Jump to content

Hydrolift S24 Racing Outboard


Lillef0t

Recommended Posts

Det har vært litt utfordringer på veien som alltid.
Litt elektronikk som krangla, litt gammelt som måtte ryddes i etc.

Og brått så døde startmotoren kort tid etter første sjøsetting.

Viste seg at at motor ikke hadde drenert vann riktig og startmotor hadde rustet i stykker.

Fikk heldigvis hjelp til å skaffe en ny en raskt ellers hadde hele sesongen røket da ny startmotor ikke fantes på hovedlager i Belgia en gang.

Været har vært ymse men nå den siste uken ble det virkelig flott og vi fikk noen fine dager langs kysten fra Tønsberg til Kragerø!

Det har vært utfordrende å finne propell til oppsettet også så jeg har dratt en for tung stock Bravo 28 og får bare 63kn på 5400 rpm med 21% slip og en litt "slapp" respons.

MEN, i kveld skal det hentes en ny rå 5b Cleaver og jeg forventer en drastisk endring i både fart og opplevelse. Endelig! Nå skal Sportmaster kassa og heisen få skinne slikt det er ment.

Og SE så pent dette ble! :thumbsup:

 

Skjermbilde 2024-07-23 kl. 13.01.02.png

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 13 timer siden:

si hvordan det går! 

 

jeg har hatt iriterende bra hell med org bravoer oppigjennom :o 

men cleavere har kulere hale da ;) 

Skal se om ikke får testet litt senere i dag om været holder seg!

 

En stock bravo fungerer i hvert fall ikke. For høy motormontering og løft fra propellen akter i tillegg. Masse slip og kavitasjon.

 

En FS variant kan nok fungere bedre, med kortere boss og litt tilpasninger. 
 


 

 

Link to post
Share on other sites

Smugla inn fra Sverige😄

 

en 14,5d 25,5 cleaver.

 

fikk 69knop og 6000rpm med litt mye vind i går, så har fortsatt en del å gå på opp mot 6500rpm for å hente siste hestene ut av motoren og kan heise videre. Men det er Overraskende tungt å nå opp dit. Forventa mer trøkk fra kompressor og alt altså!

 

men båten er jo også delvis lasta opp med tauverk, dregg, puter, blytunge hydroliftstoler mm.

 

Når en ser tilbake så var yamahan overraskende sterk altså, med 63-64 knop rundt 6000rpm.

 

Men båten nå med sm gear, ny styring, cleaver… går som på skinner!

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 1 time siden:

Smugla inn fra Sverige😄

 

en 14,5d 25,5 cleaver.

 

fikk 69knop og 6000rpm med litt mye vind i går, så har fortsatt en del å gå på opp mot 6500rpm for å hente siste hestene ut av motoren og kan heise videre. Men det er Overraskende tungt å nå opp dit. Forventa mer trøkk fra kompressor og alt altså!

 

men båten er jo også delvis lasta opp med tauverk, dregg, puter, blytunge hydroliftstoler mm.

 

Når en ser tilbake så var yamahan overraskende sterk altså, med 63-64 knop rundt 6000rpm.

 

Men båten nå med sm gear, ny styring, cleaver… går som på skinner!

 

Gikk alt greit ift hub'en? Var jeg som hjalp deg med slegge i går :-) Ble det noe vibrasjoner eller satt den som den skulle? (Med 69 knop håper jeg den satt ordentlig...)

Link to post
Share on other sites

Dodraugen skrev for 8 timer siden:

 

Gikk alt greit ift hub'en? Var jeg som hjalp deg med slegge i går :-) Ble det noe vibrasjoner eller satt den som den skulle? (Med 69 knop håper jeg den satt ordentlig...)

Moro at du er innom her og titter og! 
Takk for hjelpen.
Det gikk fint å kjøre med, merket ikke noe unormalt. Men jeg tar den av før neste tur og fetter inn gummien litt og banker den helt nedpå. Meg som kjørte fra et par ting hjemme den dagen.

 

 

Eika skrev for 3 timer siden:

5 bladere er tunge å drive, men når man først får fart på de så skyver de godt :) 

 

Men du mangler endel knop i forhold til hva man burde forvente. Når man får rett propell så skjer det noe 


Har du testet ut litt ordentlige 4 bladere opp mot 5 bladere? "Ryktet" sier jo 4 bladere er raskere. Denne er allikevel meget effektiv.
Hadde vært interessant og tweaket bravoen jeg har liggende også, for å ha to stk.

Dreie av bosset så ikke den løfter, Redusere diameteren noe, og få slipa den ned litt. Men den er ikke i nærheten å sitte på samme måte ved høyt løft. Men foreløpig løfter den for mye uansett så det blir feil å sammenligne.

Det her er samme propell som drar nitra båtene opp i over 100 knop, bare litt mindre stigning. 
Nitra 22 kjører 93 knop på 6450rpm med samme 5blader 29,5p.

Nitra 30 110-115knop på 33-36p.

