Jump to content

mercruiser 1.7 dti, lavt oljetrykk på tomgang når motoren er varm


Theguy

Recommended Posts

Hei alle, 

 

 Har et spørsmål om oljetrykk.

 

Jeg har en mercruiser 1.7 dti, og har nettop skiftet olje, oljefilter og oljesenderen, og den leses den 65psi på tomgang npr den er kaldt, og 20 psi når den er varm.

Under kjøring den er på 40, med en jevn temperature av 91.

 

Er det normal at det oljetrykk svinger så mye fra kaldt til varm?

 

Thanks

Link to post
Share on other sites

Kort svar: ja.

 

10psi/1000 omdreininger er en gammel tommelfingerregel for oljetrykk med varm motor. Mange tror det er trykket som smører, dette stemmer ikke. Trykket driver olja til dit den skal gjøre jobben, det er viskositeten til olja som holder flatene fra hverandre. Når trykket flater ut betyr det at trykkbegrensningsoverløpet åpner, dermed blir oljemengden tilført per omdreining mindre.

Link to post
Share on other sites

Har original instrumentet og giver.

Ved litt pådrag på kald motor, ca. 1500-2000rpm, har jeg 6bar. Ca. 4bar ved varm motor og 3400rpm. Ved godt varm motor synker det til under 1 bar når jeg reduserer til tomgang uten at oljetrykkslampe eller alarm går på.

Sånn har det vært siden kjøpte båten i 2009.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Trykket på tomgang betyr veldig lite, det er fullt turtall som er viktig, da må du ha trykk for å overvinne sentrifugalkreftene i veiven for å være sikker på at der kommer nok olje over alt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, subwoofer said:

Kort svar: ja.

 

10psi/1000 omdreininger er en gammel tommelfingerregel for oljetrykk med varm motor. Mange tror det er trykket som smører, dette stemmer ikke. Trykket driver olja til dit den skal gjøre jobben, det er viskositeten til olja som holder flatene fra hverandre. Når trykket flater ut betyr det at trykkbegrensningsoverløpet åpner, dermed blir oljemengden tilført per omdreining mindre.

 

Tusen takk for svaret, nå har jeg lært noe nytt!!  

God helg

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, SveinHa said:

Trykket på tomgang betyr veldig lite, det er fullt turtall som er viktig, da må du ha trykk for å overvinne sentrifugalkreftene i veiven for å være sikker på at der kommer nok olje over alt.

Takk for svaret!!

Link to post
Share on other sites

I min tidligere båt stod det en VP TAMD 30 motor, første året fylte jeg 10w-30 motorolje.

Gikk jeg for fort ned fra marsjturtall til tomgang, fikk jeg varsel på for lavt oljetrykk.

Skiftet til 15w-40 olje, og problemet forsvant.

15w-40 var også det som var foreskrevet i manualen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...