Jump to content

Det går fort mot sommer og sol. Mange vil forevige med video. Hva bruker dere av dataprogram?


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg er dritlei vinter, snø og kulde. Derfor har jeg i år tenkt å videofilme turene mine på sjøen - sånn at jeg kan sitte og kose meg foran tv'n til vinteren mens snøen laver ned ute og gradestokken viser mange blå. Jeg lurer litt på å kjøpe et Go Pro kamera (https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/kamera-og-foto/kamera/actionkamera/gopro-hero-12-black-actionkamera/653628) som skal tåle å dykke ned til 10 meter. Men hva så med videoredigeringsprogram? Jeg er rimelig dreven på foto (stilsfoto), jeg kan en del på Adobe Photoshop (ca 25 års erfaring), men mht video er jeg totalt uerfaren. Er det noen her inne som har greie på videofilming, redigering etc - sånn at jeg kan se på filmene mine til vinteren?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Bruker også gopro. Er som deg vant med lightroom og phtoshop, så for meg var valget enlet. Ble Premier Pro. Har "all bells and whistles" men mye greie presens. Det finnes også tonnevis med "how to" videoer på YouTube 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Bruker Pinnacle Studio stort sett, men får omtrent aldri rotet meg til å sette meg ned for å redigere!

 

Nå til dags filmer jeg stort sett med iPhonen, og da redigerer jeg gjerne korte snutter med appen iMovie. Jeg har en GoPro liggende et sted, men flere år siden jeg brukte den. Har vel ikke brukt den siden jeg hadde snekka!

 

Akkurat nå holder jeg på å redigere en video fra båtsesongen 2023. Jeg er alt for sent ute, men er i alle fall i gang. Denne gangen har jeg overført video og bilder fra mobilen til en mappe på PC-en, slik at jeg har tenkt å redigere alt på PC.

 

Et av problemene mine er at den stasjonære PC-en min begynner å bli litt gammel, så det tar litt tid å få redigert og ferdiggjort filmer. Den bærbare PC-en er bedre og raskere, men har ikke Pinnacle lagt inn på den.

Link to post
Share on other sites

For de mer avanserte skal Blackmagic DaVinci Resolve være veldig bra. Det er en en gratisversjon som er veldig lik fullversjonen. På høyde med Final Cut Pro X og Premiere pro. 

For enklere greier bruker jeg Shotcut. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Det er også endel Youtubere som bruker Kdenlive (https://kdenlive.org/en/). Programmet er gratis og finnes til Windows, Linux og Mac.


Det er nevnt av noen at Linux-utgaven muligens er mest stabil, men da må man i så fall ha en maskin med Linux. Ettersom programmet er gratis på alle plattformer kan man jo uansett prøve det om man er nysgjerrig. Gjør det jobben så er det (båt-)penger spart.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Er du på Apple-bagen er Final Cut Pro X en rimelig vei å gå for noe som faktisk funker bra. Er interessen å få alt til å se Hollywood ut fargemessig er DaVinci Resolve veien å gå. Fargehåndteringen til Resolve er brutal, om enn vanskelig å skjønne.

 

På Windows ville jeg gått for Resolve, fullversjonen koster omtrent det samme som FCPX på Mac.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en Akaso Brave 8 av en kompis. (Han mente at jeg trengte å oppgradere mine videoer på YouTube fra mobiltelefonen til noe bedre!) Jeg kan anbefale Akaso. Det er et billigere alternativ til GoPro og med litt ekstrautstyr kan det også tas med på dypet.

Til redigering bruker jeg Moavi movie Maker.

Et enkelt og intuitivt program. Jeg har Pro utgaven, men har klart meg fint de første årene med gratis versjonen 

Link to post
Share on other sites

Premiere og Final Cut er jo greie de men koster endel penger.

Davinci Resolve er gratis og har mer enn du sannsynligvis trenger.

Jeg er yrkesfotograf og har sluttet helt med Adobe, det er overholdet ingen nedgradering å gå fra Premiere pro til gratis Davinci https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

Imovie på Apple MAC er også helt kurrant å bruke og koster null om du allerede har MAC.

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 2 timer siden:

Premiere og Final Cut er jo greie de men koster endel penger.

Davinci Resolve er gratis og har mer enn du sannsynligvis trenger.

Jeg er yrkesfotograf og har sluttet helt med Adobe, det er overholdet ingen nedgradering å gå fra Premiere pro til gratis Davinci https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

Imovie på Apple MAC er også helt kurrant å bruke og koster null om du allerede har MAC.

 

Takker for tipset. Er selv (eller var) yrkesaktiv fotograf, er nå pensjonist. Jeg bruker pc. Har fått flere tips om Davincj - så jeg ender kanske opp med å bruke det. Legger nok ut noen videosnutter på seinsommeren :thumbsup: :sailing:

 

 

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Har både kdenlive og davinci resolve (på linux), bruker etterhvert utelukkende sistnevnte, da resolve bruker gpu og jevnt over er bedre til alt.

