Jump to content

Forsikre eldre skøyte


Steinkobben

Recommended Posts

Hei!

 

Dette er mitt første innlegg på båtplassen, men blir neppe det siste. Jeg er i ferd på å kjøpe meg en 49 fot treskøyte fra 60-tallet, som nå er ombygd til fritidsbåt. Før jeg tar siste steget fra land over til vann prøver jeg å få et forsikringstilbud på denne deiligheten, men det skulle vise seg å være vanskligere enn jeg trodde… 

 

Flere av forsikringsselskapene trenger en tilstandsrapport av båten, dette er noe som ikke foreligger per dags dato, så jeg er nødt til å få ordnet dette. Men hvordan? Er det noen her som har erfaring med hvordan gå frem for å skaffe seg en tilstandsrapport av eldre båter? Jeg blir også glad for tips til forsikringsselskap som er greie å ha med å gjøre. Sette pris på alle slags tilbakemeldinger :) 

 

 

Edit:

Båten ligger i Moss for øyeblikket. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet. Du bør nok finne deg en takstmann som har peiling på båt. Kanskje forsikringsselskapet har en å anbefale? 

 

Jeg har brukt Gjensidige i mange år og trives godt med dem. Men de krever tilstandsrapport på alt eldre enn 25 år før du får tegne forsikring hos dem. Det tror jeg de fleste gjør. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du en trebåtbygger i lokalområdet vil han/henne kunne lage en tilstandsrapport. Et rapport som kan være god å ha forutfor et kjøp også.

 

Hvis du skriver hvor båten ligger er der sikket noen som kan tipse om en båtbyger i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok delvis relatert til byggemateriale. Eldre trebåter, ferrocement og lignende kan jeg tenke meg blir stadig verre å få forsikret.
Gamle treskøyter synker litt for ofte ved kai nå til dags så det gir nok et dårlig utslag i forsikringssystemene.

Jeg kjøpte en 29 år gammel glassfiberbåt i 2021 og verken da eller i fjor når jeg drev og sjekket priser hos flere selskap var det noen som spurte om tilstandsrapport eller noe som helst rundt båten, ut over motorstørrelse/type båt og pris/verdi jeg ønsket forsikring for.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 15 timer siden:

Jeg har brukt Gjensidige i mange år og trives godt med dem. Men de krever tilstandsrapport på alt eldre enn 25 år før du får tegne forsikring hos dem. Det tror jeg de fleste gjør. 

Begge mine båter er fra 1980 og er forsikret i Gjensidige siden jeg kjøpte dem i 2008 og 2020 og jeg har aldri blitt avkrevd noen tilstandsrapport. Båtene er nå 44 år gamle og de var 28 og 40 år da de ble kjøpt og forsikret for første gang av meg.

Link to post
Share on other sites

66 år siden kjølen ble lagt til båten min i år, flyttet den til gjensidige for et par år siden, fylte ut min egen tilstands rapport med video og bilde vedlagt og fikk positivt svar rett etterpå. men måtte snakke med flere hos gjensidige og nesten forklare opp og opp igjen at båten hadde blitt tatt vare på og det skulle fortsette slik, fikk da inntrykk at dei helst ikkje ville ha trebåter forsikret hos seg 

 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 3 timer siden:

Begge mine båter er fra 1980 og er forsikret i Gjensidige siden jeg kjøpte dem i 2008 og 2020 og jeg har aldri blitt avkrevd noen tilstandsrapport. Båtene er nå 44 år gamle og de var 28 og 40 år da de ble kjøpt og forsikret for første gang av meg.

Det er vel to glassfiberbåter under 20 fot med påhengsmotor. Trådstarter har en tre-skjøyte. 

Link to post
Share on other sites

Nå er det 15 år siden jeg solgte 49 år gammel trebåt. Nye eiere fikk problemer med å tegne ny forsikring, fikk ikke engang videreført forsikring i det selskapet jeg brukte. De måtte ha en besiktigelse med tilstandsrapport og utbedre mangler før de fikk forsikret båten. Tror ikke det er noe lettere i dag.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 4 timer siden:

Begge mine båter er fra 1980 og er forsikret i Gjensidige siden jeg kjøpte dem i 2008 og 2020 og jeg har aldri blitt avkrevd noen tilstandsrapport. Båtene er nå 44 år gamle og de var 28 og 40 år da de ble kjøpt og forsikret for første gang av meg.

 

OK! Jeg fikk krav om det da min var over 25 år da jeg kjøpte den. Men de godtok det under tvil uten. Nå er den 48 år..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...