Jump to content

Lekk pakkboks yanmar - enkel jobb å fikse?


Goodspeed

Recommended Posts

Vurderer en båt med yanmar 230 hk der det er opplyst at det lekker inn litt sjøvann under gange fra pakkboks. 2000-modell, så noen år. Ingen lekkasje ved landligge, kun gange. Er det uproblematisk med at det lekker litt, evt, noen som

har erfaring med om det er stor jobb å bytte denne (altså i kr gitt at det tas på verksted)?  

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Om det er den typen pakkboks som har simmeringer (som eg har på min 96-modell Yanmar), så kan det hende at simmeringene er slitt og må byttes. Då må båten på land, aksling taes delvis ut. Eg fekk denne jobben gjort i fjor. Eg hadde då lekkasje både under gange og når eg låg i ro. I tillegg til bytte av simmeringer inkluderte jobben skifte av cutless lager, samt noko ekstra arbeid då roret måtte av for å få ut aksling. Eg betalte ca 10 lapper for dette, inkludert deler.

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Det er ikke den mest skremmende summen sånn sett. Her var det visst bare snakk om beskjeden drypping og leverandør hadde ment at det ikke var nødvendig å utbedre enda så lenge det kun var under gange. Motor er en 4LH-STE. Men om det skulle bli aktuelt å kjøpe så tenker jeg at det uansett er greit å fikse og ta kosten med i betraktning på pris. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev for 12 timer siden:

Takk for info. Det er ikke den mest skremmende summen sånn sett. Her var det visst bare snakk om beskjeden drypping og leverandør hadde ment at det ikke var nødvendig å utbedre enda så lenge det kun var under gange.

Da hadde jeg sjekket Oppretning av motor klemflens det kan tyde på at en kan se at pakkboksen logrer under gange.

Det er en fordel å oppgi hvilken type av pakboks en har.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

jørn skrev for 12 timer siden:

lle jeg bytta cutlesslageret også.

skulle det bli aktuelt så vil jeg nok få den jobben gjort i samme slengen. er en Nimbus.

Roger jo skrev 12 minutter siden:

retning av motor klemflens det kan tyde p

Er v-gir, vil man få den effekte da også?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...