Jump to content

Skipshunden vår Max har gått til de evige jaktmarker, men vi tenker på ny hund.


Lars H.

Recommended Posts

Vi har to kinesere, altså kinesiske nakenhunder, men av typen med pels. Fordelen er at de ikke røyter, bare slipper noen hår innimellom. Hvis du barberer de ned (vi gjør dette selv), så er det lite børsting også. Vet ikke om noen til omplassering nå, men innimellom

har oppdrettere noe de er ferdig med å avle på. Størrelsene er veldig varierte. Han ene vår er 7,5 kg, mens han andre er 4,5. Uansett en hendig størrelse. Meget undervurdert rase. 

 

Får se å skaffe en konto for bilder så det enkelt kan lastes opp. De er kulere enn de fleste tror. Du kan klippe de litt røffe. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare benytte temaet til å stille ett spørsmål siden jeg har en (hannhund) australijsk gjeterhund (stor border collie) og gammeltysk schæfer (schæfer med rett rygg) som mine foreldre har egentlig (tispe) siden COVID da hunden ble over COVID i Norge og jeg var i Polen så den ble deres på en måte.

Hvordan er det å ha hund i båten på tur, altså kan man lære den å "pisse&drite" som en katt i stor sandboks ute på dekk eller blir turen for lenge utpå så må man belage seg på at båten blir påpisset i alle kanter?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev Just now:

Hvordan er det å ha hund i båten på tur, altså kan man lære den å "pisse&drite" som en katt i stor sandboks ute på dekk eller blir turen for lenge utpå så må man belage seg på at båten blir påpisset i alle kanter?

Vi er alltid i land i løpet av dagen, så for oss er det ikke noe problem. 
Har sett at de som har en bit kunstig gress på badeplattforma som hunden gjør fra seg på, er det hanhund bør du sikket ha en liten stolpe også (:

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

@Blouberg Takk det var god idee med den stolpen den kan jo være ekstra attraktiv for hunden å pisse på, når den har lært seg samme stedet så blir det som vanlig bra. På ferge fra Polen pisser alle hunder i svær sandkasse ute og da lukter det de andre hundene så der fungerte det. Blir vel vanskeligst med førstegangen.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 47 minutter siden:

Jeg må bare benytte temaet til å stille ett spørsmål siden jeg har en (hannhund) australijsk gjeterhund (stor border collie) og gammeltysk schæfer (schæfer med rett rygg) som mine foreldre har egentlig (tispe) siden COVID da hunden ble over COVID i Norge og jeg var i Polen så den ble deres på en måte.

Hvordan er det å ha hund i båten på tur, altså kan man lære den å "pisse&drite" som en katt i stor sandboks ute på dekk eller blir turen for lenge utpå så må man belage seg på at båten blir påpisset i alle kanter?

På 70 åra hadde jeg en Schæfer hannhund. Da var det en snekke og lettbåt på slep. Hunden ville altid lufte seg om morgenen. Da ga jeg den god tid,den fikk løpe litt og gjort fra seg. Det holdt til neste morgen. Hunden gikk fritt ombord,likte å stå i baugen. Tok jeg lettbåten nært båten så hoppet den fram å tilbake mellom båtene. Tror det var en form for lek. Ingen problem å ha den ombord,men det var en rolig og veldig snill hund. 

Link to post
Share on other sites

Kondolerer med Max, @Lars H.! Jeg har full forståelse for at det blir tomt når den firebente går bort. Vår Trapp (Jack Russell) er bare fire år, men jeg gruer meg allerede til den dagen han ikke lenger er her.

 

Jeg liker tanken om en omplasseringshund, men pass på at dere får vite årsaken til omplasseringen. Litt dumt å få en hund som ikke liker barn om man besøker havner med lekende barn på brygga. Og tenk på størrelsen med tanke på båtliv og hvor enkelt dagliglivet ombord og håndteringen inn/ut av båt osv vil bli. Dere blir ikke noe yngre, så en hund man enkelt kan løfte opp og ned (eller som kan hoppe selv) er praktisk.

 

Lykke til med jakten! Vi er mange som gjerne følger med på prosessen, så bare pøs på med innlegg underveis.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 20.4.2024 at 16.16:

Etter at han, Max vandret, nesten 14 år gammel tenkte vi at vi skulle klare oss uten hund. Men nei, det går ikke!

Kondolerer Trude og Lars , trist når et familiemedlem har mønstret av, forstår godt at dere søker etter ny matros.

Mulig en bør vurdere på en  mindre hund som ikke krever lange turer når en tenker litt fram i tid.

En omplassert har sine fordeler, men en  må vite hvorfor. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takker, men nå går det mer mot at det ikke blir ny hund. Som du sier, måtte det nok bli en ikke for stor hund som lett kunne løftes inn og ut av båten av en gammel gubbe. Og hva om en ny voksen hund ikke kom til å like seg i båt? Dessuten er det vel ikke hund generelt vi savner, men godgutten Max, og han får vi jo ikke tilbake.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg verken har eller skal ha hund med det første, men av nysgjerrighet: hvilke raser vil være mest egnet å ha ombord? Mange hunderaser har jo et ganske stort behov for bevegelse og lange turer, er det noen som er avlet for å ligge mye stille?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Takker, men nå går det mer mot at det ikke blir ny hund. Som du sier, måtte det nok bli en ikke for stor hund som lett kunne løftes inn og ut av båten av en gammel gubbe. Og hva om en ny voksen hund ikke kom til å like seg i båt? Dessuten er det vel ikke hund generelt vi savner, men godgutten Max, og han får vi jo ikke tilbake.

