Jump to content

Ukjent feil stoppsolenoiden Yanmar 6LPA-STP


Hekkbølgen

Recommended Posts

IMG_5883.jpeg.44607905b108e2fafc6922aa2f11f8c1.jpegSjøsatte båten denne uka men fikk dessverre ikke start på Yanmaren, 6lpa stp 2005 modell med nesten 2500timer.  Etter litt feilsøk kom vi frem til at det var noe feil med stoppsolenoden. Hadde masse strøm, det kom ren diesel ut fra finfilteret ved pumping, mene ikke antydning til at motoren fyrte. Var som stoppknappen hadde hengt seg opp. Leste litt om det og fikk tips om å prøve å sette strøm rett på solenoiden. Da startet motoren umiddelbart, men først når jeg vred på tenningsnøkkelen. Fikk videre tips om at da kunne releet være defekt. Fikk tak i nytt men det hjalp ikke. Måtte sette strøm på solnoiden for å starte via tenningsnøkkelen. Så da trenger jeg tips for videre feilsøk. Ikke akkurat ideell tid for å få tak i en mekaniker nå når hele verden skal sjøsette båter.

 

Jeg er ikke så god på mekanikk, så fikk fant et gammelt bilde her på baatplassen hvor solenoiden var plassert. Tok en ledning fra batteriet og skrudden den rett på solenoiden. Men da får jeg ikke stoppet motoren på stoppknappen eller ved å vri på tenningsnøkkelen. Må først ta av strømmen så trykke på på stoppknappen. Først da stopper motoren.

 

Prøvde litt forskjellig som å ta av releet. Da starter motoren når jeg kobler strøm på solenoiden og vrir på tenningsnøkkelen. Men da stopper den umiddelbart når jeg tar av strømmen. Da slipper jeg å stoppe på stoppknappen. 
 

Hvis jeg tar av strøm til solenoiden mens motoren går, går det en alsrm og lampene for coolant water og fuelfilter lyser. Det er masse coolsnt water og filtrene er rene og nye uten vann.
 

Ukvalifisert gjettning, kan det var en feil, lednings brudd, mellom tenningsnøkkelen og solenoiden? Eller andre forslagpg hvor skaø jeg lete videre?

IMG_5895.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen
 
Har knotet litt og feilsøkt uten at jeg er i mål. Først koblet jeg meg på stoppsolenioden direkte fra batteriet. For å slippe å skru av å på plusspolen tok jeg denne koplingen via en bryter. Så for å starte måtte jeg sette på hovedstrømmen, trykke på bryteren også vri på tenningsnøkkelen. For å stoppe måtte jeg først skru av den midlertidige strømbryteren for deretter å trykke på stoppkanappen eller vri tenningsnøkkelen til av.
 
For å unngå å gå via en bryter har jeg og forsøkt å hente strøm fra tenningsnøkkelen via tilkobling på baksiden der bl a trimplan er koblet på. Det funker fint det og motoren starter, men når jeg da vrir på tenningsnøkkelen fra av til 1 kommer det ikke noe varslingslys på i displayet. Før, når alt var ok og ved tjuvkobling som nevnt i avsnittet over via midl bryter, kom det på de vante varsellysene som Oljetrykk og ladelampen, se bilde.
 
Så da blir spørsmålene:
 
  1. Hva er feil?
  2. Hvor mye strøm går det gjennom ledningen fra tenningsnøkkelen til stoppsolenioden?
  3. Burde jeg isåfall hatt en sikring og evt hvor stor i amper?
 
Venter på mekaniker så jeg søker råd her enn sålenge.

IMG_5907.jpeg

IMG_5954.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt å se litt men min kompetanse på dette er såpass lav og koblingsskjema var vanskelig å skjønne dessverre, så jeg må ha det inn med teskje. Men det hjelper med ring og rundt og nlyaktig hvilkeb ledning å se etter. Takk @Kweelhouse. Får ta en ny titt.
 
Var en tur ute i ettermiddag og når jeg nå vrir på tenningsnøkkelen kommer de samme varsellampene på dom før( oljetrykk ig lading) Eneste som nå er forskjell fra før er at motoren stopper når jeg vrir tenningen til null posisjonen og slipper å trykke på stoppksnppen..😳
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...