Sønningdalsund Startet 19.April Del på Facebook Startet 19.April Har lest litt om hvit selvpolerende bunnstoff og ble veldig forvirret om hvor hvite disse faktisk er eller ikke er. Noen sier at Biltema sitt hvitt/grå bunnstoff er mest lilla i en tråd (produksjonsfeil det året?), mens en test i ett båt blad året etter sier at biltema sitt var hvitest. På fargekartet ser det ut som Jotun NonStop II faktisk er hvitt. Noen som kan gi meg ett sikkert godt råd om hvilket som er hvitest slik at jeg ikke ender opp med ett for grått eller lillaaktig bunnstoff? NB! Hvorfor jeg spør: Har mørkeblått skrog så nærmest dette vil jeg helst ha en så hvitaktig farge som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 20.April Del på Facebook Svart 20.April blir ikke det misfarget rundt vannlinjen uansett ganske rakst med hvit, med mindre du tar opp båten da Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Sørlandet2 Svart 20.April Del på Facebook Svart 20.April Jeg brukte Biltema hvit med gode resultater opp til for 4-5 år siden, da det ble en endring av oppskriften grunnet nye krav. Jeg har prøvd Biltema grå/hvit, og ja den var nærmest lilla. Mulig det har blitt noen endring der igjen. Brukte Jotun Supreme for to år siden. Den var veldig hvit, og virker holdbar. Båten er nå på vannet på tredje sesong etter litt flekking. Men ser nå at heller ikke den leveres i hvit. . Kun Jotun Nonstop leveres i hvitt. Ellers er det vel bare en dag det er hvitt og fint, den dagen det er nymalt.. Så lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sønningdalsund Svart 20.April Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April Sørlandet2 skrev 1 time siden: Jeg brukte Biltema hvit med gode resultater opp til for 4-5 år siden, da det ble en endring av oppskriften grunnet nye krav. Jeg har prøvd Biltema grå/hvit, og ja den var nærmest lilla. Mulig det har blitt noen endring der igjen. Brukte Jotun Supreme for to år siden. Den var veldig hvit, og virker holdbar. Båten er nå på vannet på tredje sesong etter litt flekking. Men ser nå at heller ikke den leveres i hvit. . Kun Jotun Nonstop leveres i hvitt. Ellers er det vel bare en dag det er hvitt og fint, den dagen det er nymalt.. Så lykke til. Tusen takk det kan jo ikke gå bra Sitér dette innlegget Link to post
Sønningdalsund Svart 20.April Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April Furu skrev for 7 timer siden: blir ikke det misfarget rundt vannlinjen uansett ganske rakst med hvit, med mindre du tar opp båten da Jo Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 20.April Del på Facebook Svart 20.April Alle aktive stoffer er mørke, så jo hvitere, jo mer tilsatt hvitt fyllstoff / pigment. Derfor er effektivt bunnstoff og kritthvitt bunnstoff to motstridende ønsker. Tenk hvor lite kobberstøv skal til i et spann hvitmaling før det ikke er hvitt lenger. Og hvor mye kobberstøv du kan ha i et spann sort maling før det ikke er sort lenger. Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 20.April Del på Facebook Svart 20.April Jeg har brukt Jotun Supreme i hvitt. Fin farge og ganske effektivt. Men nå selges det ikke lenger i hvitt (miljøkrav?) så jeg må finne noe annet eller bytte farge. Er det noen som har erfaring med International Micron 350 i Dover White? Eller andre forslag Sitér dette innlegget Link to post
Sønningdalsund Svart 20.April Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April Har sett på nymalt biltema bunnstoff (hvit/grått) i dag Resultat: ser ganske lysegrått ut i sterkt sollys (mot det blå) lilla-grått når i skygge (lys bakgrunn) Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Da har jeg stoffet båten, og kan opplyse om at International Micron 350 Dover White ikke er noe bedre enn Biltema sin på farge. Til høyre i bildet er nå utgåtte Jotun Supreme fra i fjor Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai I år prøvde jeg JOTUN MARE NOSTRUM SP for første gang, dette er kritthvitt og luktet som det er saker i det som virker, så får vi se i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Sønningdalsund Svart 2.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai MagnusB skrev for 17 timer siden: I år prøvde jeg JOTUN MARE NOSTRUM SP for første gang, dette er kritthvitt og luktet som det er saker i det som virker, så får vi se i løpet av sommeren. Blir spennende. Prøver det i 2025 hvis det ennå er hvitt da. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Bilde for referanse 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Mai Del på Facebook Svart 3.Mai MagnusB skrev for 16 timer siden: Bilde for referanse 🙂 Det var jo nesten hvitere enn hvitt :0) Men praktisk sett så gror det mest på lyst bunnstoff, så jeg ville valgt mørkeblått eller svart. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 3.Mai Del på Facebook Svart 3.Mai Jeg har kun brukt seajet de siste årene, det er en god match mot Nordkapp sine ral10 000 båter, men det går over mot litt grønnskjær etter en stund på vannet, men det betyr bare at det er virkestoff i den :) Kamerat av meg som har stoffa ca 10 000 fot med båt i året, gikk vekk fra seajet pga lukta, jotun lukter vist mye bedre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.