Jump to content

«Flytende» korkbelegg (Ecork) til flybridge?


Y_V

Recommended Posts

Hei!

Vi har ikke noe belegg på flybridge etter at vi fjernet noen stygge, løstsittende «fliser» da vi kjøpte det. Det er litt ufresht, og vi vurderer å gjøre noe med det. Vi synes ikke Biltemavarianten av fake teak er særlig pen, og Isiteek er relativt dyrt og også en del jobb å legge. Kom ved en tilfeldighet over flytende kork https://www.ecork.no

 

Har sett at forhandlere skriver at det kan brukes i båt og at det kan høytrykksspyles. På testene ser jeg at det står at det tåler salt sånn relativt godt (liten bleking, men det må forventes uansett belegg). Jeg finner dog svært få bilder av dette i båt, og da mest av den ru varianten. Vi vil selvsagt i så tilfelle ha den fine. Ser den skal sprayes på, men på en reklamevideo blir den malt på. Man har altså muligens valget. Vil tro at man ved å male vil få den hakket glattere i overflaten, og det er ikke noe minus utseendemessig (gørstygg i den grove varianten). 
 

Noen tanker? Erfaringer? Alternativer? Vi har to hunder, så underlaget må tåle det. 

Link to post
Share on other sites

Hvordan er pris i forhold til Isiteek ?

Ser den trenger 3 strøk.

Har du regnet på pris på begge produkt ?

Har ikke selv sett produktet i bruk før.

Ikke sikkert det er stor prisforskjell med tanke på lite m2.

Ser dem reklamerer for bruk på grunnmur og treverk. 

Sier leverandør noe om det egner seg på dørk i plast båt ? Regner med det er plastbåt ?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet informasjon om at den egner seg til plast, selv om jeg ikke klarer å finne det igjen akkurat nå. 
 

Prismessig ser det ut til at vi uansett må kjøpe en hel bøtte til 2200 kroner, med mindre de har mindre kvanta som ikke ligger på nettsiden. Aner ikke hvor stor flybridgen er, men vi trenger definitivt ikke hele bøtta. Skulle man få det for seg at vi vil ha det på dollbordet, så er det nok til det også. Prismessig blir det kanskje dyrere enn Isiteek, men det ser ekstremt mye enklere ut å legge Ecork. Det er knotete med mange hjørner der oppe. Er også litt skeptisk til at det blir så mange skjøter på Isiteek. Fryktelig mange steder det kan gå galt liksom. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Men har du sjekket at det faktisk kan rulles, å ikke må sprøytes på?

Å hvor slitesterkt er det når en går på det?

I forhandlers video blir det brukt pensel i hvert fall. 
 

https://www.facebook.com/share/r/wF2Ce8fF59aBcVgk/?mibextid=WC7FNe

 

 

Hva gjelder slitestyrke finner jeg ikke noe spesiell info om det. Flybridge er ikke stedet vi løper mest rundt på akkurat, men en viss slitestyrke må det jo være. 

Link to post
Share on other sites

Vi har nå fått kontakt med en lokal forhandler, som sier at det absolutt er egnet til formålet. Det kan bli noe mer ujevnt om man bruker pensel kontra sprøyte, men det er mulig. Dette gjelder dog kun den fine varianten. De grovere krever sprøyte uansett. Han sa han skulle lage noen prøveplater i løpet av uka som vi kunne se på, så det er i hvert fall god service! 

Link to post
Share on other sites

Y_V skrev for 3 timer siden:

Vi har nå fått kontakt med en lokal forhandler, som sier at det absolutt er egnet til formålet. Det kan bli noe mer ujevnt om man bruker pensel kontra sprøyte, men det er mulig. Dette gjelder dog kun den fine varianten. De grovere krever sprøyte uansett. Han sa han skulle lage noen prøveplater i løpet av uka som vi kunne se på, så det er i hvert fall god service! 

Si ifra når du finner ut mer. Ser at dette muligens kan være en bra løsning til fordekket samt dollbord hos meg.

