Jump to content

Finnes det myk 38 mm lenseslange?


Lazyjack

Recommended Posts

Slangene med spiral i stål eller plast jeg har sett på er fryktelig stive og vanskelig å få lagt slik jeg ønsker. 

Noen som kan anbefale en mykere utgave som forhandles av noen av de kjente kjedene? 

Vedlagte bilde viser en slange med plastspiral jeg kjøpte hos Maritim men den er fryktelig stiv og vanskelig å rette ut selv med bruk av varme. 

 

 

IMG_20240421_121032.jpg

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 34 minutter siden:

blir den ikke lett flatklemt siden den ikke har spiral? 

Akkurat det er bakdelen med slike slanger, bedre enn de som ikke har armering i det hele tatt, men blir lettere flatklemt enn slik som du har med spiral. Er vel hovedsaklig beregnet på trykk, ikke sug. Har ved et par anledninger skåret til en «U» i kryssfiner og tredd over myke slanger der bøyen er, slik at de ikke blir flatklemt ved krapp bøy, som en form for utvendig «armering».

 

Red.: Ser at jeg nok leste det første spørsmålet ditt litt for kjapt, ser nå at du skreiv du har problemer med å rette ut slangen, ikke bøye den, slik jeg oppfattet først. De kommer jo i rull disse slangene, så har ligget en stund slik, kanskje det hjelper på å bøye slangen tilbake og la den få hvile slik en stund, slik at den blir rett? Slikt kan jo gjøres utenfor båten, der det gjerne er greiere å få tatt skikkelig tak i slangen, eventuelt bruke hjelpemidler. Gjorde det med forrige septikslange, den ble beinere etter en (god) stund presset i bue andre veien enn den kom. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 19 minutter siden:

Har du prøvd å plugge den du har og fylle den med varmt vann mens du forlegger den ?

Ikke dumt 👍 Jeg drar den litt lenger og foreslår å koke opp vann og fylle på, det blir vesentlig varmere enn fra springen, og vil garantert gjøre slangen medgjørlig. 

 

Da jeg bygde om min Draco brukte noen 50mm slanger som trekkerør. Disse var udregelig stive å få på plass. Les gjerne i Dracotråden hvordan jeg løste det. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 22 timer siden:

den er fryktelig stiv og vanskelig å rette ut selv med bruk av varme. 

Sett en kork i enden, tre den på et kosteskaft fyll så slangen med varmt vann og den retter seg.

 

Tess, Hydroscand har flere typer.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...