function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Genoa vinsjer, jo større jo bedre?


Lazyjack

Recommended Posts

Blir ikke klok på dette med skjøtevinsjer. I utgangspunktet tenker jeg større båt, større vinsjer. Større vinsjer, større trommeldiameter. Men større trommeldiameter blir tyngre å sveive inn (de fleste vinsjer har jo ingen utveksling når man sviver mot klokka, det er først når man snur sveiveretning at man får høy utveksling). Likevel opplyses det en "gear ratio" når man sveive vanlig. Er det da regnet kun ut fra trommeldiameteren siden det jo ikke er noen utveksling? 

 

På min 28 fot Grinde har jeg i dag Andersen 46 (ikke selftail). Har et par 40 ST på hånden men lurer veldig på om det er et godt bytte mhp. hvor tungt det blir å vinsje inn seilet. Det skal sies at det er dårlig plass så jeg må klare med med samme (relativt korte) håndtak som jeg har i dag. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 45 minutter siden:

Som den winchapen du er, så holder 40. 

Takk for komplimentet:thumbsup:
Jeg synes det er tungt å vinsje inn genua med dagens 46 vinsjer så er redd det vil bli verre med 40 vinsjer. Men det er klart at det vil hjelpe å kunne bruke begge hender med ST vinsjer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...