Jump to content

Kan jeg bytte forstag uten strekkfisk til et forstag med strekkfisk?


Knuteamatør

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Jeg er i prosessen av å skifte ut stående rigg til båten. Når jeg ser på bunnen av forstaget er det en sak jeg aldri har sett før. Jeg antar at det er en måte for å justere forstaget på. Båten er fra 1977 med en rigg som ikke er mye yngre. Når jeg skifter forstaget, er det da mulig å bare sette inn en normal strekkfisk som erstatning for denne? Kan den være en del av furlexen som vanligvis sitter over der? Er ganske grønn på dette, så jeg klør meg litt i hodet.

 

image_2024-04-13_191552420.png.04f687f55145178e88e70dd1bf3165fa.png

 

Takker på forhånd for innspill!

Link to post
Share on other sites

Du kan. På den andre siden er det ikke nødvendig med strekkfisk eller annen stramme-anordning på forstaget. Du strammer forstaget ved å stramme akterstaget (på mastheadrigg) eller overvantene (på brøkdelsrigg).

 

Når det er sagt, er det viktig å kunne justere hvor mye bakover masten skal helle, og det gjøres med lengden på forstaget. Derfor må man kunne justere det. Strekkfisk er én måte. En annen vanlig måte er å ha en skinne med flere hull, slik at man kan flytte festet noen cm opp eller ned.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 14.4.2024 at 20.35:

Nei, en rigg fra 1977 har ikke bakoversvepne salingshorn.

 

Min båt med original brøkdelsrigg fra 1978 har bakoversvepte salingshorn. Tviler på at det var den første med denne type rigg.

 

Men du har rett i den neste setningen, Hulda. For at det skal nytte å stramme forstaget med overvantene må riggen ha bakoversvepne salingshorn, slik at riggen dras bakover når overvantene strammes. De fleste moderne brøkdelsrigger har dette. Med rette salingshorn må forstaget strammes med akterstaget.

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev for 9 timer siden:

 

Min båt med original brøkdelsrigg fra 1978 har bakoversvepte salingshorn. Tviler på at det var den første med denne type rigg

Sånn er det nok.

 

Husker at denne nymotens greia kom. Og ble dømt nord og ned av gamlegutta, som et moteblaff og et kommende ras av mastebrudd. Slik gikk det jo ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...