste punktet på motoren, stikk inn en tynn slange på en oljesuger eller lignende og sug ut restene, se etter gele klumper, skyll så med vann, minimum 13mm slange og fullt trykk på vannet. Tapp av og skyll igjen. Nå kan du vurdere Systemrens eller annet lurium. Ikke bruk sterkere blanding enn anbefalt. IKKE hell konsentrat på motoren, bland ut og hell på. Ikke bruk lengre holdetid enn anbefalt. Tar du ut termostaten får du gjerne bedre sirkulasjon. Skyll med masse vann. Ikke la motoren stå tom, den kommer til å ruste ned på ett blunk. Ha ferdig blandet riktig kjøleveske klar til bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieseldyret123 Svart 7.April Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April Okei, jeg skal tappe den helt ned før jeg har på lurium. Jeg tenkte å bruke radiator rens, siden jeg har hatt litt dårlig erfaring med systemrens på en volvo jeg hadde. Men vet du hvor det sitter tappeskruer også tilfeldigvis? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Vil du ha god effekt så tapper du helt ned og spyler, så kan du ha på det du har tro på. Hensikten er at for hvert gram med gugge som er igjen på motoren, jo dårligere vil rensen virke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bellil Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April dieselfan skrev for 5 timer siden: Ikke la motoren stå tom, den kommer til å ruste ned på ett blunk. Det punktet der skjønte jeg ikke hvordan man kan oppfylle. Greit nok i denne prosessen, men hvis man tar feks ut varmeveksleren for service eller enda flere deler i det samme systemet så må vel store deler av kjølekretsen stå tomt over en viss tid? Eller er det noe jeg ikke tar med i beregningene her? Sitér dette innlegget D5L Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April Ja, men da har ikke jernet blitt behandlet med syre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April .. Og overflatene har glykol på seg når en kun har tappet av Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bellil Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April Hva dere kan @Komodo og @dieselfan Takk for oppklaringene Sitér dette innlegget D5L Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April Hei. Er en plugg rett over starteren som du kan tappe ut fra. Jeg pleier å tappe på multicooleren først, så ta den som ligger under der igjen etter det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April Har forresten rød væske på min Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Dieseldyret123 skrev On 8.4.2024 at 1.13: Men vet du hvor det sitter tappeskruer også tilfeldigvis? Beklager, der må jeg melde pass. Men å vippe av en slange som sitter lavt er vel greit? Ikke alle motorer som har avtapping. Kan være en fordel å se hvordan det ser ut under slangene også.... ryker en lavtliggende stuss så er blokka tørr på sekunder, og det er gjerne IKKE stas :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Hei. Eg har raud frostvæska på min Perkins 4.108. Det kan vera lurt å fylla på reint vatn, køyra motoren, skifta vatn, køyra motoren etc mange gangar før du fyller på ny blanding med frosrvæska. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.