Jump to content

Cutless lager, hvordan skifte


marefolan

Recommended Posts

Kan være leit hvis du ikke har noe å ta tak i det fra utsiden, dvs at cutleslageret stikker litt på utsiden av stevnlager. Hvis cutlesslagert er gammlet er det sikkert bronse i det. Har ikke byttet det selv, men vet at man kan klare det ved å splitte det litt på langs. Vær forsiktig slik at du ikke skader stevnlager eller event. hylserør.

 

Hadde vært kjekt om noen klupinger fikk laget en hendig avtrekker for denne jobben.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei OLPI

Det eneste som stikker ut er selve gummien som har løsnet fra lageret. Vet ikke om det er bronse eller kanskje messing i metalldelen av lageret. vet du om de går helt igjennom og inn til hylserøret eller om det stopper mot en kant inne i der.

Må nok gå fra Halden til Isegran med gummien hengende utafor gruer meg litt til det og håper jeg ikke ødelegger mer enn nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Har ikke byttet det selv, men vet at man kan klare det ved å splitte det litt på langs. Vær forsiktig slik at du ikke skader stevnlager eller event. hylserør.

I teorien kan det hjelpe å splitte det, men i praksis .... satt det som f**n uansett hvor mye jeg splittet, hamra og slo! Løsningen for meg ble å presse det ut med hydraulikk. Et stempel med diameter lik ytre diameter for cutlesslageret, og mothold på baksiden. Jeg vil tro det går med en avdrager også.

 

REDIGERT: Mulig jeg missforstod. Jeg har cutlesslageret i en frittstående brakett, med tilgang på begge sider. Med langkjølt båt har du vel ikke det... Kan du få stemplet av mot noe inni båten, og presse det ut?

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bytta mitt i forrige sommer det var i grunn veldig greit, løsnet settskruene og hadde en "stang" med lodd tredd innpå og med en "knekk" i enden. Holdt "knekken" inne i enden av lageret og dunka med loddet slik at jeg trakk lageret ut, det gikk veldig greit men husk å løsne settskruene..

 

lykke til

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Cutlesslageret er laget i messing/bronse eller bakkelitt. Fjern ror og ta ut propellakselen .Løs settskruene ( 2 stk) på hylsa . Bruk en bajonettsag og skjær flere dype snitt i foringen. Vær forsiktig så du ikke skjærer for dypt og kommer ned i hylsa . Ta en kraftig skrutrekker og slå inn mellom messingforingen og hylsa og deformer foringen. Når foringen er deformert kan man dra den ut med en tang. Sitter den fortsatt kan man borre hull i foringen og feste en kjetting og slå den ut med en slagtrekker.

 

Vanligvis sitter disse bronsjeforingene svært godt og man må bruke litt kraft. Å dra dem ut uten å snitte kan man som regel glemme.

 

(Bajonettsag kan kjøpes billig på Europris til 398,-siden det er verktøy man sjelden bruker)

 

 

www.(-- reference to evil site removed --)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har akkurat gjort denne operasjonen igår og det var som følger:

-løsnet muttere på stevnlageret og slangeklemme på pakkboksen som sitter i forkant på hylserøret

-bikket stvnlageret bakover med kubein til det slapp slangen til pakkboksen

-tok ut hele hylserøret (ca 1,2 m) og satt det i stikka og løsnet stvnlageret (satt no jævl....)

-løsnet settskruer på stevnlageret og presset ut cuttlaslageret i hydraulisk presse (9 tonns trykk før den slapp) så jeg er ikke så sikker på om det er mulig å ta ut dette på annen måte så lenge cutlasslageret er i samme materialet som stevnlageret bronse/messing, da det var irret godt fast.

Mvh

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet cutless lager på begge mine akslinger sist sommer... Det satt som bare f... Det eneste som hjalp da var å spiltte lageret og inn med en bred skrutrekker etter samme prinsipp som HG beskirver litt lenger opp her... Det funket, men hele vokabularet jeg fikk med i oppveksten i Nord Norge ble brukt opp til flere ganger...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen som har skiftet cutlesslager uten å demontere hele hylse systemet??

