Jump to content

Sort røyk ved pådrag etter vinteropplag, Yanmar 4LH, årsak?


Edh1

Recommended Posts

Yanmar 4LH, 184 hk. Ved første prøvetur etter vinteropplag kom det mye sort røyk ved 2500 omdreininger. Ikke noe før dette. Trakk av gassen og gikk til havn i rolig fart. Ikke noe røyk ved lavere turtall. Normale verdier og ingen ulyder. I havna gav jeg gass opp til 3000 omdreininger uten noe tegn til sort røyk. Var det vinterens gufs som skulle ut, eller bør jeg sjekke dette nøyere?

Link to post
Share on other sites

Det kan være at turboen har satt seg under vinteropplag, ta en ny prøvetur, la motor bli god og varm før du prøver med full gass igjen.

Du kan også prøve å dreie på turboen med fingrene, når den er kald og med motor skrudd av, det kan noen ganger være nok til å få den i gang igjen. Så tar du prøveturen etterpå.

Link to post
Share on other sites

Liten tro på at det er vinterens gufs. Men ingen fingring i turboen mens motor er igang.......og noen minutter etterpå. Og ikke noe  voldsbruk . Her gjør du lett mer skade enn gagn om du ikke er fortrolig med det du gjør. Velment fra min side.

Link to post
Share on other sites

Hadde besøk i båten i dag av verksted. Turboen hang, og det var mye koks. Fikk den løs, og de kommer tilbake og skal rengjøre mer. Men bytte av turbo og eksosbend må nok skje om ikke altfor lenge. Hvor kjøper jeg disse delene? Yanmar sine originale var «litt» dyre?😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...