Jump to content

Sleipner baugpropell - bytte av børster


tobixen

Recommended Posts

Ref en annen tråd, så har jeg lært at bøster i elektromotorer bør byttes før det er for sent. I en båt har man ofte en startmotor, ankervinsj(er) og baugpropell. I tillegg har man kanskje vinkelsliper o.l. i verktøykassen. Mindre elektromotorer, som i diverse pumper og vifter er det neppe noe vits i å bruke tid på (og en del av disse er vel også børsteløse). Jeg har hatt noe annet vedlikeholdsarbeid under senga i forpiggen, så mens jeg først var der nede tenkte jeg å om ikke annet ta en titt. Jeg har en "side power se 100/185 T".

 

17135395677714708658025168955440.jpg.2f09ad288f81cdfc5288fd584466d29f.jpg

De to håndskruene kan enkelt skrues opp, og plastdekselet fjernes. Da tilgjengeliggjøres kontakter som er nyttige ifbm feilsøking. Neste er å fjerne selve hetta over motoren. Jeg har googlet litt og funnet at det skal være to skruer på toppen som skal av - men det er nok en annen modell enn min

17135399133794948774557660390538.jpg.5538d77166d0090e053e06c529dbbd3a.jpg

 

Som man ser er det derimot fire (to synlige på bildet) sekskantskruer. De er større enn 7mm, men fastnøkkel på 8mm går rundt, griper ikke skikkelig. Er 7.5 mm en vanlig størrelse eller er dette imperialistiske skruer? Kanskje modellen min var ment for eksport til USA? Irriterende.

 

Her har jeg kommet meg litt lengre inn (og brukt en klut med aceton på toppen - tabbe, burde brukt papir, blir vanskelig å få vasket kluten nå - jeg ble overrasket over å finne et hvitt plastdeksel etter å ha gått over med kluten).

20240419_174721.jpg.8e263daa2d322b8d005da7412c13bf27.jpg

De to fjærene til høyre for midten holder altså kullstifter (aka børster) på plass.  Ledningene går til kullstiftene.  Det er kullstifter på fire steder, man kan skimte de neste til venstre.

 

Den hvite toppflaten lar seg enkelt snurre rundt, og kommutatoren følger med. Mon tro om kommutatoren kommer opp og kan pusses dersom jeg skrur opp sekskantskruen på toppen?

 

Denne motoren har ikke fire kullstifter, men åtte. På fire sider av motoren sitter det et par med kullstifter. Hvorfor er det åtte, mon tro? En annen bemerkelsesverdig ting er at den øverste kullstiften tilsynelatende er helt nedslitt, mens den nederste ikke er slitt i det hele tatt. Merkelig. Jeg skulle tatt ut begge, men det tenkte jeg først på etter å ha skrudd sammen alt. Også her var skruene av en underlig dimensjon, mellom 7mm og 8mm.

 

Jamfør erfaringen min med ankervinsjen så er trolig to par i bruk i en retning, og det andre paret brukes for å gå i motsatt retning.

 

Slik ser den nedslitte stiften ut: 

20240419_174113.jpg.8ac4ee38c8f20ad0807dd9097c3dcec4.jpg

Jeg skulle tatt av et bedre bilde av arbeidsflaten - og jeg glemte å måle bredden. Er dette en standardkomponent, eller må det bestilles en Sleipner-børst? (Jeg bestiller ikke noe mer til Tyrkia, det ble for mye tull).

 

Her er close-up av fire andre børster, på siste bildet kan man også se kommutatoren.

20240419_174730.jpg.5f725e65d0531b252695cdf4f3090135.jpg20240419_174923.jpg.0997503a9df5ed306bc1d342888f4ed6.jpg

Neste er å få tak i nye kullstifter. Dette bør vel gjøres før sommeren, blir sikkert aktuelt med "Mediterranean mooring", da kan baugpropell være ganske nyttig.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

Er dette en standardkomponent, eller må det bestilles en Sleipner-børst?

Var det ikke en tråd om dette her inne for noen få måneder siden?
Mener fyren måtte ut med flere tusen båtpenger for disse børstene

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Denne motoren har ikke fire kullstifter, men åtte. På fire sider av motoren sitter det et par med kullstifter. Hvorfor er det åtte, mon tro? En annen bemerkelsesverdig ting er at den øverste kullstiften tilsynelatende er helt nedslitt, mens den nederste ikke er slitt i det hele tatt.

 

Antall børster har å gjøre med hvordan motoren er viklet og hvilket turtall den er designet for.

 

Når det gjelder den ene børsten som er mer slitt, så kan det være at det er forskjellig hvor lett de går i børsteholderene. En annen årsak kan være at denne ene børsten er en feilvare og har bløtere kull enn de andre. Holder kanskje en knapp på det siste da det første virker litt ulogisk. 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Komodo said:

Når det gjelder den ene børsten som er mer slitt, så kan det være at det er forskjellig hvor lett de går i børsteholderene. En annen årsak kan være at denne ene børsten er en feilvare og har bløtere kull enn de andre. Holder kanskje en knapp på det siste da det første virker litt ulogisk. 

Dette gjelder for alle de fire øverste børstene, og ikke bare én av dem, så det er neppe en vilkårlig feil.  Kanskje en tidligere eier har bestilt og mottatt et sett med fire børster, åpnet opp toppen av trusteren, klødd seg i hodet, byttet ut den nederste halvdelen av børstene.

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, mawilu said:

Se 100 er enklere kun 1900for 8stk

 

På https://www.marineshop.no/sleipner/148729/sleipner-børster-se100-130--plus-sp95-125-12v-4-stk-per-kit står det 1934 for fire børster - og motoren min trenger altså åtte.

 

Børster er generelt sett standard hyllevare har jeg blitt fortalt - så jeg vurderer å ta en tur på land på mandag og se om jeg kan finne børster som har tilsvarende mål.  "What could possibly go wrong?".

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 8 minutter siden:

Børster er generelt sett standard hyllevare har jeg blitt fortalt - så jeg vurderer å ta en tur på land på mandag og se om jeg kan finne børster som har tilsvarende mål.  "What could possibly go wrong?".

Du kan risikere å få børster med helt feil hardhet som tar livet av kommutatorene. 

Link to post
Share on other sites

Ok, da blir det "plan B". 

 

Å bestille dyre ting og få det levert i Tyrkia er i allefall utelukket (har pakker som venter på meg, men jeg må få en agent til å fylle ut en tolldeklarasjon, få den stemplet hos notarius og levert til tollen samt betale MVA før jeg kan hente pakkene), så alternativene er å få børster bestilt i Norge og fraktet ned på noe alternativt vis, få børster bestilt eller kjøpt lokalt i Tyrkia, eller å bestille i EU og få det levert til Bulgaria eller Hellas.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...