Hekkbølgen Startet 14.April.2024 Link til dette innlegget Startet 14.April.2024 Sjøsatte båten denne uka men fikk dessverre ikke start på Yanmaren, 6lpa stp 2005 modell med nesten 2500timer. Etter litt feilsøk kom vi frem til at det var noe feil med stoppsolenoden. Hadde masse strøm, det kom ren diesel ut fra finfilteret ved pumping, mene ikke antydning til at motoren fyrte. Var som stoppknappen hadde hengt seg opp. Leste litt om det og fikk tips om å prøve å sette strøm rett på solenoiden. Da startet motoren umiddelbart, men først når jeg vred på tenningsnøkkelen. Fikk videre tips om at da kunne releet være defekt. Fikk tak i nytt men det hjalp ikke. Måtte sette strøm på solnoiden for å starte via tenningsnøkkelen. Så da trenger jeg tips for videre feilsøk. Ikke akkurat ideell tid for å få tak i en mekaniker nå når hele verden skal sjøsette båter. Jeg er ikke så god på mekanikk, så fikk fant et gammelt bilde her på baatplassen hvor solenoiden var plassert. Tok en ledning fra batteriet og skrudden den rett på solenoiden. Men da får jeg ikke stoppet motoren på stoppknappen eller ved å vri på tenningsnøkkelen. Må først ta av strømmen så trykke på på stoppknappen. Først da stopper motoren. Prøvde litt forskjellig som å ta av releet. Da starter motoren når jeg kobler strøm på solenoiden og vrir på tenningsnøkkelen. Men da stopper den umiddelbart når jeg tar av strømmen. Da slipper jeg å stoppe på stoppknappen. Hvis jeg tar av strøm til solenoiden mens motoren går, går det en alsrm og lampene for coolant water og fuelfilter lyser. Det er masse coolsnt water og filtrene er rene og nye uten vann. Ukvalifisert gjettning, kan det var en feil, lednings brudd, mellom tenningsnøkkelen og solenoiden? Eller andre forslagpg hvor skaø jeg lete videre? Link to post
røyskatt Svart 14.April.2024 Link til dette innlegget Svart 14.April.2024 Lite trykk på brannslukking i motorrommet Link to post
Hekkbølgen Svart 14.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2024 Har ikke brannslukking i motorrommet. Link to post
Kweelhouse Svart 15.April.2024 Link til dette innlegget Svart 15.April.2024 Du har vel forsåvidt verifisert at stopp solenoiden virker, så jeg tenker det er enten kabelbrudd eller en dårlig/irret kobling en plass. Link to post
Hekkbølgen Svart 15.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2024 Takk for tegningen. Må gå over ledninger og se om jeg skjønner dette. Har fått en litt ufrivillig startsperre slik det er nå.. ? Link to post
Hekkbølgen Svart 24.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Hei igjen Har knotet litt og feilsøkt uten at jeg er i mål. Først koblet jeg meg på stoppsolenioden direkte fra batteriet. For å slippe å skru av å på plusspolen tok jeg denne koplingen via en bryter. Så for å starte måtte jeg sette på hovedstrømmen, trykke på bryteren også vri på tenningsnøkkelen. For å stoppe måtte jeg først skru av den midlertidige strømbryteren for deretter å trykke på stoppkanappen eller vri tenningsnøkkelen til av. For å unngå å gå via en bryter har jeg og forsøkt å hente strøm fra tenningsnøkkelen via tilkobling på baksiden der bl a trimplan er koblet på. Det funker fint det og motoren starter, men når jeg da vrir på tenningsnøkkelen fra av til 1 kommer det ikke noe varslingslys på i displayet. Før, når alt var ok og ved tjuvkobling som nevnt i avsnittet over via midl bryter, kom det på de vante varsellysene som Oljetrykk og ladelampen, se bilde. Så da blir spørsmålene: Hva er feil? Hvor mye strøm går det gjennom ledningen fra tenningsnøkkelen til stoppsolenioden? Burde jeg isåfall hatt en sikring og evt hvor stor i amper? Venter på mekaniker så jeg søker råd her enn sålenge. Link to post
Kweelhouse Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Har du sjekket kabelstokken og de koblingene som er markert under? Link to post
Hekkbølgen Svart 24.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Har forsøkt å se litt men min kompetanse på dette er såpass lav og koblingsskjema var vanskelig å skjønne dessverre, så jeg må ha det inn med teskje. Men det hjelper med ring og rundt og nlyaktig hvilkeb ledning å se etter. Takk @Kweelhouse. Får ta en ny titt. Var en tur ute i ettermiddag og når jeg nå vrir på tenningsnøkkelen kommer de samme varsellampene på dom før( oljetrykk ig lading) Eneste som nå er forskjell fra før er at motoren stopper når jeg vrir tenningen til null posisjonen og slipper å trykke på stoppksnppen..? Link to post
Worry II Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Så, den er ikke aktuell for deg denne, Hekkbølgen ? Sunseeker Superhawk MKII 48 | FINN.no Link to post
Hekkbølgen Svart 25.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Kanskje det @Worry II.. lærer 3 ganger så mye og 3 ganger raskere med 3 stl 6lp ombord.. ?? Link to post
Erik Jacobsen Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Hei, Fant du ut av hva som var problemet her? ser ut som jeg kan ha noen lignende symptomer.. Link to post
dieselfan Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Ikke det dere spør om men er dere klar over at det finnes mekanisk stopper som erstatning for den elektromagnetiske løsningen som finnes på sgs alle lystbåter. Løsningen kommer fra Yanmar og ble levert til livbåter bla.. Nevner det siden den er rimelig enkel å bytte selv og opereres med en gammeldags chokewire eller lignende. Sommerferien nærmer seg og de jeg kjenner som skrur har nå time tilgjengelig i uke 34 ish... Link to post
dieselfan Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Kweelhouse skrev On 24.4.2024 at 17.16: Har du sjekket kabelstokken og de koblingene som er markert under? Skulle ønske jeg hadde litt av dine evner, så kunne jeg vært enda flere timer på sjøen og ikke i garasjen..... Jeg er imponert over både innsats og evner Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn