Jump to content

Brakett til svinger på ekkolodd


Fenris

Recommended Posts

Har utvendig svinger montert under båten med en brakett som sikrer rett vinkel.  I fjord ved vårpussen så det ut som den er i ferd med å gå i oppløsning.

Får man kjøpt sånne i ulike vinkeler?  Kan de lages selv ?  Noen som har forslag på materiale ?

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Fenris skrev 1 minutt siden:

Har utvendig svinger montert under båten med en brakett som sikrer rett vinkel.  I fjord ved vårpussen så det ut som den er i ferd med å gå i oppløsning.

Får man kjøpt sånne i ulike vinkeler?  Kan de lages selv ?  Noen som har forslag på materiale ?

 

IMG_2460.jpeg

IMG_2463.jpeg

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Har laget et par slike. Teak og eik er bra materialer til dette, men man kan jo også bruke plast. Husk at du må ha en tilsvarende på innsiden av skroget. En grei løsning er derfor å lage en kloss i dråpeform som du klyver i riktig vinkel. Skal se om jeg har tatt vare på noen bilder fra sist jeg lagde en slik. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 20 timer siden:

Har laget et par slike. Teak og eik er bra materialer til dette, men man kan jo også bruke plast. Husk at du må ha en tilsvarende på innsiden av skroget. En grei løsning er derfor å lage en kloss i dråpeform som du klyver i riktig vinkel. Skal se om jeg har tatt vare på noen bilder fra sist jeg lagde en slik. 

Fikk en del beskrivelse i vedlegget til "jørn".  Men har du flere bilder så takk!   Spørsmål: hva er anbefalt tetting, og ville du brukt det "som lim" mot skroget også ?

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Formet den som en båt og kløyv den i to i den vinkelen vi hadde målt på skroget.

20210915_203339.jpg.a3493ed45d96ab02213ee698416d73c9.jpg

 

Tok ut hull til svinger

20210915_205049.jpg.86d0caac0dce1d117d08298cf1c67b41.jpg

 

20210915_210623.jpg.4cb2623235ed0ff4fbde6ca8da4cc175.jpg

 

20210915_211248.jpg.c387ddc9b6c65481f0420e03c098f4cf.jpg

 

20210915_211821.jpg.480b22016a64cbd993b03b4dfe618d45.jpg

 

 

Fenris skrev for 2 timer siden:

Spørsmål: hva er anbefalt tetting, og ville du brukt det "som lim" mot skroget også ?

En MS-polymer basert fugemasse (Sika, tec7, Bostik etc.) er bra til dette. Ville brukt samme fugemasse mellom klossen og skroget som mellom svingeren og klossen. Vær nøye med å slipe deg inn på ren gelcoat utvendig slik at du får god binding med fugemassen. Innvendig må du også sørge for at det er helt rent og slipe deg inn til ren topcoat eller laminat før du limer. Vær obs på at siden klossene er skrå, så må du bare trekke forsiktig til inntil fugemassen har herdet, hvis ikke kan klossene skli sideveis. 

Link to post
Share on other sites

Et siste spørsmål.  Svingeren er fra 2001.  Det er en furuno.  Vil jeg greie å demontere den hel med bruk av feinsag og «list» eller må jeg kjøpe meg en ny.  Og om jeg greier å demontere den, er den enkles å dele klossen i stede for å finne kabelen opp til displayet på en 40 foter?

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...