Jump to content

Hvilket bunnstoff er hvitest?


Sønningdalsund

Recommended Posts

Har lest litt om hvit selvpolerende bunnstoff og ble veldig forvirret om hvor hvite disse faktisk er eller ikke er. Noen sier at Biltema sitt hvitt/grå bunnstoff er mest lilla i en tråd (produksjonsfeil det året?), mens en test i ett båt blad  året etter sier at biltema sitt var hvitest.  På fargekartet ser det ut som Jotun NonStop II faktisk er hvitt. Noen som kan gi meg ett sikkert godt råd om hvilket som er hvitest slik at jeg ikke ender opp med ett for grått eller lillaaktig bunnstoff?

 

NB! Hvorfor jeg spør: Har mørkeblått skrog så nærmest dette vil jeg helst ha en så hvitaktig farge som mulig.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Biltema hvit med gode resultater opp til for 4-5 år siden, da det ble en endring av oppskriften grunnet nye krav. Jeg har prøvd Biltema grå/hvit, og ja den var nærmest lilla. Mulig det har blitt noen endring der igjen. 
Brukte Jotun Supreme for to år siden. Den var veldig hvit, og virker holdbar. Båten er nå på vannet på tredje sesong etter litt flekking. Men ser nå at heller ikke den leveres i hvit. . Kun Jotun Nonstop leveres i hvitt.
Ellers er det vel bare en dag det er hvitt og fint, den dagen det er nymalt..

Så lykke til. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Jeg brukte Biltema hvit med gode resultater opp til for 4-5 år siden, da det ble en endring av oppskriften grunnet nye krav. Jeg har prøvd Biltema grå/hvit, og ja den var nærmest lilla. Mulig det har blitt noen endring der igjen. 
Brukte Jotun Supreme for to år siden. Den var veldig hvit, og virker holdbar. Båten er nå på vannet på tredje sesong etter litt flekking. Men ser nå at heller ikke den leveres i hvit. . Kun Jotun Nonstop leveres i hvitt.
Ellers er det vel bare en dag det er hvitt og fint, den dagen det er nymalt..

Så lykke til. 

 Tusen takk det kan jo ikke gå bra

Link to post
Share on other sites

Alle aktive stoffer er mørke, så jo hvitere, jo mer tilsatt hvitt fyllstoff / pigment. Derfor er effektivt bunnstoff og kritthvitt bunnstoff to motstridende ønsker. Tenk hvor lite kobberstøv skal til i et spann hvitmaling før det ikke er hvitt lenger. Og hvor mye kobberstøv du kan ha i et spann sort maling før det ikke er sort lenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Jotun Supreme i hvitt. Fin farge og ganske effektivt. Men nå selges det ikke lenger i hvitt (miljøkrav?) så jeg må finne noe annet eller bytte farge. Er det noen som har erfaring med International Micron 350 i Dover White? Eller andre forslag

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
MagnusB skrev for 17 timer siden:

I år prøvde jeg JOTUN MARE NOSTRUM SP for første gang, dette er kritthvitt og luktet som det er saker i det som virker, så får vi se i løpet av sommeren.

 

Blir spennende. Prøver det i 2025 hvis det ennå er hvitt da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...