Jump to content

Er det mulig å få støpt/maskinert nye endelokk til kjøler?


bellen

Recommended Posts

På grunn av dårlig vedlikehold, så har endelokkene på ladeluftkjøler til min Yanmar 6KYM-ETE blitt opptært. Det finnes ikke flere slike lokk på lager hverken i Holland eller Japan, og min yanmarleverandør har spurt fabrikken direkte om det er mulig å få produsert nye. Det viste seg å være umulig på grunn av at underleverandøren av desse kjølerene er gått konkurs, og derfor har ikke Yanmar flere på lager. 

Finnes det noen som kan lage nye lokk ved å kopiere mine gamle lokk?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 24 minutter siden:

Det gjør det nok. Men hvordan ser de ut? Og hvilket materiale skal de være av?

 

Det er del nummer 19 og 20. Jeg regner med at lokkene er laget av støpejern.

Screenshot_2024-04-24-17-31-52-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg.7a4e35d2f8d988a80b78e3a1d3ed9ec6.jpg

 

Roger jo skrev 20 minutter siden:

Ta de med til et maskinverksted  mulig de lar seg reparere.

Dem lar seg nok ikke reparere. Opptært og mest sannsynlig bare grafitten igjen av metallet.

Link to post
Share on other sites

Er dette noe som er mulig å 3D-printe av en eller annen plastkvalitet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Er dette noe som er mulig å 3D-printe av en eller annen plastkvalitet?

Nei, det er nok dessverre lite lurt. Det står sinkstaver i endelokkene, og disse må ha kontakt med metall. Kjølere er også konstruert slik at om sinken skulle bli helt opptært, så er det endelokkene som skal fungere som offeranode for resten av kjøleren (noe som har skjedd her).

Link to post
Share on other sites

Sinken kan jo settes i plastlokket med utvendig forbindelse til metallet som skal beskyttes. Og sinken er vel mulig å bytte i rett tid om dette legges inn i vedlikeholdsprogrammet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Et maskineringsverksted med dreiebenk kan lage slikt, men prisen kan nok bli stiv. Det er vel i realiteten bare to rørender med lokk og en skillevegg sveist inn på midten. I tillegg må du ha gjenget opp eller sveist på etpar rørstusser for tilkoblinger og sinkplugg.

Man finner en rørstubb, sveiser lokk, skillevegg og ører til boltene. Deretter setter man det i dreiebenken og planerer tetningsflaten og skilleveggen samtidig.

Mons

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg vært gjennom tidligere på verkstedet. En kunde hadde samme problem med en hjemme marinisert bilmotor.

Vi endte opp med å reise ned på den lokale VGS og snakket med en av lærerne på TIF.

En lærer og tre elever tok på seg å lage nye.

Vi ventet i tre uker, og da de var ferdige hadde vi med pizza til hele klassen.

Kvaliteten på endestykket var bra.

Ofte vil lærerne gjerne ha slike utfordringer til elevene sine, da det ligger uten for pensum, men krever litt tankevirksomhet og tilpasning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...