Jump to content

Perkins T63544 kjøle system problem


Dieseldyret123

Recommended Posts

Hei, har en slags lysebrun "nugatti" lignende gugge som bygger seg opp i toppen av kjølevanns tanken / lokket etter noen turer. Fikk beskjed om at en av de forrige eierne har bytta fra blå til rød frostvæske ( Noe man IKKE skal gjøre uten å flushe ut alt det blå). Erfaring med om det kan forårsake mitt problem? Jeg tenker og kjøre noen flasker med  radiator rens i systemet og flushe det skikkelig,før jeg fyller på ny frostvæske, men er også usikker på hvor jeg kan tappe ut vannet, er det tappeplugg i blokka,evnt i kjøleren,eller hvor finner jeg disse? Og ca hvor mange liter går det på den? 

Link to post
Share on other sites

Ikke bland inn noen andre kjemikalier før du har tappet ut ALT via det laveste punktet på motoren, stikk inn en tynn slange på en oljesuger eller lignende og sug ut restene, se etter gele klumper, skyll så med vann, minimum 13mm slange og fullt trykk på vannet. Tapp av og skyll igjen. Nå kan du vurdere Systemrens eller annet lurium.
Ikke bruk sterkere blanding enn anbefalt.

IKKE hell konsentrat på motoren, bland ut og hell på.

Ikke bruk lengre holdetid enn anbefalt.
Tar du ut termostaten får du gjerne bedre sirkulasjon.
Skyll med masse vann.
Ikke la motoren stå tom, den kommer til å ruste ned på ett blunk.
Ha ferdig blandet riktig kjøleveske klar til bruk.
 

Link to post
Share on other sites

Okei, jeg skal tappe den helt ned før jeg har på lurium. Jeg tenkte å bruke radiator rens, siden jeg har hatt litt dårlig erfaring med systemrens på en volvo jeg hadde. Men vet du hvor det sitter tappeskruer også tilfeldigvis?

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 5 timer siden:


Ikke la motoren stå tom, den kommer til å ruste ned på ett blunk.

 

Det punktet der skjønte jeg ikke hvordan man kan oppfylle. Greit nok i denne prosessen, men hvis man tar feks ut varmeveksleren for service eller enda flere deler i det samme systemet så må vel store deler av kjølekretsen stå tomt over en viss tid?

Eller er det noe jeg ikke tar med i beregningene her?

D5L

Link to post
Share on other sites

Dieseldyret123 skrev On 8.4.2024 at 1.13:

Men vet du hvor det sitter tappeskruer også tilfeldigvis?

Beklager, der må jeg melde pass.
Men å vippe av en slange som sitter lavt er vel greit?  Ikke alle motorer som har avtapping. Kan være en fordel å se hvordan det ser ut under slangene også.... ryker en lavtliggende stuss så er blokka tørr på sekunder, og det er gjerne IKKE stas :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...