Men må vel være rulle å ikke pensel. Blir jo enklere jevnt med rulle. Men må jo vite hva forbehandling som trengs.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Y_V skrev On 15.4.2024 at 6.19:

I forhandlers video blir det brukt pensel i hvert fall. 
 

https://www.facebook.com/share/r/wF2Ce8fF59aBcVgk/?mibextid=WC7FNe

 

 

Hva gjelder slitestyrke finner jeg ikke noe spesiell info om det. Flybridge er ikke stedet vi løper mest rundt på akkurat, men en viss slitestyrke må det jo være. 

Ser de skriver det egner seg til  Balkong/terrassegulv. Da må det nødvendigvis ha en hvis slitestyrke.

Består jo av 20% Resin. Så er jo en for for epoxy blanding.Så vil tro dette vil tåle normal bruk på feks fordekket/Fly.

Et akterdekk, hvor det kanskje er mye trafikk/jobbes/fiskes, er kanskje ikke rette plassen. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Takker for tips ang dette!

Ser for meg at det er noe enklere enn å skjære til kork-staver, som jeg har tenkt på tidligere.

 

Jeg bestilte akkurat en boks med fin Golden Tan fra Cemento, så da får vi se!

Kun den fine varianten som kunne pensles, fikk jeg beskjed om.

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev 23 minutter siden:

Takker for tips ang dette!

Ser for meg at det er noe enklere enn å skjære til kork-staver, som jeg har tenkt på tidligere.

 

Jeg bestilte akkurat en boks med fin Golden Tan fra Cemento, så da får vi se!

Kun den fine varianten som kunne pensles, fikk jeg beskjed om.

Du får oppdatere med tekst og bilder når du prøver ut produktet.

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev 26 minutter siden:

Siden det er en mix med epoxy, så vil jeg tro det ikke trekker vann, og tørker like raskt som en vanlig  glassfiber-flate.

Er det jeg håper på. Men er lite å finne på nett om dette. 

 

Men blir ikke gør i mai/juni om det skal på. Så håper noen andre kanskje har prøvd det før det.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev On 16.4.2024 at 20.15:

https://bystene.no/teppe-til-bat/

 

kunne dette vert noe og lagt på fly ?

Kalesjen vår går ikke over hele flybridge, så tror vi bør gå for noe som er helt vannavstøtende.

 

Fantino skrev On 16.4.2024 at 20.30:

Jeg tror det kan bli en fin overflate men hadde vært sykt skeptisk til hvor lett det er å holde rent. Hva med en gråtonet polyurethanemaling med litt antiskli?

Den kan høyttrykkspyles, men ser poenget ditt, og det må tas med i betraktningen. Synes ikke maling vil løfte inntrykket noe særlig, og siden problemet nå bare er at det er kjipt og kjedelig, ikke glatt, så vil jeg helst gå for noe litt mer fancy.

 

Okkaby skrev On 16.4.2024 at 21.51:

Si ifra når du finner ut mer. Ser at dette muligens kan være en bra løsning til fordekket samt dollbord hos meg.

Men må vel være rulle å ikke pensel. Blir jo enklere jevnt med rulle. Men må jo vite hva forbehandling som trengs.

Ikke sikkert rulle suger til seg på riktig måte, så kanskje derfor man må bruke pensel. Alternativt kan man kanskje prøve å rulle over som finish for å jevne ut kanskje? 

 

 

horg skrev On 17.4.2024 at 10.21:

Har du kontaktinformasjon?

ecork.no er muligens importør, men jeg henvendte meg til et firma som heter Helt i vater som ligger i Horten.

 

hansa82 skrev for 21 timer siden:

Takker for tips ang dette!

Ser for meg at det er noe enklere enn å skjære til kork-staver, som jeg har tenkt på tidligere.

 

Jeg bestilte akkurat en boks med fin Golden Tan fra Cemento, så da får vi se!

Kun den fine varianten som kunne pensles, fikk jeg beskjed om.

Spennende! Ta gjerne bilder underveis!

 

 

Okkaby skrev for 21 timer siden:

Hvor raskt tørker dette etter en regnskyll?? 

 

Det suger ikke vann, så så lenge vannet renner unna, altså at man ikke lager krater midt på, så bør det jo tørke opp like fort som alt annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...