 

Mannen bak propellene lager også samme variant som 4blader men hadde ingen å sende meg akkurat nå, men 5 bladeren er bedre.
Jeg fikk beskjed om å bare fortsette å heise helt til propellen slapp og så lenge jeg hadde vanntrykk.
Så det blir neste test. Utover det nærmer det seg, men må få hentet ut 400-500rpm til da det er litt futt der på toppen på denne motoren. 

Men er som du sier, mangler noen knop her og enn så lenge er jeg ikke akkurat i ekstase over byttet. 


Tror du skroget, litt rufsete bunnstoff og bittelitt algevekst kan sakke båten særlig og stjele noen rpm?

Link to post
Share on other sites

Nitra 30 har vel ikke vært over 104 ennå ? Det er jævli fort med en vbunner og de har ett håp om 110-115. 

 

Jeg liker 4 bladere bedre enn 5 bladere, hvorfor vet jeg ikke helt, men det har vel kansje noe med at de 4 bladerne jeg har er jævli gode og de 5 bladerne jeg har prøvd har vært så som så på mine båter. Jeg har en 15.25x24 hydromotive av den gamle årgangen, skal høre litt med propell mannen min om jeg får lov til å la deg prøve den 

 

Bravo skal jeg ikke skrive meninga mi om på offentligt nett, men opp til 80knop holder de grepet etter mye modifisering og mange tusenlapper 

 

Men han har rett, det er bare og lifte til turtallet kommer også slippe den nedover så mye du kan når turtallet har kommet 

 

Ujevnt bunnstoff og litt alger bremser godt opp :/ vet om flere som har stoffa racerbåtene og plutselig har de mista 5-6-7knop, selvpolerende er søppel på båter som dette, hardt går til nød, men beste er å ta båten opp og spyle den jevnligt 

Link to post
Share on other sites

Dem har jo både 29 og 30 utgaver, og hvilken som er maxa ut vet jeg ikke. Men jo.. Prater litt med dem. 110++ med r450 og rett i underkant av 110 med 2xr400 v10.

 

Er hydromotive proppen 4b eller 5b? Jeg vet goldfish kjører ned mot 24p så det er nok en veldig riktig pitch. MEN dem har ikke lift som jeg har.
Det hadde vært ålreit å teste bare for å få mer data ja.


Skulle gjerne prøvd en 26/27 bravo fs/XS også for eksempel.

Slik jeg har forstått er en 27 bravo en cuppa 26. Og min Stock 28 kan da være litt ymse på kvaliteten.
 Butikken her har en 27fs liggende men nå kan jeg ikke kjøpe mer bare for å teste. Men bytter gjerne bort min egen 28.

 

På 28 tender klarer de allikevel opp mot 70 knop med 450 og uten lift. Da med bravo eller max5. Overraskende at jeg da ikke får mer altså. 
Synd denne hydroliften ikke er en rr og carbon utgave i utgangspunktet.

Men, om litt rufsete stoff etc stjeler såpass fart så taper jeg kanskje litt der altså. Den er litt brun under etter fjoråret, så har tenkt tanken om å våtslipe alt under. Nå har den også ligget ute en drøy måned vel. 

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært 5 blader hadde jeg solgt den for lengst, jeg har kun en 5blader 14.5x30" igjen, jeg elsker de gamle 4 bladerne :) 

 

24" hydromotive er ikke 24", de er litt ekstra krasse i tuppene så i realiteten er de 26" :) 

 

Hvorfor våtslipe under? Mye raskere og tørr slipe, får jo godt slipepapir og gode maskiner til den jobben, tar ikke så mange timene heller 

Link to post
Share on other sites

Jeg blir nok bare mer bitt av basillen etterhvert jeg også, og får boden full av propeller som deg til slutt:giggle:

 

Eika skrev 7 minutter siden:

24" hydromotive er ikke 24", de er litt ekstra krasse i tuppene så i realiteten er de 26" :) 

Jeg skjønner. Høres ut som noe en bør prøve en gang.

 

Roland som han heter skulle lufte tallene fra første test videre, Men var veldig overbevist om at dette setupet med såpass setback,lift og motor skulle ha en sånn type Cleaver. Vi lurte først på å montere en 29,5p men ser nå det blir alt for tungt.

 

Eika skrev 9 minutter siden:

Hvorfor våtslipe under? Mye raskere og tørr slipe, får jo godt slipepapir og gode maskiner til den jobben, tar ikke så mange timene heller 

Leste bare tidligere at en våtslipte det, men om du sier noe annet er det jo lettvint å gyve løs med en maskin tørt.
Det frister å dra båten opp på hengeren en dag nå og slipe over. Den ble kun høytrykkvasket med vann etter forrige sesong.

