Jump to content

Hydrolift S24 Racing Outboard


Lillef0t

Recommended Posts

For å ikke oversvømme Infra tråden lager jeg her en ny tråd for Hydroliften og dens pågående ombygging.

 

Fra en Yamaha f350 er det nå montert på en litt hissigere Mercury R450 med Sportsmaster girhus.

Jeg fikk hjelp av båtverkestedet med å løfte av Yamahan og bolte på den nye. Ellers rigger jeg alt annet selv.

Og for en som aldri har gjort denne jobben før blir det litt å sette seg inn i, med en masse ledningsnett, deler som må byttes og tilpasses og andre diverse utbedringer. Derfor tar ting litt ekstra tid og det blir noen "aha" øyeblikk underveis og mange erfaringer rikere.

 

Så litt oppdatering på arbeidet så langt;

- Brukt en del timer siste to dagene på å bare demontere alt etter Yamaha, rydde og sortere i gammelt ledningsnett som var et jævla rot og det å bare finne ut hvilke ledninger som er til hva, da mye var spleiset og skjøtet på i flere retninger. Klippet bort en en god bunt og prøver å gjøre det litt mer oversiktlig og ryddig videre.

 

- Fikk i dag skaffet en lengre 14pin ledning da den jeg fikk med var for kort. 

- Bensinslangen måtte skiftes og jeg måtte lage en liten overgang fra 8mm slange over til 10mm på motor. Ble en liten nippel fra Tess til formålet og en slangestuss.

- Trukket ledninger mellom motorrom - konsoll, motor og motorrom og koblet på strøm, bensin etc. 

- Demontert gammel seastar styring.

- Testet rigg, koblet opp og får ikke start. Motor har strøm, tilt fungerer, tenning klikker ved vridning på nøkkel men ikke noe liv. Kontrollboks virker død - ingen funksjoner, heler ikke tilt. Muligens(og forhåpentligvis) er det bare en omprogrammering som skal til.
Eller er det noen annet obvious jeg har glemt?



Litt bilder så lang:

 

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.39.36.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.40.13.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.42.01.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.42.14.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.43.18.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.42.44.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.42.58.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.43.46.png

Link to post
Captain A skrev for 3 timer siden:

Rått

Korleis blir vektfordeling med outboard kontra inboard på S24?

 

Hadde ein slik S 24 med Mercruiser V 8 

 

Kunne hoppe langt med den, var jo heilt nøytral i luften med rette tilt på drev når man tok av på hekkbølger 

 

Jeg har kun kjørt f23 med utenbords, med 225 optimax og tanken montert helt baki så blei den jævla god å kjøre, fikk 59.8knop med 225. Så satte vi på en 300 verado og da blei den litt men blei litt baktung men mye mer leken som en bla en musling, og farta nå er 65 hver eneste dag og 67 som toppnotering 

 

Trur denne vil føles litt baktung, sette seg litt mer på ræva, men det er ikke akuratt en ulempe når det gjelder "æsj" steppa skrog 

Link to post
Lillef0t skrev for 10 timer siden:

- Bensinslangen måtte skiftes og jeg måtte lage en liten overgang fra 8mm slange over til 10mm på motor.

burde det ikke helst vært 10mm hele veien her? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Captain A skrev for 9 timer siden:

Rått

Korleis blir vektfordeling med outboard kontra inboard på S24?

 

Hadde ein slik S 24 med Mercruiser V 8 

 

Kunne hoppe langt med den, var jo heilt nøytral i luften med rette tilt på drev når man tok av på hekkbølger 


Hadde vært interessant å se vektarmen med outboard kontra innboard. Har så klart noe mer vekt bak med heisen og motoren. Men en mercruiser v8 med tilhørende drev veier en god del den også. Fordelen er at det ligger lavere i utgangspunktet.

Trimmen gjør mye med opplevelsen.

Mercuryen er en del lettere enn forrige motor, kortere stamme og annet girhus så tror det kan bli en positiv opplevelse.

Link to post
SV Nasja skrev 17 minutter siden:

 

450R motoren skal vel ha 13mm slange hele veien? 

 

Har du husket "clean power" ledningen direkte på startbatteri? 

Var 12mm slange jeg kjøpte så jeg. Men får kanskje bytte nippel på filteret i steden.

var 8mm slange til yamahan. Tror ikke det manglet på fuel uansett.

 

skal sjekke det ledningene. 
Har strømkabelen til motoren rett på - Polen på batteriet og + Polen via sikringskapet. Samme med kabelen fra ledningsettet. Blir det feil spenning av det?

Link to post
Lillef0t skrev 3 minutter siden:

Var 12mm slange jeg kjøpte så jeg. Men får kanskje bytte nippel på filteret i steden.

var 8mm slange til yamahan. Tror ikke det manglet på fuel uansett.

 

skal sjekke det ledningene. 
Har strømkabelen til motoren rett på - Polen på batteriet og + Polen via sikringskapet. Samme med kabelen fra ledningsettet. Blir det feil spenning av det?

 

Clean power kabelen skal rett på + på batteriet. Det er veldig følsomt det der. 

Så lenge det ikke er liv i spaken så vil du ikke få liv i motoren. 

Er det ny motor? 

Link to post
SV Nasja skrev for 16 timer siden:

 

Clean power kabelen skal rett på + på batteriet. Det er veldig følsomt det der. 

