Jump to content

Tette hull i trebåt


larssoernes

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har arvet farfar sin gamle tresnekke og er i gang med vårklargjøringen. Det er montert et gammelt ekkolodd under båten som jeg er interessert i å fjerne. Om jeg fjerner denne vil det etterlate seg et stort hull på ca 20mm diameter i tillegg til to hull for boltgjennomføringen. Hva er enkleste og beste måte å tette igjen de hullene på uten å skifte ut bordgangen?

 

Kan det være en mulighet å bruke treplugger i kombinasjon med å spikre fast et bord på innsiden av skroget? 
 

Tar gjerne i mot tips her. Se bilder av ekkolodd fra utsiden og innsiden.

IMG_0351.jpeg

IMG_0349.jpeg

Link to post
Share on other sites

Først og fremst, hullene bør rengjøres før liming av ny plugg. Disse sliperullene til å feste på drillen er fine til slikt. Poenget er å få bort gammel morro, og slipe seg inn til friskt virke (for bedre heft for limen). 
 

Så kan du lage svakt koniske treplugger, ideelt sett i et litt mykere treslag enn skroget, f.eks. selje, lind eller lignende (kan se ut som huden er i furu, etter det lille jeg ser på bildet), som du slår lett inn med polyuretanlim. Konen kan være bittelitt brattere enn veggene i hullene, 1, maks 2, millimeter større diameter ved hullenes ytterkant er tilstrekkelig, bør ikke være mer. Pluggene kan spikkes eller høvles, for så pusses slik at de blir runde (setter du i bor inn i enden av pluggene kan du bruke drillen til å snurre dem kjapt rundt mens du holder sandpapir inntil pluggene). Viktig å ikke slå trepluggene for hardt inn, da disse vil kunne sprenge bordet slik at det sprekker, spesielt siden hullene er såpass nærme hverandre. Det holder å slå dem inn slik at de sitter greit, limen tar seg av resten. Hull og plugger kan med fordel fuktes lett i ferskvann før du smører lim på og slår dem inn, det akselerer herdeprosessen til polyuretanlimet.


Etter herding kan du legge ei håndsag inntil bordet og kappe det som stikker ut, på innsiden og utsiden.
 

Bruker du selje eller lind er dette treslag med begrenset bestandighet, så det er en fordel om du får oljet pluggene fra begge sider, i tillegg kan du godt bruke en primer/grunning på begge sider av pluggene, både for å låse inne olja, men også for å forsegle mot mark.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg tenker jeg lar den stå inntil videre også får jeg vurdere å fjerne den senere dersom den skulle skape utfordringer, noe den sannsynligvis ikke kommer til å gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...