Jump to content

Bytte av kjøleskap og treng råd/veiledning


husky dane 85

Recommended Posts

Har Isoterm ASU 65l. fra ca 2010

Så lenge en har mat i fryseboksen så sparer en strøm med ASU.

 

Når fryseboksen er tom setter jeg bryteren i manuell og reostaten mitt mellom "A" og null ..

 

Da sparer en enda mer strøm..

 

Og grunnen til det er at fryseboksen er blitt kjøleskap og isbitene er blitt til vann og fryseboksen nesten avrimet.

Ølet er sådær kaldt.

Så det er en fin måte og avrime fryseboksen på når den er tom og en vil ha lengre liggetid i uthavn.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 47 minutter siden:

,da er stive priser på skap i 130l klassen

Hvis du har god plass, så kan du jo vurdere å sette inn et vanlig 230V skap for husbruk fra Elkjøp og kjøre det på inverter. Har vært nevnt i noen tråder her inne. Lurer på om ikke @ebonita er en av de som har gjort det i sin Princess 40?

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 3 minutter siden:

,kor stor batt bank bør ein då ha?

Husk at de nye kjøleskapene til husbruk er underlagt strenge krav til energibruk. Tviler på at de dyre båtskapene er like effektive (men vet ikke). En ulempe blir jo at du må trekke energien gjennom en inverter, det vil nødvendigvis stjele litt virkningsgrad. Kunne vært interessant å hørt fra de som har denne løsningen hvor mye energi det trekker i forhold. 

Link to post
Share on other sites

Hulda har også brukt 220 V skap. Kjølte det godt ned når vi lå på landstrøm, og så holdt det sånn passe til neste gang vi plugget inn. Nå står det skapet på fjellet. Mener vi ikke betalte mer enn i underkant 800 kroner hos Elkjøp. Noen år siden. Har ikke inverter. Skal kjøpe når/hvis jeg blir rik.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte rett og slett et hyttekjøleskap på 12 volt. 110 liter. Husker ikke i farten hva jeg ga for det, men var betydelig rimeligere enn et båtkjøleskap. Rigtignok uten fryser, men var ikke så veldig imponert over frysen i Isothermskapet heller. Så nå at jeg betalte 3600 pluss moms.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...