Jump to content

Er topcoat vanntett?


Jannmar

Recommended Posts

Komodo skrev for 2 timer siden:

Topcoat er et polyesterprodukt, og således ikke like tett som epoxy. Men det er jo snakk om mikroskopisk med vann som kommer gjennom, det renner jo ikke vann gjennom. Hva er behovet?

 

Takker for svaret.

Jeg spør kun av nysgjerrighet, ikke fordi jeg har planer om å benytte noen av disse materialene nå.

Jeg lurte rett og slett på om hvordan topcoat forholder seg til å "ta opp" vann i forhold til epoxy og polyester.

Etter som topcoat inneholder voks, og polyester ikke. Blir topcoat da en slags mellomting mellom epoxy og polyester i så måte?

 

Link to post
Share on other sites

Topcoat er pigmentert polyester, voksen er tilsatt for at den skal herde i friluft 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 1 time siden:

Jeg lurte rett og slett på om hvordan topcoat forholder seg til å "ta opp" vann i forhold til epoxy og polyester.

Alle plaster har et visst vannopptak, både termoplaster og herdeplaster. Av termoplastene er nylon (polyamid) en versting, og derfor en kvalitet man bør unngå å bruke til foringer etc. under vannlinja. Ellers en meget anvendelig og god plastkvalitet. Av herdeplaster har nok polyester noe høyere vannopptak enn epoxy.

 

Jannmar skrev for 1 time siden:

Etter som topcoat inneholder voks, og polyester ikke. Blir topcoat da en slags mellomting mellom epoxy og polyester i så måte?

Nei, du kan egentlig ikke sammenligne det på den måten. Topcoat er det samme som gelcoat bare tilsatt voks. Under herdeprosessen vil voksen skille seg ut og legge seg som en tynn hinne utenpå. Gelcoat herder anaerobt, og det er denne hinna som gjør at topcoaten ikke kommer i direkte kontakt med luft, og dermed herder. Voksen vasker man av ved første vask og polering. Epoxy har en helt annen kjemisk sammensetning. 

 

På disse to bildene ser du en tabell fra Astrups plastkatalog. Der kan du se hvor stort vannopptak i prosent de forskjellige termoplastene har. Noe tilsvarende for herdeplast har jeg dessverre ikke. 

Astrupplastkatalogen2011-Materialegenskaper_Side_1.jpg.c8ccd7b3833a52796f730076b96c09e6.jpg

 

Astrupplastkatalogen2011-Materialegenskaper_Side_2.jpg.49c4c5867d860eae9845fddfe0eac667.jpg

 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 19 timer siden:

Topcoat er pigmentert polyester, voksen er tilsatt for at den skal herde i friluft 

 

Javel. Så det er hensikten med voksen. Trodde at det muligens også gjorde at den ble mer "vanntett". Det var egentlig det jeg lurte på.

Takker for svaret fra en som har gjort det meste innen støping, både i forskjellige materialer, forskjellige materialer mot hverandre, forskjellige temperaturer osv. osv. :smiley:

(Jeg visste ikke at voksen bare la seg på overflaten og forsvant ved første vask)

 

Edit: Beklager, men det er @Komodo mitt svar er myntet på. La ikke merke til i farten at det var ivar som hadde skrevet det jeg siterer, men takker selvfølgelig @ivar også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 22 timer siden:

Edit: Beklager, men det er @Komodo mitt svar er myntet på

 

Komodo fortjener alltid en ekstra takk når han svarer så utfyllende som han gjør :flag_bp:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...