Jump to content

Reving av seil - hva - hvordan (med mitt oppsett), når?


Gew77

Recommended Posts

Beklager å spamme forumet med mange problemstillinger om dagen, men her jeg på begynnernivå igjen, akkurat som med motorbåt tilbake i 2011.

 

Var med på et par timers privatkurs i går og det var verdig nyttig. Glad jeg hadde lest meg opp litt på forhånd, slik at litt av teorien kunne testes i praksis.

 

Nå leser jeg endel om reving av seil. Jeg har skjønt at dette er noe man gjør for å redusere seilenes areal i kraftig(ere) vind. 

 

Har lest om reveliner og rev 1, 2 og 3, på min enkle Vega, kan jeg ikke se at slikt finnes. Så vidt jeg ser er det, kun fall til forseil og storseil, som henger i masta. Men mulig jeg tar feil. Skal ha en helg i båten neste helg, så regner med å bli bedre kjent med utstyret ombord da.

 

Men tar gjerne en forklaring rundt dette med å reve seil. Hva vil det si i praksis, hvordan kan dette gjøres med mitt oppsett (har ikke rulle forstag) ser ikke at det er noen haleliner heller, men det henger kanskje på seilene, eller løsner man da bare fall og drar ned med å ta tak i seilene?

 

Igjen så må dere bære over med mine spørsmål:) 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 14 minutter siden:

Kan hende du ikke har oppsett for rev. Mange båter som er brukt til dagsturer og ikke ordentlig segling har ofte ikke det. Her trengs det nok noen bilder ja. Er maaaaaange forskjellige revemetoder. 

Om du ikke har reveliner så har du ihvertfall revemaljer i storseilet. Se etter malje et par meter opp fra bommen i seilet akterlik (bakkant) og tilsvarende i masteliket (forkant). 

Du har også et par mindre blokker (trinser) langt bak på bommen. Hvordan du skal sette opp linene kan du google deg frem til, stikkord  reveline eller reef lines. 

Se bort fra systemene hvor linene går inn i bommen i bakkant, det er et mer moderne system. 

Link to post
Share on other sites

Etter å ha forsket litt, see det ut som jeg har en "furling boom" Dvs at man rever ved å rulle storseilet rundt bommen med en sveiv..

 

Screenshot_2024-04-17-20-07-51-70_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg.966f3dd83b939e5d5c99d23bcb2af4bd.jpg

 

Kan det stemme ut fra dette bildet. Leser også at det er ymse erfaringer med denne løsningen som ble levert til Vega type II. 

 

Kan dette også brukes til å rulle ned hele seilet med? Og er det en funksjon i bakkant av bommen som gjør at ikke skjøtet også tvinnes?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 10 timer siden:

Etter å ha forsket litt, see det ut som jeg har en "furling boom" Dvs at man rever ved å rulle storseilet rundt bommen med en sveiv..

 

Screenshot_2024-04-17-20-07-51-70_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg.966f3dd83b939e5d5c99d23bcb2af4bd.jpg

 

Kan det stemme ut fra dette bildet. Leser også at det er ymse erfaringer med denne løsningen som ble levert til Vega type II. 

 

Kan dette også brukes til å rulle ned hele seilet med? Og er det en funksjon i bakkant av bommen som gjør at ikke skjøtet også tvinnes?

Hmm, det kunne du kanskje opplyst om før🥴

Her er det jo bare å slippe opp på fallet, sveive ned seilet, låse og deretter stramme opp fallet igjen. 

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 11 timer siden:

Kan dette også brukes til å rulle ned hele seilet med? Og er det en funksjon i bakkant av bommen som gjør at ikke skjøtet også tvinnes?

Det skal være mulig ja. Det skal være en svivel for skjøtet, men jeg antar at du må koble fra kick. Vinkelen mellom mast og bom er ganske kritisk.

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 13 timer siden:

Etter å ha forsket litt, see det ut som jeg har en "furling boom" Dvs at man rever ved å rulle storseilet rundt bommen med en sveiv..

 

Screenshot_2024-04-17-20-07-51-70_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg.966f3dd83b939e5d5c99d23bcb2af4bd.jpg

 

Kan det stemme ut fra dette bildet. Leser også at det er ymse erfaringer med denne løsningen som ble levert til Vega type II. 

 

Kan dette også brukes til å rulle ned hele seilet med? Og er det en funksjon i bakkant av bommen som gjør at ikke skjøtet også tvinnes?


Kun sett løsninger som dette hvor seilet rulles inn i bommen, men den bommen der ser ikke stor nok ut til det. Rulles den utenpå? Hva gjør man da med kick og skjøte når bommen rulles rundt? 

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 2 minutter siden:

Som jeg forstår så er skjøte festet i et beslag på akterenden av bommen, som ikke ruller. Kick må vel løsnes fra bom?

Mulig det er grunnen til at det er en kritisert løsning? Kjedelig å miste kick når det blåser nok til at du må reve.

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 5 minutter siden:

Det er nok mulig, ja. Om jeg skal seile i endel vind, så tenker jeg , som nybegynner at det er fornuftig å starte med rev når turen begynner.

Det er helt rett, mye lettere å reve når man ligger i havn. Om det ikke blåser så mye som man tror er det jo ofte mye enklere å ta ut revet enn det er å reve.

 

Rev i tide! :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...