Jump to content

Bytte av påhengsmotor, demontering og montering


KC-

Recommended Posts

Hvor vanskelig er det å bytte påhengsmotor, egentlig?  Høres litt ut som et hvilken farge har en bil-spørsmål, det skjønner jeg. 

 

Men jeg har en yamaha 60HK fra 1986 som powertilten er gåen på. Jeg spekulerer på om jeg skal kjøpe "ny" (brukt) påhengsmotor, men så slår det meg at det er greit å sjekke litt: Hva slags problemer kan jeg støte på under demontering/montering av motor? 

Eller er det stort sett bare å skru av den gamle?  

 

Alternativet er å bytte ut båt og motor samlet for å slippe arbeidet. 

 

Det er forøvrig hydraulisk styring. 

 

Link to post
Share on other sites

KC- skrev 15 minutter siden:

er det stort sett bare å skru av den gamle?

Hvis du legger ut noen bilder av hvordan det ser ut bak der så får du sikkert flere konkrete tips. 

 

Men det du i alle fall må gjøre er å koble fra styringen, Koble av kontrollkablene (gass og gear), og koble av det elektriske. Så må du vurdere om du må rigge deg til med en løfteanordning, f.eks, elefantløfter, eller om du løfter den av for hånd. Så er det bare å skru motoren løs fra akterspeilet. 

Link to post
Share on other sites

om motoren har sittet der siden 86 så kan nok motorbolter sitte godt.    Ellers, litt varierende fra båt til båt men på noen så kan det være ganske knotete å få trekt kabler osv til ny motor.    Må vel også regne med å bytte fjernkontroll, og boltene her kan godt finne på å sitte veldig godt i irr. 

Så, vanskelighetsgraden er helt overkommelig, men man må gjerne regne med å plages litt hist og pist når man skal skru på ting som har vært nærmere 40 år i saltvann 

Klarte forresten å løfte min 60 yamaha av weslingen alene, men det er 10 år siden - idag ville jeg nok fått med etpar ekstra hender :lol: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Om du skal trekke nye kabler/waiere, fest en snor i de gamle når du drar de ut. Da har du snor å trekke de nye inn med. Gjør det mye enklere.

Eller så ville jeg prøvd å finne feilen på motor, før utskiftning til nyere.

Fremstår voldsomt å kjøpe ny båt og motor pga feil på tilt.

Link to post
Share on other sites

Åge Grevlingen skrev 1 time siden:

Om du skal trekke nye kabler/waiere, fest en snor i de gamle når du drar de ut. Da har du snor å trekke de nye inn med. Gjør det mye enklere.

Eller så ville jeg prøvd å finne feilen på motor, før utskiftning til nyere.

Fremstår voldsomt å kjøpe ny båt og motor pga feil på tilt.

 

Hehe, ja det kan du si, motoren har sikkert mange gode timer igjen for en som har interesse og kunnskap til å mekke - det har ikke jeg i det hele tatt. Etter å ha kjøpt spesialverktøy for alt for mye penger, ventet i ukesvis på deler, samt litt for mange dager på parkeringsplassen i marinaen for å bytte pakninger, kun for å oppleve at tiltmotoren som har gått helt fint inntil da - nå er helt død... Nei, jeg er klar for noe mer moderne :) 

Link to post
Share on other sites

Så kommer jo det store spørsmålet. Hvis jeg skulle velge mellom en 50HK fra 2004 og en 80HK fra 2001. Begge firetaktere fra yamaha. Til cirka samme pris.

 

80 HK gir mer kraft, og potensielt mer fart. Kan kjøre raskere på lavere turtall.

 

Men den er 100 kg tyngre enn 50HK, og det gjør at båten med motor blir ulovlig å ha på hengeren jeg har.

 

50HK er litt nyere, nettere og lettere, men bruker kanskje mer turtall for å oppnå samme fart...

 

Jeg har en gammel 60HK totakter på nå, og opplever ikke at det går for sakte. Den drar båten raskt opp i 25-26 knop. Veldig mye raskere vet jeg ikke om jeg trenger å farte rundt i en Skibsplast 550...

 

Jeg loffer jo stort sett rundt i indre oslofjord, og i verste fall en tur til Håøya. Så akkurat det med toppfart er ikke noen veldig dealbreaker, jeg er vel egentlig mer opptatt av driftssikkerhet og mest mulig problemfritt motorhold - i den klassen. 

 

Tanker? 2001 F80 eller 2004 F50? 


 

Link to post
Share on other sites

Antar du i samme slengen ønsker å få litt mer power?     Jeg tenker at denne båten fint vil bære en 90-115 4T 

 

edit:  her ble det posta samtidig :giggle:

 

Sitat

Men den er 100 kg tyngre enn 50HK, og det gjør at båten med motor blir ulovlig å ha på hengeren jeg har.


Det stemmer ikke helt, f50 oppgis til i underkant av 110 kg, og F80 til 164 kg om jeg ikke husker helt feil 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 2 minutter siden:

Antar du i samme slengen ønsker å få litt mer power?     Jeg tenker at denne båten fint vil bære en 90-115 4T 

 

Jada, båten tåler F80en også.  Grunnen til at jeg vurderer en F50, er rett og slett fordi da vil båten fortsatt være lovlig på hengeren jeg har - og at det er en nyere motor enn F80en. Uten at jeg vet helt hvor mye det har å si på 3 år.  

Som jeg skriver over er ikke toppfart det viktigste for meg til mitt bruk. Anbefalt motor på båten er 50-90HK.  

Noen vil vel alltid si at jo mer HK jo bedre. hehe 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 20 minutter siden:

Antar du i samme slengen ønsker å få litt mer power?     Jeg tenker at denne båten fint vil bære en 90-115 4T 

 

edit:  her ble det posta samtidig :giggle:

 


Det stemmer ikke helt, f50 oppgis til i underkant av 110 kg, og F80 til 164 kg om jeg ikke husker helt feil 

 

Ah, jeg fant tallene 90 og 170 kg...og rundet litt oppover :giggle:


 

Link to post
Share on other sites

KC- skrev 15 minutter siden:

og at det er en nyere motor enn F80en. Uten at jeg vet helt hvor mye det har å si på 3 år.  

 

Når det begynner å bli 20+ år så har nok stellet motor har fått mye mer å si.   Korrosjon kan være et problem når 4 motorer begynner å dra litt på årene.   Feks ferskvannskjøring etter bruk osv 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja ikke sant. Den på 50hk oppgis å være ferskvannskjørt i hovedsak. Den på 80 vet jeg ikke, men ferskvannskjøring er jo et salgsargument man ikke pleier utelate, så jeg antar den er saltvannskjørt. Kan selvfølgelig sjekke dette =) 

 

Jeg tenkte nå at det selv om det er 20 år, er en oppgradering i fra den 38 år gamle motoren jeg har :p 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...