Jump to content

Kople samme to dieseltanker?


Akvanauten

Recommended Posts

Jeg har to dieseltanker, en på styrbord og en på babord side. Motoren suger fra begge tankene, og jeg kan justere hvor mye fra hver tank. Returen fra motor går til den ene tanken. 
 

I bunnen av hver tank har jeg en tappekran for å drenere vann og grums. 
 

Jeg vurderer å kole disse to tappekranene sammen med en slange, og drenere ut vann og grums på ett felles sted. Fordelen med dette er at nivået i tankene blir likt, og at båten er i balanse. 
 

Kan noen se noen gode argumenter for å ikke gjøre dette? 
 

ps. Dette er en motorseiler, så den kan ligge skjevt i vannet når jeg seiler. Da vil vel dieselen gå over til den tanken som er nederst. Da kan jo den bli for full, og dermed renne over? Kanskje jeg bør stenge krana på denne slangen mellom tankene når jeg skal seile, og bare åpne en gang i blandt når jeg ligger i ro for å jevne ut nivået i tankene??

 

Har dere noen tanker om mine dieseltanker?

 

IMG_2749.jpeg.8123e53e231b3c5acbaa3777577e8a9b.jpeg

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev for 12 timer siden:

Jeg vurderer å kole disse to tappekranene sammen med en slange, og drenere ut vann og grums på ett felles sted. Fordelen med dette er at nivået i tankene blir likt, og at båten er i balanse. 

 

Nivået vil aldri bli likt med et slikt opplegg. Ved krenging vil diesel flyte fra den ene tanken til den andre, og når båten blir tyngre på denne siden renner det ikke tilbake igjen. Jeg ville heller ha beholdt det slik det er. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev On 21.4.2024 at 23.03:

Kanskje jeg bør stenge krana på denne slangen mellom tankene når jeg skal seile, og bare åpne en gang i blandt når jeg ligger i ro for å jevne ut nivået i tankene??

Ha alltid begge vetivene stengt og sjekk for vann før du starter utjamning og steng de  etterpå. så slipper en overraskelser hvis slangen .......

Og bruk godkjent dieselslange og slikeimage.png.5a650a2b2a62e69d2d9d6f8e39cf9190.png 

eller legg opp rør. 

 

Det beste er å ha en pumpe og toppe opp den ene tanken før en skal bunkre,

Da kan en sjekk den ny fylte tanken for vann, Det tok meg 40 år før jeg kjøpte vann hos en "sikker" stasjon. En kan spare seg for mye jobb  på den måten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ved å koble sammen i bunnen ødelegger du mye av muligheten for å tappe vann og grums. Hver gang diesel flytter seg vil den ta med grums fra en tank og blåse det inn i grumset i den andre.

Løsningen med retur til bare en tank er også interessant. Hvis den er full og du bruker fra den andre tanken renner det over. Mange motorer bruker dieselen til kjøling av pumpe og dyser, og da er det mye i retur.

Ville lagt retur også til valgfri tank.  Da kan du velge å bruke den til å flytte diesel mellom tankene via de ordinære filtrene under gange.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...