Bryant Startet 3.Januar.2006 Del på Facebook Startet 3.Januar.2006 Det har blitt kaldt her i Østfold og jeg lurer litt på om båten har det bra. Har den liggende i hagen og vinterkonserverte motoren selv i år. Jeg spylte gjennom motor med ferskvann fra hageslange tilkoblet spyleinntaket på motoren til den var helt varm. Jeg lot den så trekke 20 liter 70% frostvæskeblanding fra en bøtte til den var tom og det kom blå væske ut fra drevet. Men nå leser jeg i den svenske manualen at motoren skal tappes helt for vann ved risiko for frost! Det gjorde jo ikke jeg. Fa.... Hva kan skje? Er frostvæskeblandingen trygg nok eller får jeg sprengt ut pakninger og alt mulig? Jeg kunne jo forsøke å åpne avtappningskranene i bunn på hver side av motoren og sjekke om det renner ut frostvæskeblanding. Men tør jeg det? Er det is der inne kan jeg jo bare se meg etter ny motor. Er der flere her som ikke har tappet motoren helt for væske og erfarer at frostvæskeblanding er trygt nok for motoren i kulde? Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Heisann Tror ikke du skal ta sorgene på forskudd. Med en så sterk blanding skulle det nok gå greit. Det er jo også såkalte frostplugger i blokka som skal sprette ut før blokka sprekker... Et tips er allikevel å få tømt systemet så kan du sove godt om natten;) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 (redigert) Kjenare! Jeg forstår det sånn utifra bildet av båten at det her dreier seg om hekkagregat. Uansett så burde det ikke være noe problem så lenge du har kjørt motoren varm (kjenner ikke til om det er noen termostat på utvendig kjølesløyfe)og har brukt frostvæskeblanding tilsvarende -20-30 grader celsius. Tror dette går veldig bra De har nok ikke tatt høyde for at folk bruker frostvæske på utvendig kjølesløyfe i instruksjonsboken, derfor denne formaningen om å få ut alt vann Mvh Redigert 3.Januar.2006 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Jeg tror vel heller ikke at du bør få nattesøvnen ødelagt. Jeg gjør det på samme måten. Lar den putre og gå med haveslangen koblet til til den er god og varm, hekter av inntakslangen og stapper den ned i en pøs med frostvæskeblanding som den får suge i seg. Så rører jeg den ikke før våren. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Anonym Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Heisann Tror ikke du skal ta sorgene på forskudd. Med en så sterk blanding skulle det nok gå greit. Det er jo også såkalte frostplugger i blokka som skal sprette ut før blokka sprekker... Et tips er allikevel å få tømt systemet så kan du sove godt om natten;) 70% er for sterk blanding, frysepunktet synker ved såpass heftig mix. Forøvrig, "frostplugger" er ikke der av den grunn du skisserer, det er noe man er nødt til å ha pga konstruksjonen av blokka, at de ofte fungerer som du sier er derimot helt korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Dette fikk jo tankene i sving hos meg da. Jeg har en 4 hk 4 takt Mariner stående i garasjen. motoren har gått 2-3 timer i 2005 og eneste jeg gjorde var å kjøre den skikkelig gjennom med ferskvann - så satt jeg den i garasjen - rett opp og ned - dvs at den står på finna under propellen. Regnet med at det som var av kjølevann rant ut og at motoren er tom for vann nå. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Står den oppreist kan du også sove godt. Den tømmer seg for vann. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Bryant Svart 3.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 (redigert) Når jeg søker og leser om vinterkonservering her på forumet ser jeg at enkelte faktisk har ren frostvæske i kjølesystemet. Ikke har jeg hørt om at 70% medfører en for sterk blanding? At frysepunktet synker vil jo bety at den tåler lavere temperatur? Eller? Når jeg tenker meg om så ble det kanskje en 55-60% løsning på væsken jeg brukte. Har ikke vært kaldere enn -10 her enda heldigvis. Takk forresten for alle svar! Føler meg beroliget nå. Phu! 70% er for sterk blanding, frysepunktet synker ved såpass heftig mix. Forøvrig, "frostplugger" er ikke der av den grunn du skisserer, det er noe man er nødt til å ha pga konstruksjonen av blokka, at de ofte fungerer som du sier er derimot helt korrekt. Redigert 3.Januar.2006 av Anesthesis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Ren frostvæske fryser har jeg hørt. Best ved 50-60% blanding. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Står den oppreist kan du også sove godt. Den tømmer seg for vann.Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Lærte på kurs hos Shell for xx år siden at frostvæsken har den optimale anti-fryseeffekten på 50% blanding. Effekten synker dog ikke like raskt mot null ved overskudd av frostvæske som den ville gjøre med overskudd av vann. