Jump to content

Optima AGM Red Top 50Ah går ned mot 12,55V etter lading


Maika

Recommended Posts

Jeg kjøpte et nytt Optima AGM Red Top 50Ah på høsten 2022.

Spenningen var da på 12,6V, og jeg leste et eller annet sted at det var normalt, og at man skulle lade det opp når man installerte det.

På våren i fjor satte jeg det inn som startbatteri. Det har blitt brukt under 100 ganger til å starte mine to 28Hk VP 2030 diesel-motorer.

Lading har kommet fra dynamoene, samt fra solceller som har vært tilpasset å lade litium-batteriene mine, dvs hhv 14,2V/13,5V, og som da også har ladet start når spenningen har vært over 13,4V. Dette skal være innafor ifl. databladet.
https://d26maze4pb6to3.cloudfront.net/optimabatteries/9513/8878/0808/OPTIMA_RedTop_RT_S_4_2_RT_R_4_2_en.pdf

 

Jeg fulgte ikke noe særlig med på spenningen på dette i fjor, men kjøpte i vinter en Victron Phoenix IP43 50A lader.

Når jeg nå lader opp batteriet (med AGM Spiral cell-programmet innstilt) og lar det stå noen dager før jeg slår av, så synker spenningen gradvis nedover og flater til slutt ut etter kanskje rundt 10 dager på ca 12,55V. 

Jeg mener jeg leste et sted at hvilespenningen skulle være på 12,8V.

 

Er dette helt normalt, har jeg mishandlet batteriet, eller er det kanskje noe feil med det?

I så fall, kan jeg gå tilbake til butikken etter halvannet år og klage? (Det er jo et relativt dyrt blybatteri.)

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 11 timer siden:

Når jeg nå lader opp batteriet (med AGM Spiral cell-programmet innstilt) og lar det stå noen dager før jeg slår av, så synker spenningen gradvis nedover og flater til slutt ut etter kanskje rundt 10 dager på ca 12,55V. 

 

Båtb123 skrev for 1 time siden:

Har også kjøpt nytt Redtop AGM batteri når vi motok batteriet var hvile spenning 12.4 etter lading faller batteriet ned til 12.6 i hvile spenning

 

Jeg synes dette er alt for lav hvilespenning på et AGM batteri, mistenker at de har fått varige skader pga. lagring ved lavt ladenivå 

 

Til sammenligning har jeg tre Victron AGM forbruksbatterier i båten som jeg kjøpte brukt av @Framtia i 2017, og de holder fremdeles 12,95V i hvilespenning etter en hel vinter i båten i opplag uten vedlikeholdslading. 

 

Har også et kostbart AGM startbatteri i Dracoen, det har holdt veldig høy hvilespenning det også, men det gjør det ikke lenger. Årsaken er nok dessverre at jeg har en eller annen strømlekkasje, så når jeg glemmer å skru av hovedstrømsbryteren så tømmes batteriet. Batteriet har nå vært tømt helt ned til 2-10V flere ganger, og nå er hvilespenningen på fullt oppladet batteri nede i 12,65V. Jeg skal ta en CCA test på batteriet og se hva det gir, men jeg tenker at det batteriet nå må ut. Surt, for det var veldig dyrt, og det er ikke gammelt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...