Jump to content

Skipshunden vår Max har gått til de evige jaktmarker, men vi tenker på ny hund.


Lars H.

Recommended Posts

Vi er jo  et  pensjonistektepar som har hatt hund i mange år. Først en svart Labrador gutt fra den var valp, så en brun Labrador gutt også som valp og så en Cocker Spaniel som var 1 år gammel da vi overtok den og som ble nesten 14 år.

Etter at han, Max vandret, nesten 14 år gammel tenkte vi at vi skulle klare oss uten hund. Men nei, det går ikke!

Vi vet at det er mange hunder som trenger et nytt hjem. Vi kan tilby et stabilt miljø der hunden aldri er alene og med mulighet for daglige turer i et rolig bo og turmiljø der hunden kan møte andre hunder på lufteturene. Vi bor i rekkehus med liten hage.

 

Om sommeren drar vi på tur med overnattingsbåten vår, både i hjemme farvann og nedover svenskekysten. Alle 3 hundene har likt dette livet.

 

Vi er godt voksne mennesker uten barn og barnebarn, så en ny hund vil bli som et barn og kompis for oss. Alle tre hundene vi har hatt har vært hannhunder, så det er det vi har erfaring med.

Som sagt, så har vi hatt to store hunder og en mindre. Så det vi ser etter er en hannhund, ikke større enn en Cocker Spaniel, ikke valp men ikke alt for gammel. Vi har grei økonomi, så vi har ingen problemer med veterinærutgifter som måtte komme. Det har vi smertelig erfaring med, men vi har et utmerket hundesykehus 5 minutter hjemmefra.

 

Er det noen som vet om en hund som kunne tenke å bli vårt barn på turer med Trudelutt?

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker måten dere tenker på. Når man alltid har hatt hund så blir det fryktelig tomt i huset uten.  Jeg tok et søk på "omplassering hund" på finn.no, og fikk opp 138 treff.  Så det blr kunne la seg ordne. Evt snakk med en oppdretter om foravtale, der dere har hunden men de kan bruke den til avl og evt utstilling. Slike avtaler er vanligere enn man skulle tro.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 11 minutter siden:

Evt snakk med en oppdretter om foravtale, der dere har hunden men de kan bruke den til avl og evt utstilling

Fullstendig uaktuelt! Hadde vi hatt utflyttede barn, skulle de fått skaffet seg mat selv og formert seg og stilt seg ut helt på egenhånd, he he.

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Er det noen som vet om en hund som kunne tenke å bli vårt barn på turer med Trudelutt?

Vi har også to hunder som er med på båttur, det går helt fint. Vet ikke om en omplasseringshund akkurat nå, men kona er hundemenneske har alltid vært det, hun har stor kontaktflate i miljøet. Skal høre med henne om hun vet noe. Når det gjelder rase så er det jo gjerne slik at alle har sine preferanser. Ofte er det som med båt, folk snakker varmt om den båten de har, eller den hunderasen de har erfaring med. Skal derfor ikke si noe konkret om rase i første omgang, men har noen erfaringer og tanker. Vi har to forskjellige. Den ene er veldig kvikk og oppvakt, den andre er mer bedagelig. Begge er små hunder som liker å ligge i fanget og kose, elsker kontakt med mennesker. Liker å gå turer, men særlig den ene rasen har ikke veldig behov for aktivitet dersom eieren er bedagelig eller dårlig til beins. Begge to er raser som ikke røyter, det er meget behagelig. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Fullstendig uaktuelt! Hadde vi hatt utflyttede barn, skulle de fått skaffet seg mat selv og formert seg og stilt seg ut helt på egenhånd, he he.

:easter:

Sant det! Bedre å bestemme selv. 😂

 

Vi skulle egentlig ikke ha ny hund da vi måtte ta den forrige rett før coronaen. Men når man alltid har hatt hund blir det fryktelig tomt i huset uten. Så nå har vi ei som fyller tre år til sommeren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Leit å høre om Max, Lars. Men sånn er det. Kompisen i Sverige måtte også la sin hund gå til de evige jaktmarker for en uke siden. Som også ble 14 år. Kompisen tar det hardt, men jeg har bedt ham se etter ny hund. Da vår hund døde for mange år siden, kunne jeg høre klørne tasse over parketten i flere år etterpå. Det beste er å sørge for en arvtaker så snart som mulig. Hvilket dere jobber med, lykke til!

Link to post
Share on other sites

Leit å høre om hunden som er borte. Vi har hatt omplasserings hund hjemme hos oss. Det kommer jeg ikke til å ha igjen. Tenkte det var greit å slippe valpeperiode med småbarn i huset og gikk for en 1,5 år gammel hund. Det å lære en hund av med uønsket adferd krevde mye tid og trening. Vi erfarte også at det er veldig forskjellig hvordan mennesker omtaler hundene sine. Det ble en bra hund til slutt som kunne gå løs på tur og oppførte seg veldig fint. Men bruk tid med en eventuell omplassering og prøv å velge noe som er i nærheten så dere får mulighet til å besøke og hilse på mange ganger. Både bli kjent med hunden og lynne/vaner/uvaner mm. Lykke til med valg av hund!