Erfaringer? Fremgangsmåte? Verktøy?

Hva mener du her med "hele systemet".

Dersom lageret har sittet på i mange år må du nok være forberedt på å ta ut akslingen. Å løsne boltene på klemflensen kan i seg selv være en operasjon dersom det er trangt ved girkassen. Anbefaler å spraye på rustløser flere ganger før du prøver å løsne boltene.

Dersom det er god avstand mellom propell og eventuelt propellakseloppheng/propellakselbrakett og akselgjennomføring vet jeg at noen har klart å slå ut cutlesslageret med et splittet rør som legges omkring akselen og slås mot cutlesslageret. Dette forutsetter nok at du har brukt rikelig med rustløser omkring cutlesslageret. Jeg har også sett noen varme opp materialet omkring cutlesslageret, men dette er avhengig av konstruksjonen omkring cutlesslageret.

Som skrevet i flere innlegg: pass på at du løsner z-skruen som holder cutlesslageret på plass.

Selv måtte jeg etter flere forsøk ta ut akslingen. Burde nok ha gjørt dette med en gang - men lærte av det.

Formoder at du vet at Sleipner har rikt utvalg av cutlesslagre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

resirkulerer denne gamle tråden; og har følgende spm;

Jokeren trenger et nytt cutlesslager, men jeg er usikker på om det som sitter der i dag, er av nylonforing-med-innvendig gummi typen. Har noen en link eller adresse til firma som har andre typer cutlesslagre ?

Hva finnes på gamle lørjer ?

Hvittmetall ? Bronsje ? Messing ?

Kan man sette inn plast / gummitypen om det satt messing / bronsje eller annen type der fra før ?

 

Er den typen med gummi / plast mer tilgivelig i forhold til inretting ? Vil tro at gummibosset tar opp mer avvik i akselinrettingen, enn f.eks et metall lager ?

 

Har snakket med Sleipner, men de har jo bare de av plast / gummi, iallefall i katalogen sin.

 

Jeg har desverre ikke bilde av det som sitter der i dag, da båten er i sjøen..

 

Tips, råd og synspunkter; bitte !

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Storm Halvorsen har nok det største utvalget av slik lagere... De skaffer absolutt alt... og hyggelig å snakke med... men ikke blant de rimeligste...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at det ikke skulle være mulig å bruke vannsmutre gummilager, såkalte cutlesslager, for akslingen i en seilbåt?

 

Det brukes det, men jeg kan liksom ikke huske at det føltes som om det var noen " gummidel" på det lageret. Men - husken er ikke som den var. Eller burde vært. Satser på en ettermontering av et sånt vanlig plast / messing / gummilager.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Største forskjellen på "cutlesslager" i nylon eller bronse er vel prisen. Så vidt jeg kan se går de om hverandre - nylon til under halve prisen gjør vel akkurat samme nytten som bronse. Aksel i mm får du både i mm og tommer utvendig. Aksel i tommer får du kun tommer utvendig. Du har vel kanskje en 25 mm eller 1" aksel og da er utvendig mål 40 mm eller 1 1/2".

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Er liten vri på dette temaet om cutlesslagere:

 

Er det noen som har synspunkter på hvor lang tid det bør gå (år/ forbrukstimer/ turtallsnivåer/annet), før det er hensiktsmessig å skifte cutlesslager?

 

Jeg forutsetter at motor og propellaksel er ganske bra justert.

Link to post
Share on other sites

Greit at denne ble løftet opp igjen, ser det er flere med synspunkter og spørsmål. Kan jo dele litt med meg av erfaringer høstet sist helg da jeg sto oppe på slipp. Som tidligere fortalt hadde hele gummien fra cutlesslageret løsnet og fulgte med propellakselen rundt.