Så lenge det ikke er liv i spaken så vil du ikke få liv i motoren. 

Er det ny motor? 

Koblet om, Utgjorde ingen forskjell. Sjekket sikringer. Strøm på motor ‘starter opp’ med vridning av nøkkel. Men boks er fortsatt død. 
 

Programfeil?

Forslag?

 

Får vel snart bare slepe den til båtverkstedet og få dem til å plugge på pcn

Link to post
Lillef0t skrev 6 minutter siden:

Koblet om, Utgjorde ingen forskjell. Sjekket sikringer. Strøm på motor ‘starter opp’ med vridning av nøkkel. Men boks er fortsatt død. 
 

Programfeil?

Forslag?

 

Får vel snart bare slepe den til båtverkstedet og få dem til å plugge på pcn

 

Hvis det er ny motor som ikke er satt opp tidligere så må du inn med pc. Har dette vært montert i båt tidligere og konfigurert så skal det ikke være nødvendig. 

Link to post
SV Nasja skrev 4 minutter siden:

 

Hvis det er ny motor som ikke er satt opp tidligere så må du inn med pc. Har dette vært montert i båt tidligere og konfigurert så skal det ikke være nødvendig. 

22 modell brukt. Men kontrollboksen som følger med gir tydeligvis ikke noe liv. Har en nyere liggende også, men ikke noe annerledes med den. 
må sikkert sikkert settes opp på nytt da.

synes bare det er rart jeg ikke får lys eller noe i boksen(e).

Link to post
Lillef0t skrev 9 minutter siden:

22 modell brukt. Men kontrollboksen som følger med gir tydeligvis ikke noe liv. Har en nyere liggende også, men ikke noe annerledes med den. 
må sikkert sikkert settes opp på nytt da.

synes bare det er rart jeg ikke får lys eller noe i boksen(e).

Er det denne kontrollboksen som har vert brukt tidligere? På tidligere Verado motorer er det en fargekode på motorstyring (PCM), som må matche kontroll boksen. 

Link to post
Lillef0t skrev 1 time siden:

Skjønner. Den gamle medfølgende boksen har ingen farge å se. Den nye har bare en lilla tusj strek på noen merker.

Kan det programmeres om eller må det en annen boks til? Eller pcm boks for den saks skyld

Jeg er ikke ekspert på dette, men bytta PCM på min Verado,tenkte det var "plug and play", men det viste seg det var feil fargekode, fikk inn ikke start.

Fikk Lundins Marin til å programmere om, ble greit, men tror han tok 8000,- for jobben. 

Men jeg skal ikke si det er problemet her, så sjekk litt først med de som kan mer. 

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Liten oppdatering :crazy:

Ser ikke ut som det har skjedd all verdens men det som er blitt gjort har allikevel tatt tid og vært litt hodebry allikevel for en "first time" :D

 

- Demontert gammelt utstyr, ledninger, styring, hydraulikkpumpe etc.

- Trukket og koblet på strøm, motorkabel og ny bensinslange fra/til motor.

- Trukket ledninger og hydraulikkslanger til styring.

- Ryddet noe i elektrisk, som er et rot fra tidligere. Ser nå også ut til at jeg må legge opp litt nytt, da fler ledninger er slitt og gnisset over, og noen knapper ikke virker.
- Montert riggplate innunder konsoll. Limte fast en finerplate på bakveggen og boltet fastet riggplaten med ledningsnett på den.

- Montert ny hydraulikkpumpe. Limte fast noen klosser litt opp fra vbunnen og boltet pumpa fast i disse. Da unngikk jeg og skru noe i glassfiberen.

- Boret og montert ny styring. Seastar og mercury sin passet ikke om hverandre.

- Skjært ut nye plater i syrefast alu til dashbord for montering av ny kontrollboks og smartcraftklokker. (Her ønsker jeg en penere løsning så dette blir midlertidig. Enten en hel plate tilpasset konsollen eller bytte ut eksisterende med karbonplater).

 

- Fikk jo ikke liv i kontrollboksen, verken gammel eller ny, og dermed ikke startet. En del feilsøking og den endte tilbake på verkstedet, med litt videre feilsøking der.
Måtte bytte en junction boks fra 4 til 6 kontakter, legge ny "clean power" kabel fra batteri til junction box for å få strøm på kontrollboks og så omprogrammere. Da fikk vi liv!
Men, det henger fortsatt en "water in fuel" melding igjen på smartcraft klokka som ikke er mulig å slette. Jeg har ikke en sånn føler montert en gang så det får bare være enn så lenge.

Videre blir det litt jobb med det elektriske før ting er på stell. SÅ skal det vaskes, teak renses og oljes og båt poleres.

På propellerfronten har jeg nå en rubex pro lp4 26´, Bravo 1 26 og 28, og en Maximus 34p(1). Håper sistnevnte kan slipes og moddes til å fungere. Time Will show.

 

Skjermbilde 2024-05-14 kl. 13.53.32.png

Skjermbilde 2024-05-14 kl. 13.53.02.png

Skjermbilde 2024-05-14 kl. 13.52.41.png

Skjermbilde 2024-05-14 kl. 13.53.23.png

Skjermbilde 2024-05-14 kl. 13.53.11.png

Skjermbilde 2024-05-14 kl. 13.52.28.png

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...