Link to post
Share on other sites

At du mener at en tråd om skipshund ikke har noe å gjøre her, må du gjerne ha din mening om.

Ha en fin kveld.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 3 minutter siden:

Har dette noko å gjera på eit båtforum?

Skipshund har vel med båt å gjøre? Gjerne ikke et batteri-, motor-, rigg- eller bunnstoffspørsmål, men for mange en stor del av båtlivet. Det har i alle fall blitt godtatt en god del tråder tidligere angående emnet på båtforumet.

Link to post
Share on other sites

Nei så trist å lese, Lars. Får vel kondolere, om det er lov om hund. Det gjør så ufattelig vondt å miste de 4-bente barna våre, så jeg føler med deg og Trude i dag. Ta vare på hverandre og ta en skål for en fin hund dere har hatt snart .. RIP

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 43 minutter siden:

Har dette noko å gjera på eit båtforum?

Tja, han skal jo ha den i båten da :smiley: Egentlig imponert over at folk begynner å plassere ut følere etter hund i et båtforum. Det sier noe om hva baatplassen.no betyr for mange her inne :flag_bp: 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 6 timer siden:

Vi er jo  et  pensjonistektepar som har hatt hund i mange år. Først en svart Labrador gutt fra den var valp, så en brun Labrador gutt også som valp og så en Cocker Spaniel som var 1 år gammel da vi overtok den og som ble nesten 14 år.

Etter at han, Max vandret, nesten 14 år gammel tenkte vi at vi skulle klare oss uten hund. Men nei, det går ikke!

Vi vet at det er mange hunder som trenger et nytt hjem. Vi kan tilby et stabilt miljø der hunden aldri er alene og med mulighet for daglige turer i et rolig bo og turmiljø der hunden kan møte andre hunder på lufteturene. Vi bor i rekkehus med liten hage.

 

Om sommeren drar vi på tur med overnattingsbåten vår, både i hjemme farvann og nedover svenskekysten. Alle 3 hundene har likt dette livet.

 

Vi er godt voksne mennesker uten barn og barnebarn, så en ny hund vil bli som et barn og kompis for oss. Alle tre hundene vi har hatt har vært hannhunder, så det er det vi har erfaring med.

Som sagt, så har vi hatt to store hunder og en mindre. Så det vi ser etter er en hannhund, ikke større enn en Cocker Spaniel, ikke valp men ikke alt for gammel. Vi har grei økonomi, så vi har ingen problemer med veterinærutgifter som måtte komme. Det har vi smertelig erfaring med, men vi har et utmerket hundesykehus 5 minutter hjemmefra.

 

Er det noen som vet om en hund som kunne tenke å bli vårt barn på turer med Trudelutt?

 

Ser der er noen som stusser over hund er nevnt på båtforum. Skipshund burde være på båtforum :)

håper du finner deg ny hund om det er omplassering eller annet. Den kommer nok til godt hjem/båt :)

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Tja, han skal jo ha den i båten da :smiley: Egentlig imponert over at folk begynner å plassere ut følere etter hund i et båtforum. Det sier noe om hva baatplassen.no betyr for mange her inne :flag_bp: 

 

baatplassen.no betyr mye for meg, hadde den ikke gjort det hadde jeg ikke vært aktiv her hele tiden fra forumet ble startet. Dette er et seriøst samlingspunkt, men men samtidig med mye god humor og underholdning. Her har jeg fått mange nye venner, både på nettet og også fysisk.

 

Når det gjelder ny hund, hadde vi vel tenkt at vi hadde hatt vår siste hund. Men nå etter en uke er vi kommet på andre tanker. Kanskje det om noen år kan være greit med en hjelpende hund for en gamling?

 

 

hundemokk.jpg.ed6720aa4fe3e963f376077e024b685d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 minutt siden:

 

baatplassen.no betyr mye for meg, hadde den ikke gjort det hadde jeg ikke vært aktiv her hele tiden fra forumet ble startet. Dette er et seriøst samlingspunkt, men men samtidig med mye god humor og underholdning. Her har jeg fått mange nye venner, både på nettet og også fysisk.

 

Når det gjelder ny hund, hadde vi vel tenkt at vi hadde hatt vår siste hund. Men nå etter en uke er vi kommet på andre tanker. Kanskje det om noen år kan være greit med en hjelpende hund for en gamling?