Nei, det der er en vurdering som også vi har vært gjennom. Og vår konklusjon er at vi har hatt vårt siste dyr. Vår siste hund måtte vi stave hva vi sa, for snakket vi vanlig, skjønte hun hva vi pratet om. Selv om hun lå og sov. Vennlig, null vakthund, trodde vi. Hun mislikte sjølivet.

Story:

Vi kom til Strömstad med vår gamle trebåt 'Caroline'. Den gangen var det skoleungdom som sprang rundt på båtene og krevde inn penger. Vi var på bryggen, og Petra (hunden) lå nede i salongen og sov da en ung dame med pengeveske og biletter landet i cockpiten på Caroline og stakk hodet ned i luken. Og så rett inn i en rad hvite tenner. "Himmel, de har hund", ropte damen mens hun var i luften over til neste båt :-) Petra likte ikke det der.

 

Link to post
Share on other sites

EiSvIn skrev for 8 timer siden:

Jeg verken har eller skal ha hund med det første, men av nysgjerrighet: hvilke raser vil være mest egnet å ha ombord? Mange hunderaser har jo et ganske stort behov for bevegelse og lange turer, er det noen som er avlet for å ligge mye stille?

Tror ikke du finner noen hunderase som  er avlet fram for å ligge stille. Det er allikevel raser som krever ekstra mye, for eksemplet settere trenger mye mosjon. Det beste er nok å holde seg unna de typiske brukshundene dersom man bruker båten over lengre distanser uten landligge.

Vi er alltid i land, da er turer med hunden bra for både oss og hund.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Om du skulle ombestemme deg og likevel gå for hund, vil jeg anbefale dansk-svensk gårdshund. Den har størrelsen og litt utseendet til jack russel, men er meget enkel å ha med å gjøre.

Vår tispe er nå 8 år gammel og har vært med på mange båtferier. Utenom båttur, så er det også en enkel rase å oppdra, og den  krever ikke lange turer, men går gjerne langt om eier gidder/orker.  Meget godt lynne.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

På tur med Max møtte vi en tid stadig en trivelig dansk-svensk gårdshund, så jeg kjenner den rasen. Men om det blir hund igjen, blir det nok ikke valp, men heller en 1 - 3 år gammel hund. Foreløpig er det lagt på is. Om drøyt 3 uker blir det nok noen måneder båtferie på svenskekysten, kun med Trude og meg ombord.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er lurt å la den nye situasjonen uten hund synke inn litt før dere eventuelt anskaffer en ny. En litt mindre hund har 10+ år igjen om dere anskaffer den når den er 1-3 år gammel, så da tar dere på dere en forpliktelse til du er over 90(?) år. 
 

Som et alternativ kan dere kanskje sjekke om noen trenger et besøkshjem til hunden sin, for regelmessige besøk. Det er mindre forpliktende og med mindre binding enn å anskaffe en ny hund på heltid.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 34 minutter siden:

så da tar dere på dere en forpliktelse til du er over 90(?) år. 

 

Nei da, om 10 år er jeg bare 89½ år, he he. Heldigvis er Trude faktisk 9 år yngre enn meg. Men det kan kanskje bli mye å hanskes med to gamle gubber for henne? :rolleyes:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har en blanding av Bichon havanais og puddel. Billy er 13 år gammel og er fortsatt sprek og veier ca 8-9 kg.. Jeg kom inn i livet hans da han var 8 år. Han hadde aldri vært på båt før, men elsket det fra dag 1.

Bichon havanais er jo faktisk en skips-hund fra gammelt av. Han er fortsatt sprek og vil være med på det meste og elsker oppmerksomhet. Selv om barn kan være en plage så elsker han barn. Det samme med valper. Fordelen med korte bein i båt er at han tar lite plass når han ligger. Denne type hund er veldig på når det gjelder å beskytte flokken sin. Dvs hus, hjem og båt. Han legger seg heller ikke før alle er i seng. Det meste av tenner er borte, men det bryr han seg ikke om. Spiser det meste og er sjeldent syk. Med mindre noe akutt skulle skje, så lever disse til de er 15-18 år.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 21 timer siden:

På tur med Max møtte vi en tid stadig en trivelig dansk-svensk gårdshund, så jeg kjenner den rasen. Men om det blir hund igjen, blir det nok ikke valp, men heller en 1 - 3 år gammel hund. Foreløpig er det lagt på is. Om drøyt 3 uker blir det nok noen måneder båtferie på svenskekysten, kun med Trude og meg ombord.

Erfaringsmessig har jeg tenkt tanken mange ganger, det kunne være fint å ha en periode uten ansvar for dyr. Men det har alltid bare blitt med tanken ... 

Om dere skulle ombestemme dere så er Jack Russel alt nevnt. Og dansk-svensk gårdshund har dere jo tenkt på, som er en nær slektning. Har seilt mye med labrador, men nå er det Jack Russel, og de er også supre båthunder. De mest energiske individene kan sikkert være i meste laget, men det er det jo mulig å vurdere når man anskaffer en voksen hund og ikke en valp. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...