Regattafisker Startet 26.April Del på Facebook Startet 26.April Jeg har en ny båt hvor skroget er helt ubehandlet. Den står på henger og settes ut her og der, som regel ikke lenger enn en uke av gangen, maks en måned. Båten brukes både i salt- og ferskvann. Hvordan burde jeg behandle skroget under vannlinjen? Om så det burde behandles, hva tenker dere om oppskriften i denne videoen fra Marineshop? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April regattabåt (seilbåt) eller fiskebåt et jo et naturlig spørsmål. og du får to forskjellige svar... J-70 står vanligvis på land mellom noen timers seiling, og stoffes ikke. Enhver motorbåt ville jeg stoffet om den skal ligge mer enn en uke i sjøen. Hadde jolla mi på vannet i tre uker, den ble full av rur... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April Enig med Code0, Hvis båten blir liggende i mer en en uke eller to ville jeg stoffet den for det aktuelle vannet (ferskvann/saltvann). Så ikke videoen, men det ligger flere tråder og filmer om hvordan båten skal behandles, primes og stoffes her og på youtube. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April Om dette er nødvendig kommer an på hvor mye båten brukes når den ligger på vannet. Når båten min ligger på vannet så brukes den ca 10 timer i døgnet og ingenting gror i løpet av 10 dager. Hvis du skal stoffe båten må du bruke hardt bunnstoff, eksempelvis Jotun Racing. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 26.April Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April Takk for svar! @Code0 gjelder fiskebåten ja, veldig naturlig spørsmål. Burde ha presisert dette. Blir neppe brukt 10 timer om dagen, så da blir det nok å slipe gelcoat matt, prime og stoffe båten med hardt bunnstoff. @abbor Noe i veien for å legge selvpolerende utenpå det harde bunnstoffet eller er dette unødvendig når båten ikke ligger i vannet over lang tid? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April Hardt bunnstoff tåler den mekaniske slitasjen som det å ta båten opp og sette ut med henger medfører mye bedre enn selvpolerende. De fleste produserer av bunnstoff anbefaler hardt bunnstoff for trailerbåter. Et hardt bunnstoff holder i årevis for en trailerbåt. Selvpolerende bunnstoff er bedre mot groing enn harde, men for en trailerbåt som ikke ligger flere måneder på vannet om gangen er hardt mer enn godt nok. Å ha selvpolerende untenpå hardt er bare bortkastet arbeide og penger. Velg enten hardt eller selvpolerende, og for en trailerbåt er hardt best hvis bunnstoff trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.