 

 

hundemokk.jpg.ed6720aa4fe3e963f376077e024b685d.jpg

Titt litt på Finn. Tror du kan finne en kjekk omplasserings hund som søker godt hjem. 

Bruk litt tid gjerne ta hunden på lån noen dager og bli kjent.
tror du kan gi den et godt hjem hjemme og ombord i båten.

Om hund her er litt fy fy på forumet her så er det ok ellers i verden :)

Håper du finner ny skipshund :)

Link to post
Share on other sites

Jeg ble kontaktet i fjor sommer om en hund, de som hadde hunden er flotte mennesker som stelte godt med hunden og oppdro den godt, men de slet med dårlig samvittighet for hunden i prioriteringene rundt jobb og barnas skole og fritidsaktiviteter og hunden. For meg var det for det første uaktuelt å skaffe meg hund igjen, og for det andre så var det uaktuelt med hunnkjønn. Likevel har hunden Ally bodd hos meg siden og det har jeg ikke angret på. Ally er liten nok til å få plass i en god ryggsekk så hun kan bli med på restaurant og får også lov å sitte med meg på fly når det har vert aktuelt. Litt for stor for sykkel kurven foran, men hun foretrekker å løpe ved siden av, og det går i ei knipe. Med sine 5-6 kilo er det ingen sak å løfte henne ombord i båten.  Ally blir her altså, men min erfaring er at hunnkjønn går helt fint, så ikke utelukk dette helt, det er mye viktigere at hunden har et sundt hode og instinkter, behov og størrelse som passer deres livsførsel og fysisk form.  Kondolerer med Max, jeg har erfart det samme selv og det er og grunnen til at jeg kommenterer, det har for meg vert en god ting å få hund igjen og det tror jeg det blir for dere og. Lykke til med prosessen, det er mange hunder som trenger et nytt hjem og den som kommer til dere får det nok veldig fint.

Free

Link to post
Share on other sites

free skrev 6 minutter siden:

Jeg ble kontaktet i fjor sommer om en hund, de som hadde hunden er flotte mennesker som stelte godt med hunden og oppdro den godt, men de slet med dårlig samvittighet for hunden i prioriteringene rundt jobb og barnas skole og fritidsaktiviteter og hunden. For meg var det for det første uaktuelt å skaffe meg hund igjen, og for det andre så var det uaktuelt med hunnkjønn. Likevel har hunden Ally bodd hos meg siden og det har jeg ikke angret på. Ally er liten nok til å få plass i en god ryggsekk så hun kan bli med på restaurant og får også lov å sitte med meg på fly når det har vert aktuelt. Litt for stor for sykkel kurven foran, men hun foretrekker å løpe ved siden av, og det går i ei knipe. Med sine 5-6 kilo er det ingen sak å løfte henne ombord i båten.  Ally blir her altså, men min erfaring er at hunnkjønn går helt fint, så ikke utelukk dette helt, det er mye viktigere at hunden har et sundt hode og instinkter, behov og størrelse som passer deres livsførsel og fysisk form.  Kondolerer med Max, jeg har erfart det samme selv og det er og grunnen til at jeg kommenterer, det har for meg vert en god ting å få hund igjen og det tror jeg det blir for dere og. Lykke til med prosessen, det er mange hunder som trenger et nytt hjem og den som kommer til dere får det nok veldig fint.

Free

Ts har hatt hund i x antall år hjemme og i båt og kjenner livet med hund. 
er sikker på TS kan finne ny skipshund :)

om det blir en omplasserings hund med ‘lån’ noen dager finner dem nok kjemien sammen :)

 

Link to post
Share on other sites

Leit å høre at Max har vandret! 

Jeg tror det er litt enklere å finne omplasseringshund nå på våren.. Det er alltid mange som skaffer hund uten å  helt skjønne hva det vil si å ha hund året rundt.

Vår skipshund er en Cocker - puddel blanding som trives godt om bord og i vannet. (:

 

Har du sjekket Foreningen for omplassering av dyr Stadig en del huder som trenger nytt hjem der

Lykke til med søken etter ny skipshund!

 

 

Redigert av Blouberg
Typo (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler på det sterkeste en familiehund som er snill. Her kommer anerkjente sådanne:

Beagle

Bichon havanis

Mops

Shetland sheepdog

Boston terrier

Coton de tulea

Welsh corgi pembroke

Bolognese

Jeg selv er svak for Border Collie og Jaktgolden. Veldig kloke hunder. Snille, men krever fysisk og mental trening i massevis.

Jeg har kun hatt en hund. Aldri mer da jeg ikke vil ha det mentale ved avlivning. Schæfer, 100% lydig,familiehund,henter tøfler og aviser,kaffekopper og det du ber den om. Går med bånd ved fot med eier og de den kjenner. MEN,kompisen min kjøpte en, den var mannevond !!

Kjøp en hund,menneskets mest trofaste venn. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...