Jump to content

Feil vinterkonservering av motor - har jeg driti meg ut?


Bryant

Recommended Posts

Det har blitt kaldt her i Østfold og jeg lurer litt på om båten har det bra. Har den liggende i hagen og vinterkonserverte motoren selv i år. Jeg spylte gjennom motor med ferskvann fra hageslange tilkoblet spyleinntaket på motoren til den var helt varm.

 

Jeg lot den så trekke 20 liter 70% frostvæskeblanding fra en bøtte til den var tom og det kom blå væske ut fra drevet.

 

Men nå leser jeg i den svenske manualen at motoren skal tappes helt for vann ved risiko for frost! Det gjorde jo ikke jeg. Fa.... Hva kan skje? Er frostvæskeblandingen trygg nok eller får jeg sprengt ut pakninger og alt mulig?

 

Jeg kunne jo forsøke å åpne avtappningskranene i bunn på hver side av motoren og sjekke om det renner ut frostvæskeblanding. Men tør jeg det? Er det is der inne kan jeg jo bare se meg etter ny motor.

 

Er der flere her som ikke har tappet motoren helt for væske og erfarer at frostvæskeblanding er trygt nok for motoren i kulde?

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

 

Tror ikke du skal ta sorgene på forskudd. Med en så sterk blanding skulle det nok gå greit. Det er jo også såkalte frostplugger i blokka som skal sprette ut før blokka sprekker...

 

Et tips er allikevel å få tømt systemet så kan du sove godt om natten;)

Link to post
Share on other sites

Kjenare!

Jeg forstår det sånn utifra bildet av båten at det her dreier seg om hekkagregat.

Uansett så burde det ikke være noe problem så lenge du har kjørt motoren varm (kjenner ikke til om det er noen termostat på utvendig kjølesløyfe)og har brukt frostvæskeblanding tilsvarende -20-30 grader celsius.

Tror dette går veldig bra :yesnod:

De har nok ikke tatt høyde for at folk bruker frostvæske på utvendig kjølesløyfe i instruksjonsboken, derfor denne formaningen om å få ut alt vann :wink:

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror vel heller ikke at du bør få nattesøvnen ødelagt.

Jeg gjør det på samme måten. Lar den putre og gå med haveslangen koblet til til den er god og varm, hekter av inntakslangen og stapper den ned i en pøs med frostvæskeblanding som den får suge i seg. Så rører jeg den ikke før våren.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Heisann

Tror ikke du skal ta sorgene på forskudd. Med en så sterk blanding skulle det nok gå greit. Det er jo også såkalte frostplugger i blokka som skal sprette ut før blokka sprekker...

 

Et tips er allikevel å få tømt systemet så kan du sove godt om natten;)

70% er for sterk blanding, frysepunktet synker ved såpass heftig mix.

Forøvrig, "frostplugger" er ikke der av den grunn du skisserer, det er noe man er nødt til å ha pga konstruksjonen av blokka, at de ofte fungerer som du sier er derimot helt korrekt.

Link to post
Share on other sites

Dette fikk jo tankene i sving hos meg da. Jeg har en 4 hk 4 takt Mariner stående i garasjen. motoren har gått 2-3 timer i 2005 og eneste jeg gjorde var å kjøre den skikkelig gjennom med ferskvann - så satt jeg den i garasjen - rett opp og ned - dvs at den står på finna under propellen. Regnet med at det som var av kjølevann rant ut og at motoren er tom for vann nå. Stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Når jeg søker og leser om vinterkonservering her på forumet ser jeg at enkelte faktisk har ren frostvæske i kjølesystemet.

 

Ikke har jeg hørt om at 70% medfører en for sterk blanding? At frysepunktet synker vil jo bety at den tåler lavere temperatur? Eller? Når jeg tenker meg om så ble det kanskje en 55-60% løsning på væsken jeg brukte. Har ikke vært kaldere enn -10 her enda heldigvis.

 

Takk forresten for alle svar! Føler meg beroliget nå. Phu!

 

70% er for sterk blanding, frysepunktet synker ved såpass heftig mix.

Forøvrig, "frostplugger" er ikke der av den grunn du skisserer, det er noe man er nødt til å ha pga konstruksjonen av blokka, at de ofte fungerer som du sier er derimot helt korrekt.

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lærte på kurs hos Shell for xx år siden at frostvæsken har den optimale anti-fryseeffekten på 50% blanding. Effekten synker dog ikke like raskt mot null ved overskudd av frostvæske som den ville gjøre med overskudd av vann.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Når jeg søker og leser om vinterkonservering her på forumet ser jeg at enkelte faktisk har ren frostvæske i kjølesystemet.

 

Ikke har jeg hørt om at 70% medfører en for sterk blanding? At frysepunktet synker vil jo bety at den tåler lavere temperatur? Eller? Når jeg tenker meg om så ble det kanskje en 55-60% løsning på væsken jeg brukte. Har ikke vært kaldere enn -10 her enda heldigvis.

 

Takk forresten for alle svar! Føler meg beroliget nå. Phu!

Jeg formulerte meg feil, frysepunktet stiger.. Altså fryser den ved høyere temperatur enn ved ca 50% blanding.

Link to post
Share on other sites

Bare for at du skal få litt kaldt vann i blodet. Er det vann i gearhuset vil dette fryse og huset kan sprekke. Skru ut pluggene og la det tømme seg, hvis du ikke fyller på ny olje i h.h.t. instruksjonsboken.

 

Motoren tømmer seg for vann, det er korrekt.

 

Vann i gearhuset? Beklager uvitenhet men skal det være vann der da. Hvis det er kommet vann i oljen da eller?

Link to post
Share on other sites

Står den oppreist kan du også sove godt. Den tømmer seg for vann.

Eg har båten på vatnet og motoren tilta opp, slik dei fleste andre i havna har. Brukar å starte opp og la motoren gå varm omlag kvar tredje veke (noko dei fleste andre i havna ikkje gjer).

I romjulen var det bra kaldt med monge minusgradar over ei lengre periode. Eg har ikkje starta motoren etter dette, men sitatet over fekk meg til å lure. Gjer eg og dei fleste andre i havna noko gale når vi let motoren stå opptilta i kulden?

Link to post
Share on other sites

Det står i instruksjonsboken min at motoren skal være nedtiltet ved frost, men ser at nesten alle i havnen min har den tiltet opp.

Mener dette har vært oppe i forumet her tidligere og at dette ble ulikt praktisert. Kan ikke huske at jeg har lest om noen som har opplevd frostskader uansett hvilken posisjon de har valgt å ha motoren i.

 

Båten min ligger like ved en bedrift som blander betong (slik som fylles oppi betongbiler) og utslippet fra bedriften er veldig synbar. Innbiller meg at dette tærer ekstra mye på zinken slik at jeg ikke kan la motoren stå nedtiltet hele vinteren. Har tiltet den opp og ned etter værmeldingen, men i romjulen har jeg vært syk og motoren har stått opptiltet under frosten.

Håper på at de andre i havnen vet hva de gjør, jeg gjør det egentlig ikke :-)

Link to post
Share on other sites

Har du sett hvordan en bil ruster mer eller mindre ut fra hvilket klima den er i?

Akkurat det samme gjelder offeranoder.

Mener du offeranodene påvirkes av at de er i saltvann? Offeranodene skal hindre galvanisk tæring på metalldeler - det har vel ikke noe med generell forurensning i vannet å gjøre?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...