Jump to content

Vannrense-tabletter? Har dette noe for seg etter at vanntanken er rengjort?


Hekri

Recommended Posts

Har greid å lirke ut en av to stk 250 liter vanntanker. 

Skylte ut mange gamle gule tabletter som må ga vært på tanken(e) i årevis.

Er det rester av disse jeg skylte ut?

image.png.cc08bbea178a0ccbebd0e0cc65058e15.png

 

Lommelykt-lys ned i tanken før skylling: 

20240425_195135.jpg.81eb4cdd985cb5bbdfd2496685a37d21.jpg

 

20240425_192921.jpg.88e8a9673af3e35d7be03b046cac208b.jpg

 

Nå blir det reint. Tank nr 2 i morgen. 

Men hva oppnås med å ha massevis av piller på vanntankene? 

 

Noen som har noe erfaringer med effekten av tilsetninger i forbruksvannet?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at slike piller kun har noe for seg om man fyller på litt tvilsomme steder og vil sikre seg. Og at de tydeligvis ikke løser seg opp som de skal, og at de derfor egentlig har lite for seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har aldri brukt tilsetninger til vannet men har kloret tankene på litt tilfeldig basis en gang i ny og ne (max en gang i året men heller med flere års mellomrom) og har aldri hatt vannproblemer i løpet av noe sånt som 4 tiår i båt... En runde med klor på nyinnkjøpt båt der en ikke aner noe om historikken kan være klokt...

 

Har i enkelte perioder brukt filterkanne til drikkevann fordi exen forlangte det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De tablettene skal ligge i tanken en stund for så å bli spylt ut.

 

Står klart i bruksanvisningen.

Har gjort det på min vanntank en gang i året.

 

Det skummer godt de første gangen men så gir det seg.

Skal ikke etterlate skadelige rester.

 

Syns det blir bedre smak på vannet etter rens:wink:

Men mulig det bare er placebo:giggle:

Link to post
Share on other sites

@Thoma_s, en stund? Det er minst 10 år siden disse tankene var ute. Da var det kanskje på tide å ta skylle-jobben. 

Jeg var innom Maritim i dag, og de har flaske med tabletter i flytende form. Fikk ikke tak i hva de heter. 

Kan helles på tanken før vann-fylling.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Takk for link TideRace! Der var det dog kjørt på med mer klor enn det jeg brukte ifjor våres. Da helte jeg en liten kopp i hver tank (210-150l). Skylte et par ganger.

 

Båten er fra 2015, og vi drikker dette vannet. Det samme gjorde vi i motorbåten som var fra 2013. Plasttanker.

 

Jeg brukte pille-rens i motorbåten, men jeg løste de opp i vann før jeg helte blandingen på tanken.

 

Er vi fra sans og samling vi som drikker vannet fra plast tankene i båten ? 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Er vi fra sans og samling vi som drikker vannet fra plast tankene i båten ? 

 

På ingen måte.

Jeg kjører klorin-oppskriften fra Lilleborg på begge vanntanker ombord som fast rutine sammen med vårpussen hvert år. Viktig å få klorvannet helt ut til alle kraner ombord, samt skru av "filtergitterne" ytterst på kranene og legge disse i sterk kloroppløsning over natten. Med denne årlige rutinen har vi brukt vannet ombord til drikkevann og matlaging i alle år. Aldri opplevd "båtmage" eller ubehag noen gang.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 14 timer siden:

... har etter hvert bare gått over til å bruke klorin om våren og deretter bare fylle på nytt vann uten noe tilsetninger.

Vi følger også denne prosedyren. Hver vår heller jeg en 1,5 liters kanne med klor på tanken og fyller opp med vann. Tapper i alle kraner, og lar det stå slik et døgn. Tanken må flushes 4-5 ganger for å få bort all klorsmaken, men så har vi rent og friskt drikkevann hele sesongen. Ungene er oppvokst med det, og for dem er det like naturlig som hjemme å tappe seg et glass vann fra springen. Har aldri hatt dårlig smak på vannet, og ingen har blitt syke av å drikke det. Veldig greit å slippe dunker med drikkevann ved siden av. Det blir jo å rykke 100 år tilbake i tid. 

Link to post
Share on other sites

Very good! Da skal det drikkes av tankene i sommer også.

 

Beredskapslageret jeg har i kjelleren på plastkanner: Jeg antar jeg kan drikke det vannet også

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...