Jump to content

Crystal Prop - erfaringer?


rdalen

Recommended Posts

En båtnabo på opplagstomta tilbød meg å bruke opp restene av et nytt produkt han hadde kjøpt for å beskytte propellen mot groe. Han hadde blandet alt for mye. Jeg har aldri hatt tro på å sette inn messingpropellen på seilbåten med noe form for "bunnstoff". Min strategi har vært å polere propellen så skinnende blank at rur og annet fandenskap ikke får noe fotfeste. Det fungerer sånn tålelig greit.  Litt rur kommer det, men som oftest veldig beskjedent.

Men dette nye produktet, som han importerte fra USA, skulle visstnok være helt anderledes - bygget på andre prinsipper enn tradisjonell anti-fouling.Det er ikke noe form for biocider i det. Crystal Prop er to-komponent, og påføres propellen med malerkost i et tynt lag. Der reagerer det med metallet og danner en svært hard og glatt glassklar overflate. Produsenten hevder at selv om det skulle feste seg groe, vil den straks løsne når propellen går. Det kan kanskje se ut fra tester på nettet at det faktisk fungerer, men jeg er skeptisk.

Bruksanvisningen sier man skal rubbe opp propellen med 80 papir før påføring. 80 papir på en skinnende blank messingpropell?!

No Way! Jeg rubber ikke propellen med noe 80-papir. Ikke noe sandpapir i det hele tatt, tenker jeg.

Men båtnaboen hadde alt behandlet sin propell, og den var like skinnende fin som før han smurte det på.

Ok, tenkte jeg - jeg smører på, men jeg sliper ikke. Så får vi se hvordan det går. Det blir spennende.

Hvis noen har noe erfaring med Crystal Prop, så hører jeg gjerne om det.

 

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...