Jump to content

Hydrolift S24 Racing Outboard


Lillef0t

Recommended Posts

For å ikke oversvømme Infra tråden lager jeg her en ny tråd for Hydroliften og dens pågående ombygging.

 

Fra en Yamaha f350 er det nå montert på en litt hissigere Mercury R450 med Sportsmaster girhus.

Jeg fikk hjelp av båtverkestedet med å løfte av Yamahan og bolte på den nye. Ellers rigger jeg alt annet selv.

Og for en som aldri har gjort denne jobben før blir det litt å sette seg inn i, med en masse ledningsnett, deler som må byttes og tilpasses og andre diverse utbedringer. Derfor tar ting litt ekstra tid og det blir noen "aha" øyeblikk underveis og mange erfaringer rikere.

 

Så litt oppdatering på arbeidet så langt;

- Brukt en del timer siste to dagene på å bare demontere alt etter Yamaha, rydde og sortere i gammelt ledningsnett som var et jævla rot og det å bare finne ut hvilke ledninger som er til hva, da mye var spleiset og skjøtet på i flere retninger. Klippet bort en en god bunt og prøver å gjøre det litt mer oversiktlig og ryddig videre.

 

- Fikk i dag skaffet en lengre 14pin ledning da den jeg fikk med var for kort. 

- Bensinslangen måtte skiftes og jeg måtte lage en liten overgang fra 8mm slange over til 10mm på motor. Ble en liten nippel fra Tess til formålet og en slangestuss.

- Trukket ledninger mellom motorrom - konsoll, motor og motorrom og koblet på strøm, bensin etc. 

- Demontert gammel seastar styring.

- Testet rigg, koblet opp og får ikke start. Motor har strøm, tilt fungerer, tenning klikker ved vridning på nøkkel men ikke noe liv. Kontrollboks virker død - ingen funksjoner, heler ikke tilt. Muligens(og forhåpentligvis) er det bare en omprogrammering som skal til.
Eller er det noen annet obvious jeg har glemt?



Litt bilder så lang:

 

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.39.36.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.40.13.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.42.01.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.42.14.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.43.18.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.42.44.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.42.58.png

Skjermbilde 2024-04-24 kl. 00.43.46.png

Link to post
Share on other sites

Rått

Korleis blir vektfordeling med outboard kontra inboard på S24?

 

Hadde ein slik S 24 med Mercruiser V 8 

 

Kunne hoppe langt med den, var jo heilt nøytral i luften med rette tilt på drev når man tok av på hekkbølger 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 3 timer siden:

Rått

Korleis blir vektfordeling med outboard kontra inboard på S24?

 

Hadde ein slik S 24 med Mercruiser V 8 

 

Kunne hoppe langt med den, var jo heilt nøytral i luften med rette tilt på drev når man tok av på hekkbølger 

 

Jeg har kun kjørt f23 med utenbords, med 225 optimax og tanken montert helt baki så blei den jævla god å kjøre, fikk 59.8knop med 225. Så satte vi på en 300 verado og da blei den litt men blei litt baktung men mye mer leken som en bla en musling, og farta nå er 65 hver eneste dag og 67 som toppnotering 

 

Trur denne vil føles litt baktung, sette seg litt mer på ræva, men det er ikke akuratt en ulempe når det gjelder "æsj" steppa skrog 

Link to post
Share on other sites

Steppet skrog bør jo ligge nedpå for og få noe effekt av stepp

S24 ligger jo som lim i svinger når baugen er tiltet litt ned

Bak stepp på S24 er det knapt noen steglister, må nå bli litt kilen når farten blir stor vist den er for baktung

 

 

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 10 timer siden:

- Bensinslangen måtte skiftes og jeg måtte lage en liten overgang fra 8mm slange over til 10mm på motor.

burde det ikke helst vært 10mm hele veien her? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 10 minutter siden:

burde det ikke helst vært 10mm hele veien her? 

Kunne nok med fordel byttet nippel fra bensinfilteret og kjørt 10mm hele veien ja, men var det jeg fikk tak i. Den får nok tilstrekkelig suppe allikevel.

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 9 timer siden:

Rått

Korleis blir vektfordeling med outboard kontra inboard på S24?

 

Hadde ein slik S 24 med Mercruiser V 8 

 

Kunne hoppe langt med den, var jo heilt nøytral i luften med rette tilt på drev når man tok av på hekkbølger 


Hadde vært interessant å se vektarmen med outboard kontra innboard. Har så klart noe mer vekt bak med heisen og motoren. Men en mercruiser v8 med tilhørende drev veier en god del den også. Fordelen er at det ligger lavere i utgangspunktet.

Trimmen gjør mye med opplevelsen.

Mercuryen er en del lettere enn forrige motor, kortere stamme og annet girhus så tror det kan bli en positiv opplevelse.

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 12 timer siden:

Kunne nok med fordel byttet nippel fra bensinfilteret og kjørt 10mm hele veien ja, men var det jeg fikk tak i. Den får nok tilstrekkelig suppe allikevel.

 

450R motoren skal vel ha 13mm slange hele veien? 

 

Har du husket "clean power" ledningen direkte på startbatteri? 

Link to post
Share on other sites

SV Nasja skrev 17 minutter siden:

 

450R motoren skal vel ha 13mm slange hele veien? 