 

Vær obs på at du må konvertere goprofilene fra mp4 til eks dnxhr/hd for å redigere i resolve, noe som krever god plass på ssd da filene fort blir 10-30x større

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 22 minutter siden:

Vær obs på at du må konvertere goprofilene fra mp4 til eks dnxhr/hd for å redigere i resolve, noe som krever god plass på ssd da filene fort blir 10-30x større

 

Takker for tips. Jeg håper jeg kan legge filene fra kameraet over på min eksterne harddisk (ca 3000GB - er ikke det det samme som 3 TB???), og redigere derfra!?!?!? Hva er "gpu"??? 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 4 minutter siden:

Takker for tips. Jeg håper jeg kan legge filene fra kameraet over på min eksterne harddisk (ca 3000GB - er ikke det det samme som 3 TB???), og redigere derfra!?!?!? Hva er "gpu"??? 

GPU Er grafikk kort. Veldig effektiv til å behandle Videofiler++

Disken du redigerer fra bør være en rask SSD disk, med eSata eller bedre. Kan bli mye hakking når du leser fra en ekstern disk, spesielt over USB

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 6 timer siden:

 

Vær obs på at du må konvertere goprofilene fra mp4 til eks dnxhr/hd for å redigere i resolve

Aldri opplevd det du sier her, er du sikker på at du ikke har en gammel versjon ?
Davinci Resolve spiser MP4 uten problemer.

Sitat

 

Supported video formats and codecs: QuickTime MOV, MP4, AVI, R3D, MXF, Prores, DNxHD, MXF, DPX, CIN, EXR, etc.

Supported audio formats: AAC, MP3, AIFF, WAVE and Broadcast Wave.

 

 

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev 27 minutter siden:

Aldri opplevd det du sier her, er du sikker på at du ikke har en gammel versjon ?
Davinci Resolve spiser MP4 uten problemer.

 

Ikke på linux, da må man kjøpe davinci studio for å få .264/.265 codec-en. Den er inkludert i windowslisensen, så der slipper man det. Jeg burde ha spesifisert dette.

 

Uansett god vane å unngå komprimert format til redigering. Pleide å bruke mp4 når jeg hadde gopro 4 og 1080, men med med 12eren og 4K+++ er det utrolig stor forskjell.

 

Men mitt bruk er i hovedsak ekstremsport med mye bevegelse, så kan godt være at kosetur med snekka ikke er noe problem :cool:

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 6 timer siden:

GPU Er grafikk kort. Veldig effektiv til å behandle Videofiler++

Disken du redigerer fra bør være en rask SSD disk, med eSata eller bedre. Kan bli mye hakking når du leser fra en ekstern disk, spesielt over USB

USB 3.0 og oppover bør jo gjøre nytten med ssd? Mange som filmer direkte på samsung t7 osv, og redigerer direkte fra den

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 2 timer siden:

USB 3.0 og oppover bør jo gjøre nytten med ssd? Mange som filmer direkte på samsung t7 osv, og redigerer direkte fra den

Jeg ville nok ikke satset på det, i alle fall ikke om du har 4K eller 2.7K kilder. Men test gjerne, ytelsen er jo også avhengig av cpu/minne/gpu også. 

Selvbruker jeg NWMe disk som sitter på hovedkortet (M.2 SSD)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 10 minutter siden:

Jeg ville nok ikke satset på det, i alle fall ikke om du har 4K eller 2.7K kilder. Men test gjerne, ytelsen er jo også avhengig av cpu/minne/gpu også. 

Selvbruker jeg NWMe disk som sitter på hovedkortet (M.2 SSD)

Skal gjøre det, intern ssd-en min er i minste laget til lengre filmer (128gb). Får testet om et par uker, akkurat nå forsvant resten av brukskontoen i ny kryssfokk :sailing:

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 2 timer siden:

USB 3.0 og oppover bør jo gjøre nytten med ssd? Mange som filmer direkte på samsung t7 osv, og redigerer direkte fra den


Om mulig ville jeg prøvd meg på USB 3.1 (10 Gbit/s) eller høyere i stedet for USB 3.0 (5 Gbit/s). Men da må selvfølgelig både maskin og lagringsmedie støtte dette. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Om du ønsker noe bedre enn iMovie så kan vi anbefale LumaFusion om du filmer mye med telefon. Funker også godt med klipp fra GoPro. For stillbilder har vi brukt SuperimposeX. Telefonen er jo stort sett alltid i nærheten når man skal filme eller ta bilde av noe, og redigering på iPad fungerer greit syntes vi. En strømslukende komplisert laptop og ustabil Windows er noen vi ikke har lyst eller tid til i båt.

 

Apropos Adobe:

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 14 timer siden:


Om mulig ville jeg prøvd meg på USB 3.1 (10 Gbit/s) eller høyere i stedet for USB 3.0 (5 Gbit/s). Men da må selvfølgelig både maskin og lagringsmedie støtte dette. 

Her blingset jeg, har selvfølgelig 3.1.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...