Link to post
Share on other sites

Cleavere er for spessielt intresserte. Det er kun for de som skal kjøre bunngass det, for når man får litt lavere propell hastighet så går slippet opp 

 

Jeg har slutta helt å kjøre med sinnsyke cleavere, har blitt glad i semi cleavere jeg. Men det er lite som er tøffere enn cleavere da :) 

 

Her er favoritt propellen min, den serien har fungert overaskende bra på alt vi har prøvd de på, av båter som skal gå fort 

https://hydromotive.com/products/propellers/intimidator-quad-iv/

 

Her er den 5 bladeren jeg har igjen og den kommer til og bli solgt ganske snart. Holder meg til hydromotive jeg :) det er en som var innom her tideligere i kveld å røska den og en 32 hydromotive med seg, før han skulle på Hvaler open i helga 

https://hillmarine.com/products/copy-of-drag-four-semi-cleaver-propeller

 

Link to post
Share on other sites

Må jo bare forsøke å skaffe en slik hydromotive i samlingen da! Men skulle gjerne prøvd en i 24-28 området først. Andvik kan vel sikkert modde den litt også ved behov om vi er nesten der på pitchen og diameter?

Link to post
Share on other sites

Andvik gjør alt med propellene han, jeg hadde en knøvla 28, som han retta opp, kappa av bladene og monterte de på igjen, resultatet blei en 34" som er 36" i tuppene og skal gi en teoretisk toppfart på 105-110knop på den båten den er bygd til 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 4 minutter siden:

Andvik gjør alt med propellene han, jeg hadde en knøvla 28, som han retta opp, kappa av bladene og monterte de på igjen, resultatet blei en 34" som er 36" i tuppene og skal gi en teoretisk toppfart på 105-110knop på den båten den er bygd til 

Interressant.

Hva tenker du "vi" kan gjøre med bravon jeg har liggende? Korte tuben, cuppe den(stock har jo nærmest ingen), endre pitchen i tuppene etc. Regner med han er gjort litt av hvert med bravo opp i gjennom?
Ønsker jo sikkert å heise denne godt opp også, men den trivdes ikke så godt i sjøen sist og ga mye slip og lavt turtall.

 

Link to post
Share on other sites

Det beste man gjør med bravo er å selge den :) i allefall etter min erfaring

 

Jeg har vel hatt 10-15 bravoer opp igjennom, noen orginale og noen modifiserte, har gitt de opp jeg på båter som skal være noe mer enn bruksbåter 

Link to post
Share on other sites

Driter i bravoen da om du er så skråsikker etter egne tester opp igjennom😂

 

skulle gjerne prøvd den samme rubex 26 som sto på yamahan før bare for ren sammenligning. Der var tuben kappa en del sikkert for mindre løft i ræva. Fikk dog mye chine Walk med det oppsettet.

 

tror jeg får tak i den men da må jeg ha enda en hub igjen.

Link to post
Share on other sites

Propeller handler mye om kjørestil og oppsett, har opplevd flere ganger at folk liker propeller og oppsett jeg ikke liker. 

 

Det viktigste jeg har lært etter 15år med speedbåt, det er og ikke høre på andre men prøve selv med mindre det er noe kritisk som må gjøres sånn og sånn 

 

Jeg skal se litt igjennom propellhylla og veggen for og se hva som kan passe deg, så får man testa litt. 

 

Ang propellboss, det er bare og få kjøpt inn, sånn at det er enkelt og teste litt forskjelligt. Plutselig må du prøve 10 forskjellige før du treffer "the one" som passer oppsettet og kjørestilen din

Link to post
Share on other sites

@Eika @dieselfan

 

mangler fortsatt noen knop og 400-500rpm og de er avgjørende for de siste hestene og farta her.

 

Tenkte å høre med dere om noen triks for å hente det ut.

en løsning er selvfølgelig en lavere pitch men tror propellen er veldig nære og det må være noe annet. Den sitter også veldig fint på vannet nå og går relativt stabilt og fint opp mot 67-69knop. 


Kjørte ganske hardt i går, heiset det vi kunne og kjørte til alarmen på kjøling kom.

Får noe høy slip ifht kalkulator.

Bravo var 20%+ og denne 5bladeren rundt 12% nå. 
Samme propell på nitra kjører med 4-5% slip.

I og med at båten er bygd om er det ikke gitt at vannet kommer helt optimalt bakover til propell. Tanker?

Mindre slip = mer fart. 

 

Bunnstoff og litt algevekst kan kanskje bremse litt. Men hvor mye?

Skal jeg ta den opp å slipe glattere?

 

Så er det båtens vekt. Tross alt ikke en ren speedbåt det her så vekta er vel deretter.

Balanse i båten kan kanskje bidra men er veldig begrensa hva jeg får gjort her, om noen ting.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 3blader hydromotive 24" (26 i tuppene) du kan få prøve hvis du gir på forsiktigt, det er 450hk så hvis du klemmer til fra null, så er jeg redd den kansje vil svikte, men den er den gode gamle årgangen så den burde tåle det hvis du viser litt hensyn. Du har nr mitt, så det er bare og sende ja eller nei om jeg skal ta den med fra verkstedet idag. 

 

Men nå må vi @alfaalfa på saken, mannen kan steppa skrog og hsr kunnskap nok om propeller til at jeg bare står og klør meg i hue. 

Link to post
Share on other sites

Kom også på at bensinslangen fra motor er 12mm tror jeg og strupet ned med en nippel fra 12-8mm inn på slangen videre inn til båt og ned på filter. Kan det strupe performance?


Tviler egentlig på det men. Den suger jo det den skal ha.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...