JRK Startet 23.April.2024 Link til dette innlegget Startet 23.April.2024 Hva tenker båtplassens medlemmer om dette batteriet? BATTERI NORDMAX 110AH LITIUM DUAL (erlandsonsbrygga.se) !2N 110Ah 800CCA Noen som har erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Har ikke erfaring. Men er på utkikk etter LiFePo batteri som kan erstatte forbruksbatteriene som også driver trustere. Tre slike i paralell kunne vært aktuelt. Men om dette batteriet er egnet er jeg usikker på. Startstrøm oppgis til 800 A samtidig som maks strømtrekk oppgis til 65 A. Kan tre slike i paralell da takle trusterne som drar 500A+ ved samtidig bruk? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Maika Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Hvis man skal ha dette som start, hvor skal strømmen fra dynamo gå hvis BMS-en plutselig kutter? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Ja, jeg har samme tanke. Mine 4 Ritar 120Ah er sammenkoplet på 10 ende året og ett har tatt kvelden, På langtur blir det ene brukt som rent startbatteri. Har sendt dette til leverandören: Är lite interreserad av eran ärbjudande: BATTERI NORDMAX 110AH LITIUM DUAL (erlandsonsbrygga.se) I dag har jag 4 Ritar 120Ah batterier som er paralellkoplad. Domstartar motoren Driver hekk och baugthrustere, samt winch Total last 11KW. Ser at batteriene er uppgitt till 800CCA, men max kontinuerlig strom 60A. Vil detta funka, eller blir det for tufft för dessa batterier? Mvh Jan Runar Karlsen Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Maika skrev 3 minutter siden: Hvis man skal ha dette som start, hvor skal strømmen fra dynamo gå hvis BMS-en plutselig kutter? Jeg vurder og ha ett Optima til motor, det har jeg i dag og min D6 starter fint på dette. Da kan BMS gå ned når den vil...tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Forstår ikke teksten... 4 poler? Fra data blad https://erlandsonsbrygga.se/documents/Datablad 15542 Litiumbatteri Nordmax_NM110LIT.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Brigg skrev 1 time siden: Startstrøm oppgis til 800 A samtidig som maks strømtrekk oppgis til 65 A. Kan tre slike i paralell da takle trusterne som drar 500A+ ved samtidig bruk? Vet ikke, men ut fra det @Roger jo limer inn her så kan det kanskje se slik ut. Du vil jo aldri få en konstant utlading av batteriene med trusteren. Tidsmessig kan kanskje trusterbruk sammenlignes med en startmotor, det er vel sjeldent at man kjører truster mer enn et halvt minutt. Det står jo også at det er et kortslutningsvern på 3000A. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Det er vel en viss risiko for at BMS kutter på grunn av MOSFET temperatur, hvis det thrustes for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Om to slike i parallell klarte og dra pysevispen min som trekker 530A ville leg vurdert og skiftet ut det 140 At forbruksbatteriet jeg har i dag med to slike. Sitér dette innlegget Link to post
60B Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Interessant tema. Ser at Farco har slike batterier. https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier Kanskje mest fornuftig å kjøre standard bly til både start og trustere da de sjelden blir tappet mye og stort sett er toppet opp. Dvs holder lenge og har plenty strøm til formålet. Det er vel helst forbruksbanken som har mye å vinne på å være lithium. NB. Dynamoer kan koples slik at de stopper å lade dersom de mister tilgang til batteriene. Enten via hovedbryter som er laget for dette eller via et enkelt rele. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 60B skrev for 8 timer siden: Kanskje mest fornuftig å kjøre standard bly til både start og trustere da de sjelden blir tappet mye og stort sett er toppet opp. Dvs holder lenge og har plenty strøm til formålet. Poenget for min del er å unngå å ha en haug med batteribanker ombord. Motoren krever at det ikke kobles store forbrukere på startbatteriet, som godt kan være bly/syre også i fortsettelsen. Det ideelle er da at forbruksbanken både håndterer forbruk og trustere/ankervinsj slik at jeg slipper en eller flere ekstra banker bare for de store forbrukerne. 60B skrev for 8 timer siden: NB. Dynamoer kan koples slik at de stopper å lade dersom de mister tilgang til batteriene. Enten via hovedbryter som er laget for dette eller via et enkelt rele. Interessant. Kan du beskrive hvordan dette kan løses uten at man risikerer å brenne diodebroene i dynamoen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bårdp Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Så lenge en beholder startbatteriet som et vanlig blybatteri spiller det jo ingen rolle for dynamoen om BMS kobler ut forbruksbatteriet. Jeg kommer ikke til og skifte ut startbatteriet mitt som er et 140 At blybatteri. Det jeg ønsker er nytt forbruksbatteri som er i stand til å kjøre pysevispen som trekker 530A. Ankervinsjen trekker jo ikke mer en 100A så den er ikke noe problem. Kunne jeg byttet ut det 140 At blybatteriet jeg i dag har til forbruk med to 110 At LiFe batterier ville jeg jo i praksis ha dobbelt så mye strøm tilgjengelig på forbrukssiden uten å øke vekta. Men det forutsetter jo selvsagt at de klarer pysevispen som er koblet på forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 60B skrev for 11 timer siden: Interessant tema. Ser at Farco har slike batterier. https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier Kanskje mest fornuftig å kjøre standard bly til både start og trustere da de sjelden blir tappet mye og stort sett er toppet opp. Dvs holder lenge og har plenty strøm til formålet. Det er vel helst forbruksbanken som har mye å vinne på å være lithium. NB. Dynamoer kan koples slik at de stopper å lade dersom de mister tilgang til batteriene. Enten via hovedbryter som er laget for dette eller via et enkelt rele. Disse