 

Har du husket "clean power" ledningen direkte på startbatteri? 

Var 12mm slange jeg kjøpte så jeg. Men får kanskje bytte nippel på filteret i steden.

var 8mm slange til yamahan. Tror ikke det manglet på fuel uansett.

 

skal sjekke det ledningene. 
Har strømkabelen til motoren rett på - Polen på batteriet og + Polen via sikringskapet. Samme med kabelen fra ledningsettet. Blir det feil spenning av det?

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev 3 minutter siden:

Var 12mm slange jeg kjøpte så jeg. Men får kanskje bytte nippel på filteret i steden.

var 8mm slange til yamahan. Tror ikke det manglet på fuel uansett.

 

skal sjekke det ledningene. 
Har strømkabelen til motoren rett på - Polen på batteriet og + Polen via sikringskapet. Samme med kabelen fra ledningsettet. Blir det feil spenning av det?

 

Clean power kabelen skal rett på + på batteriet. Det er veldig følsomt det der. 

Så lenge det ikke er liv i spaken så vil du ikke få liv i motoren. 

Er det ny motor? 

Link to post
Share on other sites

SV Nasja skrev for 8 timer siden:

 

Clean power kabelen skal rett på + på batteriet. Det er veldig følsomt det der. 

Så lenge det ikke er liv i spaken så vil du ikke få liv i motoren. 

Er det ny motor? 

Mulig løsningen ligger der altså. Kobler på igjen i kveld og sjekker👏

Link to post
Share on other sites

Om det er noen gode forslag til hvor og hvordan riggplater kan festes så fyr løs.

 

jeg tenkte å kanskje bare skjære ut en plate som limes fast på enten knestøtta eller bakveggen mot sofaen, med bolter fra baksiden som riggplata kan skrus fast i. Og tilsvarende løsning inn under konsollen for den andre riggplata.

Link to post
Share on other sites

SV Nasja skrev for 16 timer siden:

 

Clean power kabelen skal rett på + på batteriet. Det er veldig følsomt det der. 

Så lenge det ikke er liv i spaken så vil du ikke få liv i motoren. 

Er det ny motor? 

Koblet om, Utgjorde ingen forskjell. Sjekket sikringer. Strøm på motor ‘starter opp’ med vridning av nøkkel. Men boks er fortsatt død. 
 

Programfeil?

Forslag?

 

Får vel snart bare slepe den til båtverkstedet og få dem til å plugge på pcn

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev 6 minutter siden:

Koblet om, Utgjorde ingen forskjell. Sjekket sikringer. Strøm på motor ‘starter opp’ med vridning av nøkkel. Men boks er fortsatt død. 
 

Programfeil?

Forslag?

 

Får vel snart bare slepe den til båtverkstedet og få dem til å plugge på pcn

 

Hvis det er ny motor som ikke er satt opp tidligere så må du inn med pc. Har dette vært montert i båt tidligere og konfigurert så skal det ikke være nødvendig. 

Link to post
Share on other sites

SV Nasja skrev 4 minutter siden:

 

Hvis det er ny motor som ikke er satt opp tidligere så må du inn med pc. Har dette vært montert i båt tidligere og konfigurert så skal det ikke være nødvendig. 

22 modell brukt. Men kontrollboksen som følger med gir tydeligvis ikke noe liv. Har en nyere liggende også, men ikke noe annerledes med den. 
må sikkert sikkert settes opp på nytt da.

synes bare det er rart jeg ikke får lys eller noe i boksen(e).

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev 9 minutter siden:

22 modell brukt. Men kontrollboksen som følger med gir tydeligvis ikke noe liv. Har en nyere liggende også, men ikke noe annerledes med den. 
må sikkert sikkert settes opp på nytt da.

synes bare det er rart jeg ikke får lys eller noe i boksen(e).

Er det denne kontrollboksen som har vert brukt tidligere? På tidligere Verado motorer er det en fargekode på motorstyring (PCM), som må matche kontroll boksen. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 3 minutter siden:

Er det denne kontrollboksen som har vert brukt tidligere? På tidligere Verado motorer er det en fargekode på motorstyring (PCM), som må matche kontroll boksen. 

Påsto det, men jeg har mine tvil iom. At det ikke virker. image.jpg.e84e50743bf4a2782a2af0972fe1bc4c.jpg

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 1 minutt siden:

Ser du har oransje. Da skal du ha oransje gass/gir. 

Skjønner. Den gamle medfølgende boksen har ingen farge å se. Den nye har bare en lilla tusj strek på noen merker.

Kan det programmeres om eller må det en annen boks til? Eller pcm boks for den saks skyld

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev 1 time siden:

Skjønner. Den gamle medfølgende boksen har ingen farge å se. Den nye har bare en lilla tusj strek på noen merker.

Kan det programmeres om eller må det en annen boks til? Eller pcm boks for den saks skyld

Jeg er ikke ekspert på dette, men bytta PCM på min Verado,tenkte det var "plug and play", men det viste seg det var feil fargekode, fikk inn ikke start.

Fikk Lundins Marin til å programmere om, ble greit, men tror han tok 8000,- for jobben. 

Men jeg skal ikke si det er problemet her, så sjekk litt først med de som kan mer. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...