submarine Startet 11.April Del på Facebook Startet 11.April Hei Jeg har en Mercury 200 Verado 2016 mod. Noe som har erfaring med å få økt effekten med noen HK! Er dette bare softwere oppdatering, evt hva ville noe sånt koste? Tuning !? Atle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Vet ikke hvor mange ganger jeg har svart dette, men om dette var enkelt og billig, hadde alle gjort dette. Skjelden det er bare å klippe en ledning eller sette i en chip for å øke effekt! Hva er effekt? det er dreiemomentskurven som er interessamt, ikke de 7-8% på topp turtall. Jeg har ikke hørt om et eneste prosjekt med chiptrimming av båtmotor som har vært vellykket og enkelt. Her er det mange faktorer som skal stemme overens før en motor får noe særlig mere ønsket effekt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Disse her kan oppgradere: http://lundinsmarin.se/produkter/uppgradera/index.asp Denne Veradoen er jo en kompressormatet motor, slik at en evt oppgradering også bør merkes på dreiemomentet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April submarine skrev for 4 timer siden: Jeg har en Mercury 200 Verado 2016 mod. Jeg vet ikke hvordan det er med din 2016 modell, men min 2014 100hk har den samme blokka som Verado 200 var basert på. Den er på 1,7 liter. Jeg ville definitivt ikke forsøkt å ta ut mer enn 200 gamp av den. Men vi er jo forskjellige Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April 200 Verado har blitt levert som fire-sylindret, L4 og seks-sylindred, L6. Hvis du har L4, så er 200hk det høyeste hk denne blokka ble levert som. Hvis du har L6 motoren, så er dette samme motor som ble levert som 300 hk. Den ble også levert som "R" med opp til 400 hk på samme blokka, men den har flere mekaniske endringer. Da disse motorene er kompressormatede så er det lett å oppgradere motoren for mer effekt, og deg gir jo også en økning i dreiemoment. Jeg ville kanskje vært litt skeptiske til å skremme opp L4 motoren(selv om den hvist nok blir artig med økt ladetrykk;-) ), da den allerede er på maks av det den ble levert som, men har du L6 motoren så er det samme som 300. Begge solide motorer. Uansett, som nevnt Ludins vet svaret, hvis så må motorstyring, PCM, leveres inn for oppgradering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Hvis du har L6 motor, så er det også et alternativ å få tak i en PCM fra en 250 eller 300 hk. Da slipper du å tukle med den du har. Ser det ligger en 300 som selges i deler på finn, uten at jeg vet noe om den. Hvis så, så er det en fargekode på PCM som må være den samme som den du har for at den skal spille på lag med din DTG, Digital Trotle Gir. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Hvis du har Verado 200 Pro, altså den 6-syl utgaven så er jo effektøkning oppover som nevnt helt kurant. Iallefall opp til 275 hk. Mere effekt enn 275 hk er vel også tilgjengelig (iallefall på 250-300 hk utgavene, men kanskje 200 også). Flere firma som tilbyr omprogrammering, husker ikke i farten i Norge. Men Lundins Marin i Sverige har holdt på med dette i snart en mannsalder. Verado kom på markedet høsten 2004. Snart 20 år siden altså. Eller altså som nevnt evt. bytte til PCM fra høyere effektutgave hvis man får tak i noe slikt. Har du ikke Pro men derimot 4-syl 200 hk så kan den fortsatt økes i effekt til ca 240 hk. Igjen er det Lundins Marin i Sverige som utviklet software for dette. En kjenning fikk gjort dette for 12-13 år siden, og det funket kjempebra. Han solgte båten til en annen venn av meg, og fortsatt funket dette utmerket. Kjenner ikke historien til den i nyere tid på sparket. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April -morten- skrev for 5 timer siden: Vet ikke hvor mange ganger jeg har svart dette, men om dette var enkelt og billig, hadde alle gjort dette. Skjelden det er bare å klippe en ledning eller sette i en chip for å øke effekt! Hva er effekt? det er dreiemomentskurven som er interessamt, ikke de 7-8% på topp turtall. Jeg har ikke hørt om et eneste prosjekt med chiptrimming av båtmotor som har vært vellykket og enkelt. Her er det mange faktorer som skal stemme overens før en motor får noe særlig mere ønsket effekt Nei, alle har ikke gjort det. For det første er det ikke alle som nødvendigvis trenger eller ønsker mere effekt. Kanskje de allerede har max. godkjent effekt for båttypen, eller motoren er/var innenfor garantitiden. Og for det andre koster det penger. Også i form av evt. propellbytte. Men i utgangspunktet er det jo billig sammenlignet med å kjøpe motor med høyere effekttrinn. Spesielt aktuelt var dette før 1. juli 2014 da hk-avgiften gjorde motorer med høy effekt kostbare. Naturligvis kan ikke alle motormerker/utgaver omprogrammeres til mere effekt, men på noen er det "enkelt". Verado spesielt siden det er en overladet motor, akkurat som i bilverdenen med turbomotorer. Den 4-syl utgaven ble f.eks. levert fra 135-200 hk der motorene er identiske. Kun programvaren som er forskjellig. Samme gjelder stort sett 6-syl 200-275 hk utgaver. Mere effekt enn 275 hk er vel også tilgjengelig (iallefall på 250-300 hk utgavene, men kanskje 200 også). Jeg og mange andre har erfaring med at omprogrammering som regel er vellykket og enkelt, så her strider nok din uttalelse mot det som er konsensus. Det finnes naturligvis unntak der omprogrammeringen ikke hadde noen særlig effekt, men det er nok heller unntaket enn regelen. Ligger jo en del tråder her inne om emnet som det kan lønne seg å lese for den interesserte. Her et lite utvalg: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.