Farco batteriene har ikke BMS, Dette vil jeg være skeptisk til i båt Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Ser at Seatronic averterer dette lithium batteriet med hele 1500 CA. For dyrt for meg , men interressant utvikling Med så stor CA så kan man kanskje starte D6, og kjøre thustere uten at motoren reagerer på spenningsfallet Alternativt ha ett for motor og ett for thrustere Skanbatt Bluetooth Lithium 12V 100Ah LiFePo4 startbatteri 1500CA - Seatronic Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 JRK skrev for 1 time siden: Ser at Seatronic averterer dette lithium batteriet med hele 1500 CA. For dyrt for meg , men interressant utvikling Med så stor CA så kan man kanskje starte D6, og kjøre thustere uten at motoren reagerer på spenningsfallet Alternativt ha ett for motor og ett for thrustere Ja, interessant! Men det jeg er nysgjerrig på er hva som skiller dette lithiumbatteriet fra andre. Mistenker at det kun er BMSen som er større. Lithium i seg selv takler jo store strømmer, selv om det er forskjell på hvor stor utladning cellene tåler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Code0 Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 JRK skrev for 2 timer siden: Disse Farco batteriene har ikke BMS, Dette vil jeg være skeptisk til i båt jeg trodde alle LFP- hadde BMS, men at ikke alle kunne avleses / kommunisere med. Men da har jeg tatt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Winson-batteriene (som har vært svært populærer) har vel aldri vært levert med BMS, så det må man da kjøpe ved siden av. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Jeg har slått til og har kjøpt meg en 300 AH 12V Litihium batteri. Litime fikk ganske gode skussmål av youtuberen Will Prowse men den leveres desverre ikke direkte til Norge. Men noen som besøker meg i juni tar de med fra Tyskland. Jeg synes her snakker man virkelig valuta for pengene. https://www.litime.de/products/litime-12v-300ah-lithium-lifepo4-batterie?variant=47722805330201 Jeg har installert en 50A DC DC lader fra Renogy mellom dynamo og batteribank. Spennende å se om alt fungerer knirkefritt Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bårdp Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Det batteriet leverer jo kun 200A så det blir ikke rare greiene å drive pysevispen med. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Bårdp skrev On 25.4.2024 at 12.33: Det batteriet leverer jo kun 200A så det blir ikke rare greiene å drive pysevispen med. Nei det er det jo ikke, men det var ett utrolig billig batterie til forbruk Har forløpig ikke hørt noe fra leverandøren vedrørende mitt spørsmal. Sitér dette innlegget Link to post
60B Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 JRK skrev On 24.4.2024 at 9.14: Disse Farco batteriene har ikke BMS, Dette vil jeg være skeptisk til i båt Dette var jeg ikke klar over. Må jo være en BMS for at cellene skal lades balansert så antar at batteriene da mangler BMS sperren for max strøm ut. Må høre med Farco om dette.... Sitér dette innlegget Link to post
60B Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Brigg skrev On 24.4.2024 at 7.06: Poenget for min del er å unngå å ha en haug med batteribanker ombord. Motoren krever at det ikke kobles store forbrukere på startbatteriet, som godt kan være bly/syre også i fortsettelsen. Det ideelle er da at forbruksbanken både håndterer forbruk og trustere/ankervinsj slik at jeg slipper en eller flere ekstra banker bare for de store forbrukerne. Interessant. Kan du beskrive hvordan dette kan løses uten at man risikerer å brenne diodebroene i dynamoen? Muligens en litt for enkel beskrivelse. Viss hovedbryteren har AFD tilkoplinger så sørger disse for at dynamoen slutter å lade før den mister forbindelse til batteriet. Ergo null brente dioder. Men...man trenger en dynamo med ekstern regulator for at dette skal fungere. Alternativt kople ut den innvendige regulatoren og ettermontere en ekstern regulator. Elektrisk sett er det flere måter å kutte feltet på i tilfelle tilkopling til batteriet forsvinner. Ingen av dem er plug and play dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Med det jeg vet om LiFePO4-batterier pr. idag kunne jeg ikke tenke meg å eksperimentere med slike til start, baugpropeller eller ankerwinch. Jeg har dog satt inn et slikt til forbruk, koblet i patallell med mine gamle, friske blybatterier. Fungerer strålende. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 60B skrev On 14.5.2024 at 0.03: Muligens en litt for enkel beskrivelse. Viss hovedbryteren har AFD tilkoplinger så sørger disse for at dynamoen slutter å lade før den mister forbindelse til batteriet. Ergo null brente dioder. Men...man trenger en dynamo med ekstern regulator for at dette skal fungere. Alternativt kople ut den innvendige regulatoren og ettermontere en ekstern regulator. Elektrisk sett er det flere måter å kutte feltet på i tilfelle tilkopling til batteriet forsvinner. Ingen av dem er plug and play dessverre. Dette må du forklare nærmere. I utgangspunktet er det for sent å koble fra feltet, når BMS kobler fra batteriet . Her snakker vi millisekunder før dioder ryker pga overspenning. Eneste løsning på dette som jeg ser at BMS må styre feltviklingen Sitér dette innlegget Link to post
60B Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Ah AFD er nok for dem som har hovedbryter lett tilgjengelig i styrehuset og unger som må vri og trykke på alt. BMS utkopling er et helt annet kapittel. Jeg har sett at Sterling har en løsning, men ikke fått montert eller testet denne så langt. Vil tro at slike løsninger blir mer og mer aktuelle siden vi kun har sett starten på lithium i båt. https://sterling-power.com/products/alternator-open-circuit-protection-device Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.