Da jeg kom opp så åpenbarte det seg at mitt cuttlesslager var av bronse, at det hadde en gjenget ring ytterst og at det satt med en liten settskrue. Vi turde ikke annet enn å demontere hele bakre delen av hylsa, Da vi prøvde å løsne på de to boltene som holder hylsa (kl 12 og 6) viste det seg at de var så sipst opp at det var ca 2-3mm gods igjen. De knakk altså i det øyeblikket fastnøkkelen tok tak. Greit egentlig for det var da bare å bruke den STORE rørtanga og skru ut hele den bakre delen av hylsa. Så løsnet jeg ringen som viste seg å være til å skru ut selve cutlesslageret. Genialt. Ingen jeg har snakket med har sett noe lignende... I allefall vi satte bakre hylsedel i stikka og skrudde til det ikke var mer gjenge igjen og banket resten. gikk egentlig ganske greit. Det gamle bronselageret ble skiftet ut med et i nylon fra Båtbua i Fredrikstad. Bakre hylsedel ble skrudd på plass og nye syrefaste festeskruer satt inn i hekken.

Glad egentlig for at jeg måtte løsne bakre hylse for ellers hadde jeg jo ikke sett at festeskruene var nesten tært opp. En god erfaring. Er på sjøen igjen og......jada hun flyter, lekker litt men ikke noe dramatisk. Hylsa er tett som en flaske.

Link to post
Share on other sites

Du har vel kanskje en 25 mm eller 1" aksel og da er utvendig mål 40 mm eller 1 1/2".

 

mvh tuffff

Jeg er nå ikke sikker på dette da... Jeg har en 1 1/4" aksel og cutless lageret utvednig 1 1/2", med andre ord er det veeeldig tynt.... Jeg brant meg på dette i fjor da jeg trodde at alt var helt standard og målte ikke, kjøpte standard på Maritim med 1 3/4" utvendig... Det ligger fremdeles ubrukt i kassen med kjekt å ha ting. Så et greit råd er å måle utvendig også..., så er man sikker

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er nå ikke sikker på dette da... Jeg har en 1 1/4" aksel og cutless lageret utvednig 1 1/2", med andre ord er det veeeldig tynt.... Jeg brant meg på dette i fjor da jeg trodde at alt var helt standard og målte ikke, kjøpte standard på Maritim med 1 3/4" utvendig... Det ligger fremdeles ubrukt i kassen med kjekt å ha ting. Så et greit råd er å måle utvendig også..., så er man sikker

3,2 mm tykkelse på nylon/bronse og gummi med riller tilsammen??? Det var jammen tynt ja. :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Det har vært diskutert mye om bytte av cutlesslager her i det siste. Jeg ble naturlig nok bitt av basillen, og har startet de mentale forberedelser til et bytte neste høst. I den forbindelse la jeg inn en forespørsel på Albin forumet på Yahoo, og fikk raskt svar fra et par kanadiske Albin-kolleger. Jeg fikk sendt noen bilder av et demontert cutlesslager på en Albin 25, og syntes det var en interessant løsning. Her trenger man ikke å ta ut akslingen for å bytte lager, og som man ser på bildene er lageret veldig kort. Noen som har sett lignende system på andre båter? Lageret var i følge de to andre Albin eierne meget lett å få ut og sette på igjen! Det eneste som krevde litt jobb var å ta av propellen...

 

 

bareshaft2.jpg

 

cutlessassembly2.jpg

 

reassembled2.jpg

Link to post
Share on other sites

Når jeg byttet lageret lot jeg det nye stikke 3-4cm ut av stevnbeslaget. Da får man tak med en rørtang neste gang det må skiftes.

Man må heller ikke trekke ut akslingen, kun demontere roret hvis avstanden er for liten. Men propellen kan sitte noe veldig og det kan vel være enklere å trekke ut akslingen enn å ta av propellen?

Link to post
Share on other sites

Ja, den ene av de to jeg fikk mail fra fikk av propellen uten å fjerne roret først. Det lar seg visst gjøre på de fleste A-25'er, men det greieste er jo å ta av roret først. Det vil nok kanskje i de fleste tilfeller være lettest å ta ut akslingen istedet for å fjerne propellen, ja. Dessuten bytter jo mange pakkboks og cutless samtidig. For min egen del trenger jeg bare å bytte cutless, så jeg får tenke litt over saken.

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...