Jump to content

Feil vinterkonservering av motor - har jeg driti meg ut?


Bryant

Recommended Posts

Mener du offeranodene påvirkes av at de er i saltvann? Offeranodene skal hindre galvanisk tæring på metalldeler - det har vel ikke noe med generell forurensning i vannet å gjøre?

Offeranoder påvirkes akkurat som stål av hvordan vannet på det aktuelle stedet er.

Blant annet saltinnhold.

Link to post
Share on other sites

Det står i instruksjonsboken min at motoren skal være nedtiltet ved frost, men ser at nesten alle i havnen min har den tiltet opp.

Mener dette har vært oppe i forumet her tidligere og at dette ble ulikt praktisert. Kan ikke huske at jeg har lest om noen som har opplevd frostskader uansett hvilken posisjon de har valgt å ha motoren i.

 

Båten min ligger like ved en bedrift som blander betong (slik som fylles oppi betongbiler) og utslippet fra bedriften er veldig synbar. Innbiller meg at dette tærer ekstra mye på zinken slik at jeg ikke kan la motoren stå nedtiltet hele vinteren. Har tiltet den opp og ned etter værmeldingen, men i romjulen har jeg vært syk og motoren har stått opptiltet under frosten.

Håper på at de andre i havnen vet hva de gjør, jeg gjør det egentlig ikke :-)

Vel, etter noen søk så ser det ut til at husken er blitt dårlig :-)

Det er beskrevet tilfeller her på forumet der opptiltete påhengere har fått frostskader.

Link to post
Share on other sites

Slapp av. Bare Huldas måte å skape julestemning på.

 

Neida, ingen forsøk på julestemning. Det er en del opptiltede gearhus som knekker hvert år. Dessuten er det en del "garasjemotorer" der eiere har glemt gearhuset under konserveringen som går samme veien. Inkludert gearhuset til en kompis av meg for en del år tilbake. Er det nok vann i gearet, så knekker huset når det blir kaldt nok, det er en lovmessig reaksjon.

Link to post
Share on other sites

Vel, etter noen søk så ser det ut til at husken er blitt dårlig :-)

Det er beskrevet tilfeller her på forumet der opptiltete påhengere har fått frostskader.

Min logikk tilsier at når det er frost (kuldegrader) skal motoren være nede for åpent vann holder plussgrader og vannet i undervannshuset vil derfor heller ikke fryse. Det vil vel fryse hvis motoren er tiltet opp i kuldegrader?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...