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Slagskibet Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Du kan som mange sier her sove godt om natta. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Når jeg søker og leser om vinterkonservering her på forumet ser jeg at enkelte faktisk har ren frostvæske i kjølesystemet. Ikke har jeg hørt om at 70% medfører en for sterk blanding? At frysepunktet synker vil jo bety at den tåler lavere temperatur? Eller? Når jeg tenker meg om så ble det kanskje en 55-60% løsning på væsken jeg brukte. Har ikke vært kaldere enn -10 her enda heldigvis. Takk forresten for alle svar! Føler meg beroliget nå. Phu! Jeg formulerte meg feil, frysepunktet stiger.. Altså fryser den ved høyere temperatur enn ved ca 50% blanding. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Takk! Bare for at du skal få litt kaldt vann i blodet. Er det vann i gearhuset vil dette fryse og huset kan sprekke. Skru ut pluggene og la det tømme seg, hvis du ikke fyller på ny olje i h.h.t. instruksjonsboken. Motoren tømmer seg for vann, det er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 3.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Bare for at du skal få litt kaldt vann i blodet. Er det vann i gearhuset vil dette fryse og huset kan sprekke. Skru ut pluggene og la det tømme seg, hvis du ikke fyller på ny olje i h.h.t. instruksjonsboken. Motoren tømmer seg for vann, det er korrekt. Vann i gearhuset? Beklager uvitenhet men skal det være vann der da. Hvis det er kommet vann i oljen da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Slapp av. Bare Huldas måte å skape julestemning på. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Vetla Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Står den oppreist kan du også sove godt. Den tømmer seg for vann. Eg har båten på vatnet og motoren tilta opp, slik dei fleste andre i havna har. Brukar å starte opp og la motoren gå varm omlag kvar tredje veke (noko dei fleste andre i havna ikkje gjer). I romjulen var det bra kaldt med monge minusgradar over ei lengre periode. Eg har ikkje starta motoren etter dette, men sitatet over fekk meg til å lure. Gjer eg og dei fleste andre i havna noko gale når vi let motoren stå opptilta i kulden? Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 lån deg et refraktometer på en bensinstasjon og mål frysepunktet på væsken... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Vetla, jeg har alltid hørt at om man har båten/motoren på vannet, skal motoren IKKE tiltes opp? Redigert : Vel og merke om vinteren....... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Det står i instruksjonsboken min at motoren skal være nedtiltet ved frost, men ser at nesten alle i havnen min har den tiltet opp. Mener dette har vært oppe i forumet her tidligere og at dette ble ulikt praktisert. Kan ikke huske at jeg har lest om noen som har opplevd frostskader uansett hvilken posisjon de har valgt å ha motoren i. Båten min ligger like ved en bedrift som blander betong (slik som fylles oppi betongbiler) og utslippet fra bedriften er veldig synbar. Innbiller meg at dette tærer ekstra mye på zinken slik at jeg ikke kan la motoren stå nedtiltet hele vinteren. Har tiltet den opp og ned etter værmeldingen, men i romjulen har jeg vært syk og motoren har stått opptiltet under frosten. Håper på at de andre i havnen vet hva de gjør, jeg gjør det egentlig ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Ehhh, nå undres jeg på hva utslipp fra fabrikk har å gjøre med tæring av offeranoder ?? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Som sakt, har ikke peiling :-) Tenkte kanskje forurensingen kunne skape et miljø som satte fart i tæringen jeg.... Har snakket med andre på bryggen og det var egentlig dem som lanserte teorien. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Sement inneholder vel en del kalk, hvilket gjør at surhetsgraden i vannet synker. Vet ikke om det påvirker anoder. Det som spiser anoder på båten min er at alle på bryggsa ligger med landstrøm - det er min teori Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Ehhh, nå undres jeg på hva utslipp fra fabrikk har å gjøre med tæring av offeranoder ?? Har du sett hvordan en bil ruster mer eller mindre ut fra hvilket klima den er i? Akkurat det samme gjelder offeranoder. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Har du sett hvordan en bil ruster mer eller mindre ut fra hvilket klima den er i? Akkurat det samme gjelder offeranoder. Mener du offeranodene påvirkes av at de er i saltvann? Offeranodene skal hindre galvanisk tæring på metalldeler - det har vel ikke noe med generell forurensning i vannet å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.